Környezetvédő számítógépes játék – némi mellékízzel
Az Electronic Arts legújabb városépítő játékprogramjában a képzeletbeli város jövője nagymértékben függ attól, hogy valaki megújuló energiaforrások vagy pedig széntüzelésű erőművek segítségével állítja elő a város mindennapi életéhez szükséges energiát.
Annyi biztosnak tűnik, hogy az Electronic Arts (EA) jó helyen tapogatózik, ha a fiatalok környezettudatosságának felébresztése a célja, hiszen pszichológusok és szociológusok egyöntetű véleménye szerint a gyerekek és fiatalok java részénél manapság már a számítógépes játékprogramok is jelentős mértékben befolyásolják világképüket, cselekedeteiket, értelmi és érzelmi fejlődésüket és általában szocializációjukat. Azaz, ha valaki erőteljesen hatni szeretne a számítógépet használó fiatalok jövőképére, akkor a legegyszerűbb, ha a legnépszerűbb számítógépes játékokba „rejti el” üzenetét.
Új alternatívák
Minden bizonnyal ez a filozófia, no meg persze a globális felmelegedés és a környezetszennyezés közbeszédévé válása húzódhatott meg amögött a kezdeményezés mögött, hogy az EA legújabb játékában immár nemcsak azt választhatjuk meg, hogy autoriter, demokratikus vagy éppen egy utópisztikus jellegű várost kívánunk-e felépíteni.
Nem csak azt kell eldöntenünk, hogy mennyi pénzt vagy energiát fordítunk a városban működő vállalkozások támogatására, vagy éppen a diktatórikus hatalmunk megőrzésének érdekében kiépített városi panoptikum-börtönre, nemcsak idegenek támadástól vagy éppen radioaktív sugárzástól kell megvédenünk városunkat, nemcsak a közlekedési dugók és a kriminalitás problémáját kell kezelnünk megfelelő szervezéssel, hanem azt is el kell döntenünk, hogy szélkerekek és napelemek, vagy pedig inkább szénerőművek segítségével látjuk el energiával városunkat.
Sőt, a csütörtökön bemutatott SimCity Societies névre keresztelt játékprogram egyik leglényegesebb kérdése éppen az, hogy drágább megújuló energiaforrásokat használunk-e, vagy maradunk a hagyományos, környezetszennyező, ám olcsóbb megoldásnál. Ahogy a játékprogramot reklámozó kisfilmben is felteszik a kérdést: egy zöldterületekkel körülvett, tiszta levegőjű városban szeretnénk élni, avagy inkább egy ipari telepek füstjében fuldokló várost kívánunk felépíteni? A választás a miénk, a városépítő játékosoknak el kell dönteniük: egy drágább, de környezetkímélő város felépítése pénzügyi nehézségeket okozhat, ha a játékos nem megfelelően gazdálkodik, a szénerőművek miatt kialakuló környezetszennyezés viszont élhetetlenné teheti a várost.
Nehéz döntések
A New York Times beszámolója szerint a játékprogram valóban jól szimulálja a realitást. Az elektromos áramellátásnál például három tényezőt kell a játékosoknak figyelembe venniük: a költségeket, a megtermelt energia mennyiségét és a környezetszennyezést. Választhatjuk ugyan azt, hogy 3000 simoleon (a játékprogram pénzegysége) értékben 500 egységnyi áramot termelünk egy új szénerőmű felépítésével, csakhogy előfordulhat, hogy játékunkban a város lakóinak egészségügyi állapota a szmog miatt olyan mértékben romlik, hogy egyre kevesebb munkát tudnak elvégezni, ami viszont a város gazdasági termelékenységét érintheti jelentős mértékben. Ráadásul az egészségügyi ellátás költségei is alaposan megnőhetnek.
Másrészről viszont ügyeskedni kell a megújuló energiaforrások telepítésével is: ugyanannyi pénzért mindössze 100 egységnyi áram állítható elő szélkerekek és napelemek segítségével, azaz kicsit nehezebben tudjuk ellátni városunk gazdaságát megfelelő mennyiségű energiával. Játékprogrambeli választásaink tehát nagyban tükrözik reális problémáinkat. Mindazonáltal a program készítői igen büszkék arra, hogy játékos módon keltik fel a fiatalok érdeklődését a környezetvédelem iránt.
Álszent a BP támogatása?
Igaz, némi mellékízt jelent az, hogy a programban minden egyes megújuló energiaforráson jól kivehető módon látható az egyik legnagyobb olajipari cég, a British Petrol logója. A cég szempontjából persze érthető a stratégia: ahogy a futballszimulációs számítógépes játékokat egyre inkább kezdik felfedezni a sportszergyártó cégek, ahogy megindult a közdelem azért, hogy a programokban melyik sportruházat-gyártó cég mezeit viseljék inkább a játékosok, úgy előbb-utóbb azzal is számolni kellett, hogy más típusú programokat is felfedeznek a nagyvállalatok.
Környezetvédő szellemiségét hangsúlyozandó, a British Petrol saját monogramját is kezdi átértelmezni: a BP tulajdonképpen nem jelentene mást, mint „beyond petroleum” – azaz mindent, ami a benzinkorszakot követi. Környezetvédők viszont talán mégsem véletlenül figyelik gyanúval a BP próbálkozásait: a SimCity Societies-ben ugyanis a BP logók csak az áramellátást biztosító szélkerekeken és napelemeken jelennek meg, a városi autózás továbbra is benzinen alapszik. A New York Times írása szerint Carol Battershell, a BP egyik elnökhelyettese kifejtette: a BP arra próbálja meg felhívni a figyelmet, hogy a szénerőműveken alapuló elektromos áramtermelés jóval nagyobb mértékben szennyezi a levegőt és a környezetet, mint azt a kőolajalapú üzemanyaggal működő közlekedési eszközök teszik.