Felújítanák a neszmélyi hajó matuzsálemeket

A Neszmélyi Hajóskanzen négy matuzsálem-korú vízi-járművének felújítására nyújtott be pályázatot az ipartörténeti gyűjteményt ápoló "Zoltán alapítvány". A négyszáz millió forintos támogatásból a lapátkerekes Zoltán gőzöst, a Lajta monitort, a Neszmély vontatót és Vöcsök szárnyashajót restaurálnák.
A nagyközönség már négy éve rendszeresen megtekintheti a Neszmélyi Hajóskanzen négy féltett ritkaságát. A legtöbben eddig a budapesti hajózási nyílt napokon csodálhatták meg hazánk legrégibb vízi járműveit. A hajókat ezekre az alkalmakra a Sopron vontató húzta el Neszmélyről egészen a Lánchíd pesti hídfőjéig, a Kossuth múzeumhajóhoz.
– Amennyiben sikerül megnyernünk a pénzeszközöket az úgynevezett Norvég alapból, akkor egy-két éven belül működőképes állapotban is bemutatjuk a négy járművet – nyilatkozta az MTI-nek Sztankó Attila, a skanzen egyik alapítója. – Az 1869-ben épült Zoltán gőzöst teljes egészében szeretnénk felújítani. Az ország legidősebb lapátkerekesét szakemberek segítségével az eredetei dokumentumok alapján fiatalítanánk meg.
A kétágyús Lajta monitornak először a fegyverzete készülne el. Az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legmodernebb hadihajójaként ma is valódi technikai kuriózum, hiszen átmenetnek tekinthető a hadihajó és tengeralattjáró között.
Nem kevésbé egyedülálló a Neszmély vontató, amely 1958-ban az utolsó lapátkerekes, gőzgéppel működő vízi járműként készült el Szovjet megrendelésre. Mindenképpen kiérdemli tehát a teljes újjáépítését, miként a Vöcsök szárnyashajó is, amely típusában az elsőnek számított a Bécs-Budapest közötti Duna szakaszon.
A hajóskanzen fenntartóinak terveiben az is szerepel, hogy egy újabb ritkasággal gyarapítsák a gyűjteményt. Másfél évtizeddel ezelőtt még csónakháznak használta az Újpesti-Dózsa Sportegyesülete azt az 1870-ben épített kompot, amelynek napjainkra már csak hajóteste maradt meg az Újpesti öbölben. A jármű tulajdonképpen úszó hídként szolgált a jelenleg Romániához tartozó Gombosnál. Az volt a feladata, hogy a Duna két partja között összekösse a vasúti forgalmat. Nagy teljesítményű gőzgépe drótkötelek segítségével vontatta át a Duna felett a különféle tehervonat szerelvényeket. A magántulajdonban lévő hajótestet szeretné a “Zoltán alapítvány” megvásárolni. Majd felújítása után bemutatnák a skanzen ipartörténeti ritkaságai között, a neszmélyi kikötőben.