Megnyílt az első környezetbarát üzemanyag-állomás

Fodor Gábor környezetvédelmi és vízügyi miniszter kedden átadta Magyarország első bioetanol (E85) üzemanyagtöltő-állomását Bábolnán. Ezzel hazánkban is elérhetővé vált a környezetbarát üzemanyag, amely amellett, hogy olcsóbb, elősegíti az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését is.
A bioetanolhoz hasonló megújuló energiaforrások kiaknázása mérsékli az ország energiafüggőségét és új lehetőségeket nyit a mezőgazdaság számára is. A Környezet és Energia Operatív Programban (KEOP) 2007-ben 9 Mrd Ft áll rendelkezésre a bioüzemanyagra történő átállás elősegítésére.
A KVVM fontosnak tartja, hogy Magyarországon minél szélesebb körben elterjedjen a környezetkímélő autózás. Még az idén további 40 olyan kút nyílik, ahol az autósok bioetanol üzemanyagot tankolhatnak majd. Fodor Gábor kezdeményezni fogja, hogy a kormányzati közbeszerzéseknél az alacsony CO2 kibocsátású ill. bioüzemanyagot használó, vagy hibrid típusok kiválasztása kerüljön előtérbe. Ezzel hazánk is figyelembe veszi a CO2-kibocsátásra, a bioüzemanyagok illetve a megújuló erőforrások használatára vonatkozó európai uniós célokat. További szándék a bioetanol és a biodízel alapú üzemanyagok használatának ösztönzése a nagyobb városok tömegközlekedési vállalatainál – olvasható a KvVM közleményében.
2010-re az üzemanyagok 5, 75%-a környezetbarát lesz az EU-ban
Az EU direktívája szerint a megújuló energiaforrások kiaknázása hozzájárul a környezetvédelemhez és a fenntartható fejlődéshez. Az EU célja, hogy 2010-re a bioüzemanyagok felhasználási aránya elérje a 5, 75%-ot, ami a jelenlegi 0, 3%-os mérték jelentős növelését jelenti. További EU-s cél az új gépkocsik átlagos CO2-kibocsátásának 120- 130 g/km-re való leszorítására 2012-ig.
A nemzetközi kötelezettségek Magyarország számára a megújuló energiaforrások teljes energiafogyasztáson belüli arányának megduplázását, azaz 7, 2%-os arány elérését írják elő 2010-ig, A megújuló energiaforrásból termelt villamosenergia aránya az összes termelt villamosenergia-mennyiségen belül 3, 6% kell hogy legyen, ami jelentős bővülés a jelenlegi 0, 53%-os arányhoz képest. Az unióban jelenleg nyolc tagállamban 27 jelentősebb bioetanol-gyártó üzem működik.
Környezetbarát üzemanyagok és technológiák
Környezetbarát megoldásnak tekinthető a biomasszából készült folyékony üzemanyag (BTL), a bioetanol, illetve az ún. rugalmas üzemanyag-használat (az E85-ös üzemanyag) mellett a kétféle üzemanyag bármilyen keverékével is működő technológia lehetősége. Említeni kell még az autógázt (LPG), a földgázt (CNG), a gázból készült szintetikus (GTL) és a szén cseppfolyósításával készülő (CTL) üzemanyagokat. A különböző hibridek mellett középtávon akár a hidrogén is lehetséges üzemanyag.
A második félévben az E85-ös üzemanyag országosan mintegy 40 kútnál válik elérhetővé. Felfutóban van a biodízel üzemanyag hazai előállítása is, amely a mezőgazdasági termelésnek is távlatot jelenthet. Mindezen technológiák hozzájárulhatnak az alternatív üzemű autók magyarországi elterjedéséhez. A Környezet és Energia Operatív Programban (KEOP) 2007-ben 9 Mrd Ft áll rendelkezésre a bioüzemanyagra történő átállás elősegítésére.
A bioetanol mint üzemanyag
A bioetanolt keményítő- és cukortartalmú növényi termékekből állítják elő. A bioetanol fő nyersanyagforrásai Európában a cukorrépa, a búza és a kukorica, Észak-Amerikában a kukorica és a búza, Dél-Amerikában pedig a cukornád. Az első bioetanol töltőállomás megnyitásával hazánkban is elérhetővé válik a környezetbarát üzemanyag, ami mezőgazdaságnak is kedvez, miközben csökken a káros anyag kibocsátás.
A bioetanol üzemanyagot jelenleg 85% bioetanol és 15% benzin keverékeként állítják elő, és E85 üzemanyag néven árusítják. A benzinnel ellentétben a tiszta etanol üzemanyag használata nem emeli a légkörben található szén-dioxid általános szintjét.
Svédország a példakép
Svédország élen jár a bioetanol mint környezetbarát megújuló üzemanyag növekvő arányú felhasználásának ösztönzésében. A svéd autósok 400 kútnál tankolhatják a benzinnél 25%-kal olcsóbb, 85% etanolt tartalmazó E85-ös üzemanyagot. A bioetanol azért is olcsóbb, mert nem tartalmazza az üzemanyagok jövedéki adóját. A közúti közlekedés üzemanyagigényének 2, 5%-át teszi ki az etanol bázisú üzemanyag, ez a legmagasabb érték Európában, és 2008-ra a mai 10%-kal szemben az ország töltőállomásainak 25%-ánál lehet majd megújuló üzemanyagot vásárolni.
Brazília
Brazília a világ legnagyobb bioetanol-előállítója, programja 1975-ben indult, közvetlenül az első olajárrobbanás után. Már 1993-ban kötelező jelleggel bevezethették a 22 százalékos etanoltartalmú motorbenzint. 1995-ben a brazil járművek 45 százaléka, 4, 6 millió gépjármű közlekedett tiszta etanollal, a többi pedig alkohol és benzin 22:78 arányú keverékével.
A brazil állam vállalta, hogy a bioüzemanyag ára nem fogja meghaladni a benzin árának 65 százalékát, illetve támogatta bioetanolt előállító üzemek létrehozását, amelyek így azonos szabványok szerint épülhettek fel. Napjainkban, a Brazíliában értékesített gázolaj legalább 25% etanolt tartalmaz, és Brazíliában szinte minden gépjárművet 25%-ban alkohol hajt. A Brazíliában gyártott gépjárművek kb. 60%-a ún. „flexi”, azaz alkohol és gázolaj bármilyen arányú keverékével működik vagy akár 100% alkohollal.
Az olajválság után állami támogatások és adókedvezmények eredményeként a gazdák több cukornádat ültettek, a beruházók szeszfőzdéket létesítettek, hogy a cukrot etanollá alakítsák, az autógyártók pedig úgy tervezték az autókat, hogy 100%-ban alkohollal működjenek. Ez a politika rendkívül sikeresnek bizonyult. A program sikerét az erőteljes politika és a piaci erők jó párosításának tulajdonítják.
Megújuló energiafajták:
– Bioüzemanyagok (etanol) előállítása
a. Cukor alapú bioetanol gyártás (cukorrépa, cukornád)
b. Keményítő alapú bioetanol gyártás (kukorica, búza)
c. Cellulóz alapú bioetanol gyártás
– Geotermikus hő-és villamosenergia-termelés
– Biomassza és hulladék alapú hő- és villamosenergia termelés
a. Fás- és lágyszárú energetikai ültetvények létesítése
b. Fluid tüzelésű fűtőerőművek biomassza és kommunális hulladék égetésére (mezőgazdasági melléktermékek, energiafű, válogatott hulladékok stb.)
c. Pirolitikus bioolaj gyártómű növényi eredetű hulladék bázison (mezőgazdasági melléktermékek, energiafű, válogatott hulladékok stb.)
d. Pirolitikus elgázosító és hőhasznosítómű mezőgazdasági-, kommunális-, ipari- és veszélyes hulladék gázosítására (mezőgazdasági melléktermékek, energiafű, válogatott hulladékok, használt gumiabroncsok stb.)
e. Plazmagázosító és integrált gázturbinás kombinált ciklusú erőmű mezőgazdasági-, kommunális-, ipari- és veszélyes hulladék gázosítására (mezőgazdasági melléktermékek, energiafű, válogatott hulladékok, használt gumiabroncsok stb.)
Forrás: KvVM
Kapcsolódó cikkeink: