A világ legdrágább autója

1971. július 31-én David Scott űrhajóparancsnok a Holdon üzembe helyezte a világ egyik legdrágább autóját. A magyar származású Pavlics Ferenc 400 fős gárdája által összeszerelt négykerekű, „kempingszékekkel” felszerelt holdjármű óránként 16 kilométeres sebességgel haladt.
Az 1971 nyarán fellőtt Apollo-15 űrhajó fedélzetén szállították fel a Holdra a világ egyik legdrágább autóját. A NASA megbízásából a General Motors Santa Barbarai üzemében elkészült holdjáró a világ legfantasztikusabb, addig elképzelhetetlen technikai újdonságának számított.
A magyar származású Pavlics Ferenc 400 fős gárdája által összeszerelt holdautó megalkotásánál jónéhány tényezőt figyelembe kellett venni: a kráteres, dimbes-dombos talajt, a gyenge gravitácót, valamint a 285 fokos hőmérséklet ingadozást.
Az elektromos motorral hajtott holdjáró kerekeit acélból és titánból készítették, a járművet több fékrendszerrel szerelték fel, és kempingszékekhez hasonló két üléssel látták el.
A holdkomp alsó részében szállított, 209 kilogrammos autó kibontása mindössze 15 percet vett igénybe.
1971. július 31-én David Scott űrhajóparancsnok vezette elsőként a Holdon első ízben üzembe helyezett, 38 millió dolláros költséggel elkészült holdautót. A Lunar Rover néven ismertté vált négykerekűvel, amely óránként 16 kilométeres sebességgel haladt, 27, 8 kilométert tettek meg a Holdon, majd hazatéréskor otthagyták.
Ezután az Apollo-16-és a 17 űrhajó is vitt magával holdjárművet. Az 1972 áprilisában útnak indult űrhajósok 26, 7 kilométert autóztak a Holdon, míg a decemberben felküldött Eugene Cernan 35, 9 kilométert tett meg vele.
1972 decemberében, az Apollo-17 útjával lezárult az Apollo-program, s azóta sem járt ember a 3 holdjárművel gazdagított Holdon.