Melinda, Vivien, Aranka2020. december 02., szerda
Kultúra

Környezetvédő számítógépes játék – némi mellékízzel

National Geographic Magyarország

Az Electronic Arts legújabb városépítő játékprogramjában a képzeletbeli város jövője nagymértékben függ attól, hogy valaki megújuló energiaforrások vagy pedig széntüzelésű erőművek segítségével állítja elő a város mindennapi életéhez szükséges energiát.

Annyi biztosnak tűnik, hogy az Electronic Arts (EA) jó helyen tapogatózik, ha a fiatalok környezettudatosságának felébresztése a célja, hiszen pszichológusok és szociológusok egyöntetű véleménye szerint a gyerekek és fiatalok java részénél manapság már a számítógépes játékprogramok is jelentős mértékben befolyásolják világképüket, cselekedeteiket, értelmi és érzelmi fejlődésüket és általában szocializációjukat. Azaz, ha valaki erőteljesen hatni szeretne a számítógépet használó fiatalok jövőképére, akkor a legegyszerűbb, ha a legnépszerűbb számítógépes játékokba „rejti el” üzenetét.

Új alternatívák

Minden bizonnyal ez a filozófia, no meg persze a globális felmelegedés és a környezetszennyezés közbeszédévé válása húzódhatott meg amögött a kezdeményezés mögött, hogy az EA legújabb játékában immár nemcsak azt választhatjuk meg, hogy autoriter, demokratikus vagy éppen egy utópisztikus jellegű várost kívánunk-e felépíteni.

Nem csak azt kell eldöntenünk, hogy mennyi pénzt vagy energiát fordítunk a városban működő vállalkozások támogatására, vagy éppen a diktatórikus hatalmunk megőrzésének érdekében kiépített városi panoptikum-börtönre, nemcsak idegenek támadástól vagy éppen radioaktív sugárzástól kell megvédenünk városunkat, nemcsak a közlekedési dugók és a kriminalitás problémáját kell kezelnünk megfelelő szervezéssel, hanem azt is el kell döntenünk, hogy szélkerekek és napelemek, vagy pedig inkább szénerőművek segítségével látjuk el energiával városunkat.

Sőt, a csütörtökön bemutatott SimCity Societies névre keresztelt játékprogram egyik leglényegesebb kérdése éppen az, hogy drágább megújuló energiaforrásokat használunk-e, vagy maradunk a hagyományos, környezetszennyező, ám olcsóbb megoldásnál. Ahogy a játékprogramot reklámozó kisfilmben is felteszik a kérdést: egy zöldterületekkel körülvett, tiszta levegőjű városban szeretnénk élni, avagy inkább egy ipari telepek füstjében fuldokló várost kívánunk felépíteni? A választás a miénk, a városépítő játékosoknak el kell dönteniük: egy drágább, de környezetkímélő város felépítése pénzügyi nehézségeket okozhat, ha a játékos nem megfelelően gazdálkodik, a szénerőművek miatt kialakuló környezetszennyezés viszont élhetetlenné teheti a várost.

Nehéz döntések

A New York Times beszámolója szerint a játékprogram valóban jól szimulálja a realitást. Az elektromos áramellátásnál például három tényezőt kell a játékosoknak figyelembe venniük: a költségeket, a megtermelt energia mennyiségét és a környezetszennyezést. Választhatjuk ugyan azt, hogy 3000 simoleon (a játékprogram pénzegysége) értékben 500 egységnyi áramot termelünk egy új szénerőmű felépítésével, csakhogy előfordulhat, hogy játékunkban a város lakóinak egészségügyi állapota a szmog miatt olyan mértékben romlik, hogy egyre kevesebb munkát tudnak elvégezni, ami viszont a város gazdasági termelékenységét érintheti jelentős mértékben. Ráadásul az egészségügyi ellátás költségei is alaposan megnőhetnek.

Másrészről viszont ügyeskedni kell a megújuló energiaforrások telepítésével is: ugyanannyi pénzért mindössze 100 egységnyi áram állítható elő szélkerekek és napelemek segítségével, azaz kicsit nehezebben tudjuk ellátni városunk gazdaságát megfelelő mennyiségű energiával. Játékprogrambeli választásaink tehát nagyban tükrözik reális problémáinkat. Mindazonáltal a program készítői igen büszkék arra, hogy játékos módon keltik fel a fiatalok érdeklődését a környezetvédelem iránt.

Álszent a BP támogatása?

Igaz, némi mellékízt jelent az, hogy a programban minden egyes megújuló energiaforráson jól kivehető módon látható az egyik legnagyobb olajipari cég, a British Petrol logója. A cég szempontjából persze érthető a stratégia: ahogy a futballszimulációs számítógépes játékokat egyre inkább kezdik felfedezni a sportszergyártó cégek, ahogy megindult a közdelem azért, hogy a programokban melyik sportruházat-gyártó cég mezeit viseljék inkább a játékosok, úgy előbb-utóbb azzal is számolni kellett, hogy más típusú programokat is felfedeznek a nagyvállalatok.

Környezetvédő szellemiségét hangsúlyozandó, a British Petrol saját monogramját is kezdi átértelmezni: a BP tulajdonképpen nem jelentene mást, mint „beyond petroleum” – azaz mindent, ami a benzinkorszakot követi. Környezetvédők viszont talán mégsem véletlenül figyelik gyanúval a BP próbálkozásait: a SimCity Societies-ben ugyanis a BP logók csak az áramellátást biztosító szélkerekeken és napelemeken jelennek meg, a városi autózás továbbra is benzinen alapszik. A New York Times írása szerint Carol Battershell, a BP egyik elnökhelyettese kifejtette: a BP arra próbálja meg felhívni a figyelmet, hogy a szénerőműveken alapuló elektromos áramtermelés jóval nagyobb mértékben szennyezi a levegőt és a környezetet, mint azt a kőolajalapú üzemanyaggal működő közlekedési eszközök teszik.

Hozzászólások

Mekkora is lehetett Góliát?

Mekkora is lehetett Góliát?

A Dávid ellen küzdő, az Ószövetségből ismert filiszteus férfi a leírások alapján igazi óriás volt.

A feltárás során károsodnak Pompeji páratlan falfestményeit

A feltárás során károsodnak Pompeji páratlan falfestményeit

A Vezúv törmelékei közel két évezreden át védték a freskókat, felszínre kerülve azonban ugyanezen anyagok károsítják az alkotásokat.

Hogyan jelentek meg az első politikusok?

Hogyan jelentek meg az első politikusok?

Az emberiség történetében kulcsfontosságú volt, hogy a kvázi egyenlőség alapú vadászó-gyűjtögető csoportokból kialakuljanak az első centralizált közösségek, a folyamattal kapcsolatban azonban rengeteg a kérdés.

Ősi nyilak kerültek elő a jégből

Ősi nyilak kerültek elő a jégből

A szakértők úgy vélik, hogy a norvégiai hegység tökéletes hely lehetett az őskori vadászoknak.

Az adventi koszorú története

Az adventi koszorú története

Honnan származik, és milyen szimbolikát közvetít az adventi koszorú?

National Geographic 2020. novemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket