Vitorlással Magellán nyomdokain

Tengeri mérföldek ezrei, tomboló viharok és számos ismeretlen veszély várnak rájuk. Akárcsak egykor Ferdinand Magellán (1480-1521), úgy vágnak neki berlini diákok vasárnap a Föld kalandos körülhajózásának.
Tizenhét méter hosszú nyílt tengeri jachtjukkal, a Walross (Rozmár) IV-el Hamburgból elindulva akarnak másfél év alatt előbb – csaknem úgy, mint Kolumbusz Kristóf (1451-1506) – az Atlanti-óceánon és a Karibi-tengeren át vitorlázni. Azután a Csendes-óceánon keresztül egészen Ázsiáig, hogy 2008 nyarán ott lehessenek Pekingben az Olimpiai Játékokon. A diákok egyike, a 29 éves Rolf Exner számára különösen nagy kihívás lesz a Föld körülhajózása, mivel eddig még nem tartózkodott két hétnél hosszabb ideig nyílt tengeren.
„Hihetetlenül izgalmasnak tartom mindazt, ami rám vár. Az embernek a szűk fülkéjén kívül nincs is magánélete, ami hosszú időn át kissé nehéznek bizonyulhat” – mondta Exner, aki még csak öt éve vitorlázik. Igazi félelmet azonban nem érez a nürnbergi születésű fiatalember sem nagy bálnáktól, sem tomboló viharoktól vagy a víz szintje alatt sodródó hajóroncsoktól. A vitorlás egészen új, és a legkorszerűbb technikával látták el.
A berlini Akadémiai Vitorlás Egyesület (ASV), amelynek jelenleg háromszáz tagja van, 120 éves múltra tekint vissza, és nagy tapasztalatokat szerzett: számtalan regatta, Anglia körülhajózása, több átkelés az Atlanti-óceánon és 1981/82-ben a Föld körülhajózása szerepelnek teljesítményei között. Az egyesület több hajóval is rendelkezik, és két és fél évvel ezelőtt határozták el a tagok, hogy megépítik Berlin legnagyobb nyílt tengeri jachtját, a Walross-IV.-et.
A Föld körülvitorlázása ennek a hajónak első útja lesz. Ezért az egyesület tagjai több hetes szakaszokra osztották fel a másfél éves utat, hogy lehetőleg minél többeknek legyen lehetőségük egy ideig részt venni az utazáson. A 2009 februárra tervezett németországi hazatérésig kereken száz diáknak és egykori ASV tagnak lesz alkalma tízfős csoportokban a vitorláson tartózkodni. Valamennyien ugyan önellátók lesznek a fedélzeten, de azért az utazás így sem lesz valami olcsó a többségnek. Összesen mintegy 100 ezer euróba kerülnek csak a repülőjegyek a start és a végállomás helyére.