Dömötör, Armand, Örs2020. október 26., hétfő
Kultúra

Környezeti katasztrófa fenyegeti az Antarktiszt

National Geographic Magyarország

Másfél évtizeddel ezelőtt még csak alig több mint hatezer turista látogatott az Antarktiszra, idén nyáron viszont már a 35 ezret is elérheti a számuk. Az amúgy is igen kényes ökológiai egyensúllyal rendelkező Déli-sarkvidéket komolyan veszélyezteti a tömegturizmus, ahogy azt a múlt pénteken hajótörést szenvedett Explorer cirkáló példája is jól mutatja.

„Éppen csak arra volt időnk, hogy magunkra húzzuk a hőszigetelő ruhát, minden mást ott kellett hagynunk. A legrosszabb azonban egyértelműen a mentőcsónakban volt” – nyilatkozta a The New York Times című lapnak a múlt pénteken Dél-Amerika partjaitól ezer kilométerre, az Antarktisz közelében jéghegynek ütközött turistahajó egyik utasa. Való igaz, nagy szerencséje volt a százfős utazóközönségnek és az 54 fős legénységnek: a balesetet követően öt órával már szinte mindenki biztonságos helyen, egy közelben cirkáló másik hajón melegedhetett, így sem a mínusz 3 fokos tenger, sem pedig a nulla fok körüli, ám igencsak csípős levegő nem szedett áldozatot.

Rosszabb is lehetett volna

Az 1969-ben felavatott Lindblad Explorer péntek hajnalban ütközött egy víz alatti jéghegynek, majd pillanatok alatt az oldalára borult, és süllyedni kezdett. Pedig az Explorer volt az első turistahajó, amelyet kifejezetten azért építettek, hogy az Antarktiszra szállítson turistákat. Éppen ezért megerősítették az orrát és az oldallemezeket, hogy ne okozzon gondot a jéggel való ütközés. A Lindblad Explorer ugyan nem jégtörő volt, ám a hajótulajdonos cég, a kanadai Gap Adventures közleménye szerint, ami a hajótest „törékenységét” illeti, a turistahajók kategóriájában egyértelműen a legbiztonságosabbak közé sorolták Finnországban és Svédországban egyaránt.

Igaz a cég közleményében azt már nem említi, hogy májusban egy skóciai felülvizsgálat során öt hiányosságra is fényt derítettek, ahogy a chilei hatóságok is arra figyelmeztettek: hiányos és elégtelen a mentési terv, és a navigációs rendszer sem teljesített kiválóan a felülvizsgálat során.

Ennek ellenére a Gap Adventures képviselői kitartanak azon állításuk mellett, hogy a hajó alkalmas volt az Antarktika megközelítésére. Szerencse volt a pénteki szerencsétlenségben, hogy több hajó is volt a közelben, így gyorsan biztonságba kerültek az utasok és a legénység. Ám a szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy hasonló vagy még tragikusabb esetek csak a szerencsének köszönhetően nem fordultak eddig elő: az Antarktiszon ugyanis folyamatosan és igen gyorsan változik a tenger „állaga”. Ahol egyik nap még könnyen hajózható a tenger, ott másnap egy jégtömb leszakadása vagy több jégtábla összekapcsolódása a turistahajók számára áthághatatlan akadályt jelent.

Mi lesz a hajóronccsal?

A Lindblad Explorer is minden valószínűség szerint ennek a jelenségnek lett az áldozata, és bár emberveszteség nélkül vészelték túl az eseményt, egy igen komoly probléma azért továbbra is fennáll: az Explorer ugyanis bármikor elsüllyedhet a maga közel 200 ezer liter dízelolajával a tartályában. Ha ez megtörténik, akkor minden bizonnyal igen komoly környezeti katasztrófa következik be az Antarktiszon.

Azt egyelőre nem tudni, hogy ki, hol és milyen módon vonhatja felelősségre majd azokat, akik a környezeti károkat okozzák, mivel az Antarktisz bizonyos szempontból a tökéletes vadnyugat: mindenkié és senkié. Létezik ugyan egy szervezet, amely elviekben az Antarktisz felügyeletét látja el (Antarctic Treaty Secretariat), ám valójában teljességgel szabályozatlan területről van szó. Ráadásul, ha még léteznének is szabályok, akkor is felmerülne a kérdés (ahogy általában a nemzetközi vizek esetében is felmerül), hogy vajon ki kényszerítse ki a szabályok betartását?

A gondot valójában az okozza, hogy az Antarktisz immár a tömegturizmus egyik kedvelt célpontja lett. Bizonyos szempontból még szerencsésnek is nevezhetjük a mostani esetet, hiszen „csak” egy mindössze száz főt szállító hajó járt szerencsétlenül: az Antarktiszon ugyanis 1200 fős behemót cirkálók is előfordulnak, ráadásul az Explorerrel ellentétben ezeknek a turistahajóknak orra és oldallemezei egyáltalán nincsenek megerősítve, nincsenek felkészítve egy komolyabb ütközésre. Ha pedig ezek a hajók szenvednek hajótörést, akkor nem 200 ezer liter olaj, hanem annak többszöröse kerülhet az érintetlen természetbe.

Kétségkívül igaz ugyanakkor, hogy nem érhette teljesen váratlanul az érintetteket, sőt a világ közvéleményét sem a szerencsétlenség: az Antarctic Treaty országainak májusi konferenciáján már több képviselő felhívta a figyelmet arra, hogy a tömegturizmus megjelenése a déli kontinensen komoly veszélyeket rejt magában. Nemcsak maguk a turisták vannak igen komoly veszélyben, amikor a körülményekkel megbirkózni nem képes hajókra szállnak fel, hanem a környezet is igen komoly veszélybe kerül az Exploreréhez hasonló szerencsétlenségek miatt.

Hozzászólások

Lámamúmiákat találtak Peruban

Lámamúmiákat találtak Peruban

Az állatokat fülbevalókkal és nyakláncokkal is feldíszítették.

Különleges fürdő árulkodik a maják rítusairól

Különleges fürdő árulkodik a maják rítusairól

Mezoamerikában komoly hagyománya van egy speciális fürdőtípusnak, a verejtékfürdőnek.

Macskát ábrázoló Nazca-vonalat találtak

Macskát ábrázoló Nazca-vonalat találtak

Az időszámítás előtti 200-100 közötti periódusból származó geoglifa ősibb lehet a térség többi alkotásánál.

Motivál-e cselekvésre a sajnálat?

Motivál-e cselekvésre a sajnálat?

Képes-e a különböző hátrányos helyzetű csoportok iránti sajnálat cselekvésre motiválni a többségi társadalom tagjait – tették fel a kérdést kutatásukban a PPK kutatói.

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

1820. október 20-án született Kazinczy Lajos honvédezredes, az 1848-49-es forradalom és szabadságharc vértanúja.

National Geographic 2020. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket