Tibor2021. április 14., szerda
Kultúra

Hatvanöt éve kezdődött a T-34-es tanklegenda gyártása

National Geographic Magyarország

Hatvanöt évvel ezelőtt, 1942. szeptember 21-én kezdődött az Uralmasz elnevezésű szovjet gépipari üzemóriásban a T-34-es közepes tanknak, a második világháborús időszak általánosan elismert legjobb harckocsijának komplex gyártása.

Szovjet párt- és kormányhatározat írta elő, hogy az 1941 júniusában kitört háború miatt a Volgavidéken és az Uralban meg kell szervezni a harckocsik tömeggyártását.

Ha hinni lehet az egykori statisztikáknak, a szovjet harckocsigyártás egy év alatt, 1941 decemberétől 1942 decemberéig majdnem kétszeresére emelkedett, jóllehet a visszavonulás miatt mind a harkovi, mind a sztálingrádi harckocsi-gyár beszüntette a termelést.

Ugyanebben az időszakban a harckocsikban alkalmazott nagy teljesítményű V-2 Diesel-motorok gyártása több mint négyszeresére növekedett, jóllehet meglehetős nagy volt a bizalmatlanság az új motortípussal szemben.

Oroszországban 1920-ban épült meg az első harckocsi. 1937-ben mutatkozott be a 28 tonnás T-46-5/T-S, 1938-ban az 56-58 tonnás, többtornyos SMK mintapéldánya. 1939 decemberében vették fel a Vörös Hadsereg fegyvertárába az “elsőszülött” KV és T-34-es típusdarabokat. A harmincas évek elejétől megjelentek az első szovjet úszó páncélosok, a T-37-es és társai.

Zsukov marsall emlékirataiból kitűnik, hogy Sztálin habozása miatt csak 1941 márciusában született határozat a katonai vezetés által igényelt 20 gépesített hadtest felállításáról, amelyek teljes felszereléséhez csupán új harckocsikból 16600-ra, összesen pedig 32000-re lett volna szükség. Követelmény volt az erősebb páncélzat és fegyverzet, a mozgékonyság és az üzembiztonság.

A T-34-es főtervezője Mihail Koskin lett, két fő munkatársa, Alekszandr Morozov mérnök vezérőrnagy és Nyikolaj Kucserenko. A 30, 9 tonnás közepes harckocsi négyfős kezelő személyzetet kapott. Ötszáz lóerős (368 kW) motorja óránkénti 55 kilométeres sebességet, 430 kilométeres hatótávolságot biztosított számára. Fegyverzete egy 76 milliméteres lövegből és két 7, 62 milliméteres gépfegyverből állt. (Az 1943-ban korszerűsített T-34-85-ös változat előnyösebb mutatókkal rendelkezett.)

Statisztikai dzsungel

Aligha szorul magyarázgatásra az egykori statisztikai dzsungel. Van olyan könyv, amely szerint 1939-ben a Szovjetunió 20 ezer harckocsival rendelkezett a Wehrmacht 3200 harckocsijával és páncélos járművével szemben.

Zsukov marsall 1941 december elején Moszkva előtt viszont állítólag csak 670 saját harckocsi bevetésével számolhatott. Más forrás szerint a Vörös Hadseregnek 1941. december 1-jén 1731 harckocsija volt, ebből csak 510 képviselte a hatékony, de szórványosan gyártott T-34-es és a “Klim Vorosilov” (KV) típust. Az 1942 májusi statisztika 2700 szovjet nehéz és közepes harckocsit említ, beleértve a “kiválóan bevált” T-34-eseket.

Gosztonyi Péter “A Vörös Hadsereg” című munkájában azt írja, hogy a szovjet hadiipar a második világháború második évében egyebek között 24 668 harckocsit (!) juttatott a hadseregnek, s az új fegyverek “már egyenrangúak voltak a németekéivel, olykor még jobbak is”.

T-34-es a háború legkitűnőbb harckocsija volt

A Bernben működött magyar hadtörténész és történeti publicista a fejleményeket így kommentálta: “A harckocsigyártásban nagy eredményeket könyvelhettek el a szovjetek. A T-34-eseket tökéletesítették és mind nagyobb mennyiségben gyártották. A havi átlagos termelés 1943-ban meghaladta a kétezer harckocsit. A T-34-es a háború legkitűnőbb harckocsija volt. Az előnyös forma, a hatásos fegyverzet, az erős páncélzat, a nagy mozgékonyság és a kitűnő terepjáró képesség – hála a széles lánctalpaknak és a célszerű harci tömegnek – már eleve fölényt biztosított ennek a harckocsi-típusnak a német Pz-III-as és Pz-IV-es páncélosokkal szemben.” (A T-34-es mellett 1943-ban gyártották még a “Kliment Vorosilov” (KV) javított változatát is.)

A Szentpéterváron 1997-ben kiadott orosz haditechnikai enciklopédia úgy fogalmazott, hogy az Egyesült Államokban “csak a szovjet T-34-esek és ISZ-ek hatására kezdték gyártani 1944 végén az M-26-os nehéz harckocsit, amely 90 milliméteres lövegével fel tudta venni a harcot a német ‘Párducokkal’ és ‘Tigrisekkel” szemben”.

A második világháború után a szovjetek a T-64, T-72, T-80, T-90SZ típusokat gyártották. Míg a második világháborús harckocsik fajlagos teljesítménye 10-15 lóerő/tonna között mozgott, ez a mutató már három évtized alatt megkétszereződött. Változatlan maradt a “száguldó erődökkel” szemben a három fő követelmény: tűzerő, mozgékonyság, védettség. Mára túlsúlyba kerültek az általános rendeltetésű, 30-50 tonnás harckocsik 3-4 fős személyzettel (parancsnok, vezető, irányzó-töltőkezelő) és egyre sokoldalúbb felhasználhatósággal.

Hozzászólások

A Notre Dame tornyát különleges fákból építik újjá

A Notre Dame tornyát különleges fákból építik újjá

A Napkirály idejében ültetett tölgyek szolgálnak alapanyagként a tűzvész után megújuló templom gerendázatához.

Megoldhatták a rettegett kalózkapitány rejtélyét

Megoldhatták a rettegett kalózkapitány rejtélyét

Érmék árulkodhatnak John Avery, a hírhedt angol kalóz sorsáról.

Megtalálhatták Európa legkorábbi térképét

Megtalálhatták Európa legkorábbi térképét

A kőbe vésett bronzkori ábra a mai Franciaország egyik régióját mutathatja be.

Úgy tűnik, a szkíták nem csak nomád életformát követtek

Úgy tűnik, a szkíták nem csak nomád életformát követtek

A szkítákról Hérodotosz óta él a kép, mely szerint mozgékony, nomád népcsoportot alkottak.

Továbbra is rejtély, mi okozta az ősi város bukását

Továbbra is rejtély, mi okozta az ősi város bukását

Az egykor 15 ezer lelkes Cahokia a 19. század előtti Észak-Amerika legnagyobb települése volt, halmai még ma is láthatóak Illinois államban.

National Geographic 2021. áprilisi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

10 560 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket