Környezeti katasztrófa fenyegeti az Antarktiszt
Másfél évtizeddel ezelőtt még csak alig több mint hatezer turista látogatott az Antarktiszra, idén nyáron viszont már a 35 ezret is elérheti a számuk. Az amúgy is igen kényes ökológiai egyensúllyal rendelkező Déli-sarkvidéket komolyan veszélyezteti a tömegturizmus, ahogy azt a múlt pénteken hajótörést szenvedett Explorer cirkáló példája is jól mutatja.
„Éppen csak arra volt időnk, hogy magunkra húzzuk a hőszigetelő ruhát, minden mást ott kellett hagynunk. A legrosszabb azonban egyértelműen a mentőcsónakban volt” – nyilatkozta a The New York Times című lapnak a múlt pénteken Dél-Amerika partjaitól ezer kilométerre, az Antarktisz közelében jéghegynek ütközött turistahajó egyik utasa. Való igaz, nagy szerencséje volt a százfős utazóközönségnek és az 54 fős legénységnek: a balesetet követően öt órával már szinte mindenki biztonságos helyen, egy közelben cirkáló másik hajón melegedhetett, így sem a mínusz 3 fokos tenger, sem pedig a nulla fok körüli, ám igencsak csípős levegő nem szedett áldozatot.
Rosszabb is lehetett volna
Az 1969-ben felavatott Lindblad Explorer péntek hajnalban ütközött egy víz alatti jéghegynek, majd pillanatok alatt az oldalára borult, és süllyedni kezdett. Pedig az Explorer volt az első turistahajó, amelyet kifejezetten azért építettek, hogy az Antarktiszra szállítson turistákat. Éppen ezért megerősítették az orrát és az oldallemezeket, hogy ne okozzon gondot a jéggel való ütközés. A Lindblad Explorer ugyan nem jégtörő volt, ám a hajótulajdonos cég, a kanadai Gap Adventures közleménye szerint, ami a hajótest „törékenységét” illeti, a turistahajók kategóriájában egyértelműen a legbiztonságosabbak közé sorolták Finnországban és Svédországban egyaránt.
Igaz a cég közleményében azt már nem említi, hogy májusban egy skóciai felülvizsgálat során öt hiányosságra is fényt derítettek, ahogy a chilei hatóságok is arra figyelmeztettek: hiányos és elégtelen a mentési terv, és a navigációs rendszer sem teljesített kiválóan a felülvizsgálat során.
Ennek ellenére a Gap Adventures képviselői kitartanak azon állításuk mellett, hogy a hajó alkalmas volt az Antarktika megközelítésére. Szerencse volt a pénteki szerencsétlenségben, hogy több hajó is volt a közelben, így gyorsan biztonságba kerültek az utasok és a legénység. Ám a szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy hasonló vagy még tragikusabb esetek csak a szerencsének köszönhetően nem fordultak eddig elő: az Antarktiszon ugyanis folyamatosan és igen gyorsan változik a tenger „állaga”. Ahol egyik nap még könnyen hajózható a tenger, ott másnap egy jégtömb leszakadása vagy több jégtábla összekapcsolódása a turistahajók számára áthághatatlan akadályt jelent.
Mi lesz a hajóronccsal?
A Lindblad Explorer is minden valószínűség szerint ennek a jelenségnek lett az áldozata, és bár emberveszteség nélkül vészelték túl az eseményt, egy igen komoly probléma azért továbbra is fennáll: az Explorer ugyanis bármikor elsüllyedhet a maga közel 200 ezer liter dízelolajával a tartályában. Ha ez megtörténik, akkor minden bizonnyal igen komoly környezeti katasztrófa következik be az Antarktiszon.
Azt egyelőre nem tudni, hogy ki, hol és milyen módon vonhatja felelősségre majd azokat, akik a környezeti károkat okozzák, mivel az Antarktisz bizonyos szempontból a tökéletes vadnyugat: mindenkié és senkié. Létezik ugyan egy szervezet, amely elviekben az Antarktisz felügyeletét látja el (Antarctic Treaty Secretariat), ám valójában teljességgel szabályozatlan területről van szó. Ráadásul, ha még léteznének is szabályok, akkor is felmerülne a kérdés (ahogy általában a nemzetközi vizek esetében is felmerül), hogy vajon ki kényszerítse ki a szabályok betartását?
A gondot valójában az okozza, hogy az Antarktisz immár a tömegturizmus egyik kedvelt célpontja lett. Bizonyos szempontból még szerencsésnek is nevezhetjük a mostani esetet, hiszen „csak” egy mindössze száz főt szállító hajó járt szerencsétlenül: az Antarktiszon ugyanis 1200 fős behemót cirkálók is előfordulnak, ráadásul az Explorerrel ellentétben ezeknek a turistahajóknak orra és oldallemezei egyáltalán nincsenek megerősítve, nincsenek felkészítve egy komolyabb ütközésre. Ha pedig ezek a hajók szenvednek hajótörést, akkor nem 200 ezer liter olaj, hanem annak többszöröse kerülhet az érintetlen természetbe.
Kétségkívül igaz ugyanakkor, hogy nem érhette teljesen váratlanul az érintetteket, sőt a világ közvéleményét sem a szerencsétlenség: az Antarctic Treaty országainak májusi konferenciáján már több képviselő felhívta a figyelmet arra, hogy a tömegturizmus megjelenése a déli kontinensen komoly veszélyeket rejt magában. Nemcsak maguk a turisták vannak igen komoly veszélyben, amikor a körülményekkel megbirkózni nem képes hajókra szállnak fel, hanem a környezet is igen komoly veszélybe kerül az Exploreréhez hasonló szerencsétlenségek miatt.