Vendel, Irén, Kleopátra2020. október 20., kedd
Kultúra

Vezető nélküli autók városi forgalomban

National Geographic Magyarország

Szellemvárosban vezető nélküli autók keringenek. Némelyikük hosszan elidőz egy kereszteződésben, egy másik beletolat egy üzlethelységbe, két automatizált autó pedig egymásnak ütközik. Az amerikai védelmi minisztérium által szponzorált versenyen végül a 11 vezető és emberi beavatkozás nélkül közlekedő járműből hat ért célba. Nyolc év múlva már a hadszíntereken lehetnek.

Az Egyesült Államok kongresszusának felhatalmazásával a védelmi minisztérium egy különleges részlege, a DARPA (Defence Advanced Research Projects Agency) először három évvel ezelőtt hirdette meg az Urban Challenge elnevezésű a versenyt, amelyen kizárólag teljesen automatizált autók vehetnek részt.

Az emberi beavatkozást teljességgel nélkülöző autóknak 2004-ben az volt a feladatuk, hogy több mint 200 kilométert tegyenek meg sivatagi körülmények között, ám akkor ez még egyetlen autónak sem sikerült. 2005-ben azonban már négy autó célba ért a 212 kilométeres versenyben, elsőként a Stanford Egyetem kutatói által átalakított Volkswagen Touareg futott be.

Urban Challenge

A múlt hét végén rendezték a harmadik DARPA Grand Challenge versenyt – ezúttal városi körülmények közé kényszerítve az intelligens autókat. Az Egyesült Államok légierejének egyik használaton kívüli légibázisán, Victorville-ben rendeztek be csekély 20 és fél millió dollárért egy kisebb szellemvárost, ahova azért beeresztettek jó néhány „hagyományos” autóst is, hogy a városi közlekedést tökéletesebben szimulálhassák, és hogy a robotautók dolgát megnehezítsék.

Az előselejtezőket követően tizenegy vezető nélküli autó indulhatott útnak, hogy megküzdjenek az osztott pályás utakkal, kereszteződésekkel, épületekkel, parkoló és közlekedő autókkal – és persze egymással is.

A tizenegy indulóból végül hat ért célba, a többi eltévedt vagy épp kisebb karambolt szenvedett. Nagyobb ütközéseknek azért nem lehettek szombaton tanúi a tribünön ülő kiváltságosok, mert minden egyes robotautó mögött ott volt árnyéka is: a kísérőautóban ott ültek a tervezők és a csapattagok, akik az ütközéseket vagy veszélyes szituációkat elkerülendő beavatkozhattak a közlekedési helyzetbe – persze csak azon az áron, hogy robotautójuk kiszáll a versenyből.

Az indulók legtestesebbike, a TerraMax névre keresztelt teherautó azért így is lélegzetelállító manővert produkált: a verseny közepén némi zavar keletkezhetett koordinációjában, és elébb felparkolt a járdára, majd azt követően – igaz, nem túl nagy sebességgel – beletolatott egy fantomüzletbe.

A hezitálást sem díjazták

Bár a szigorú zsűri a kereszteződésben igencsak hosszasan ácsorgó és gondolkodó AnnieWay-t szintén kizárta a versenyből, mivel komoly közlekedési dugót okozott, kisebb koccanásokat túlélő autók azonban voltak a befutók között. A hatórás limit, amin belül célba kellett érniük az autóknak, hat számára bizonyult elegendőnek. A DARPA szakembereiből álló zsűri nemcsak az autók gyorsaságát vizsgálta, hanem videofelvételek alapján visszakövették az autók mozgását is, valamint azt, hogy hányszor hágták át a közlekedési szabályokat. Mindent kiértékelve végül a pittsburgh-i Carnegie Mellon Egyetem kutatói által átalakított Chevrolet Tahoe-t hozta ki vasárnap a zsűri győztesnek.

A 85 kilométeres városi távot legsikeresebben teljesítő Chevroletet alkotói olyan lézerszkennerrel szerelték fel, amely egy másodperc alatt tízszer kémleli körbe környezetét, hogy milliós nagyságrendben szállítson adatokat a vezérlő számítógép felé. Bár a győztes autó átlagsebessége egyelőre nem eget rengető (ahogy a többi indulóé sem az), hiszen alig 23 km/h-s sebességet értek el, ám ebben nagy szerepet játszott az is, hogy viszonylag jól sikerült a városi közlekedés szimulálása.

2015-re már a hadszíntereken

„Képzeljék el, hogy telefonálnak, megreggeliznek sőt, még emailjeiket is ellenőrzik, miközben a robotautók Önöket munkahelyükre szállítják. Elképesztő fejlődés” – nyilatkozta Larry Burns, a Carnegie Mellon Egyetem autójának megépítését is szponzoráló General Motors kutatásért és fejlesztésért felelős alelnöke a BBC News-nak.

Burns úgy gondolja, hogy a ma még szürreálisnak tűnő kép a következő évtized közepére már meg is valósulhat. Az amerikai kongresszus és az amerikai védelmi minisztérium persze nem elsősorban a polgári lakosok kényelmét tartotta szem előtt, amikor támogatta a versenyt. A célkitűzés ugyanis az, hogy 2015-re az amerikai hadseregben a logisztikai tevékenységek legalább egyharmadát ilyen robotautókkal hajtsák végre.

 A győztes

A győztes

Mindazonáltal a következő évek robotautó-versenyeinek finanszírozása egyelőre kérdésesnek tűnik: a Technology Review-nek nyilatkozó Tony Tether, a DARPA vezetője ugyanis elégedettséggel nyugtázta, hogy az eredeti célkitűzést már most is teljesítették. A legfontosabb feladat ugyanis Tether szerint annak a mítosznak az eloszlatása volt, hogy képtelenség lenne városi közlekedéshez is alkalmazkodó robotautókat előállítani.

„Amint bebizonyosodik valamiről, hogy mégis meg lehet csinálni, nemsokára újabb és újabb fejlesztők jelennek meg azzal, hogy ők még jobb megoldást tudnak” – nyilatkozta Tether a technológiai szaklapnak.

Hozzászólások

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Régészeti bizonyítékok árulkodnak arról, hogy miként kapcsolódtak ki Közép-Ázsia lakosai 3000 éve.

Miért váltsunk téli abroncsra?

Miért váltsunk téli abroncsra?

Ismét nyakunkon a közlekedés szempontjából legkevésbé kedvelt évszak, a tél. Ilyenkor nem csak az ablakmosó folyadékot kell télire cserélnünk, hanem az abroncsainkat is célszerű a téli útviszonyokra optimalizált téli gumikra váltani.

Tudatos felkészülés az őszi hónapokra

Tudatos felkészülés az őszi hónapokra

Az ősz sokak számára az elmúlás évszaka, pedig valójában az újjáéledés első lépése.

Pogány templomot fedeztek fel Norvégiában

Pogány templomot fedeztek fel Norvégiában

A szentélyben többek közt Thort és Odint tisztelték 1200 éve.

Előkelő középkori temetőt azonosítottak Németországban

Előkelő középkori temetőt azonosítottak Németországban

Úgy tűnik, a sírok egy részében a Türingiai Királyság előkelő személyei nyugszanak.

National Geographic 2020. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket