Salamon, Antal2020. október 24., szombat
Kultúra

Antropológusok válthatják fel a modern haditechnikát

National Geographic Magyarország

Lehetnek centiméter pontossággal célba érő rakéták, helyzetmeghatározó készülékkel felszerelt tengerészgyalogosok vagy felderítő minirobotok – ha az ellenség teljességgel láthatatlan, a 21. század hadviselése, a hálózati kapcsolaton alapuló harcászat csődöt mond. Egyre több katonai szakértő vallja, hogy a technika helyett a helyi kapcsolatokat és a pszichológiai hadviselést kellene erősíteni.

Jó tíz évvel ezelőtt a világ legmodernebb hadseregének vezetői és irányítói még meg voltak győződve arról, hogy nemcsak a társadalmakat kellene a jövőben hálózati alapon megszervezni, hanem a hadsereget is. Ha a haderő minden tagja ismeri a másik pozícióját, ha a csapat minden tagja valósidejű összeköttetésben van a többiekkel, ha a terepről háromdimenziós képet kap a parancsnoki központban a művelet irányítója, és ha a térképén, – mint egy számítógépes játékban –, pontosan követni tudja csapatai mozgását, akkor sokkal hatékonyabbá válhat a hadviselés.

Ráadásul egyben etikusabbá is, hiszen a modern kommunikációs eszközöknek köszönhetően precízebb módon ki lehet szűrni a civileket, jobban meg lehet különböztetni és nagyobb pontossággal be lehet mérni az ellenség helyét – vélték a Wired magazin által idézett 1998-as tanulmány szerzői, a későbbiekben az amerikai haderő átalakítására létrehozott szervezet, az Office of Force Transformation vezetői, Arthur Cebrowski és John Garstka.

Csak részben jött be

A hálózat-centrikus hadviselés propagálóinak részben igazuk is lett: valóban pillanatok alatt sikerült megdönteni az afganisztáni tálib rezsimet, ahogy az iraki diktátor rendszerét is. A gyors siker döntő részt a hálószerű összeköttetésben lévő csapatok jó kommunikációjának volt köszönhető, hiszen a váratlan eseményeket követő reakcióidő minimálisra csökkent – innentől kezdve pedig immár csak jó stratégákra és kiváló parancsnokokra volt szükség.

Probléma nem is a rezsimek megdöntésével van, hanem egy új rendszer felépítésével. Akkor, amikor immár láthatatlan az ellenség, amikor fel kell építeni a lerombolt országokat, és fenn kell tartani a rendet azokban az országokban, ahova bevonult a világ legmodernebb hadserege.

Kezdetben a teljes elszigetelődés stratégiáját alkalmazták: az amerikai bázisokról csak szükség esetén vonulnak ki a csapatok, inkább saját védelmükre koncentrálnak, nem merészkednek a helyiek közé. Az elszigetelődés azonban Irakban például csak erősítette az amúgy esetleg Husszein rendszerével sem szimpatizáló helyiek érzését: az amerikaiak megszállják országukat, elveszik azt, ami kell nekik, és kifosztják őket.

Ráadásul a gerillaháború ellenszereként sem alkalmazható a modern technológia: az aktív térképeken ugyanis jelölhetik kék színnel saját csapataikat, pirossal pedig azokat a csapatokat, amelyek környékén éppen harci cselekmények vannak, ám az ellenséget nemcsak hogy ezeken a modern térképeken nem látják, de még az életben sem nagyon tudják megkülönböztetni a békés helyi lakosoktól.

Stratégiaváltás és abszurd történetek

Nem véletlen, hogy fél évtized elteltével az amerikai hadvezetés is rájött: a pacifikáció nem a modern technológia felhasználásával, hanem csakis a helyi lakosok bevonásával és megnyerésével érhető el. Nyáron kísérleti jelleggel már küldtek is antropológusokat, szociológusokat és néhány pszichológust is egyes csapattestek mellé, akiknek elsődleges feladata az, hogy az amerikai katonákat megismertesse a helyi kultúrával, hogy közelebb hozza az idegen csapatokat a helyi lakossághoz. A Human Terrain Teams (HTT) elnevezésű csoport munkatársai az előzetes értékelések szerint igen komoly sikereket értek el: olyan falvakat és városokat sikerült valóban biztonságosabbá tenniük, amelyek addig valódi tűzfészeknek számítottak.

A Wired magazin riporterének beszámolója szerint a Nyugat-Afganisztánban ténykedő 82nd Airborne Division csapatait évek óta lőtték rakétával a szomszéd faluból, ám mindeddig senki nem próbált meg közvetíteni a helyi lakosok és az amerikai katonák között. A HTT emberei viszont pontosan ezzel kezdték munkájukat, és viszonylag banális megoldást találtak a problémára: miután tárgyaltak a szomszéd falu embereivel, kiderült, hogy ők leginkább két dolgot sérelmeznek. Egyrészt azt, hogy az amerikaiak nem képesek fenntartani a rendet és szavatolni a biztonságukat, éppen ezért nem véletlen, hogy a talibánok megjelentek. Másrészt nagy szükségük lett volna már régóta egy röplabdahálóra.

Pszichológiai hadviselés

A történetnek ugyan van némi abszurd felhangja, ám a Wired újságírója beszámol egy iraki példáról is annak kapcsán, hogy mit is jelent a pszichológiai hadviselés, és mennyivel hatékonyabb egy terület pacifikálásánál, mint a modern technológia. Joe Colabuno, Fallúdzsában szolgáló őrmester legfontosabb fegyvere ugyanis egy Photoshop szoftver, némi ragasztó valamint egy hangosbeszélő. Az őrmester egyszerű plakátokat kezdett el gyártani (sokszor az iszlám felkelők ismert lógóját is használva), amelyekre csak pár mondatot írt. „Emlékezz arra, hogy aki hamis dolgot állít Allahról, az a pokolban biztosítja helyét” – szólt az egyik, amelyet meglátva a felkelők magukból kikelve jártak házról házra, hogy kiderítsék ki is űz tréfát velük.

Miután megfigyelő kamerák segítségével rögzítették az eseményeket az amerikaiak, immáron könnyű dolguk volt: jól meg tudták különböztetni azokat, akiket kérdeztek azoktól, akik kérdeztek, magyarán szólva a békés helyi lakosokat a felkelőktől. Tudták, hogy kit kell kérdezni a felkelők hollétéről, és egyáltalán: tudták kit kell keresniük, ki az ellenség.

Egy másik példa is jól mutatja, hogy a pszichológiai műveletek milyen hatékonyak lehetnek: Colabuno nem sokkal később egy átjátszótorony felrobbantására is poszteren keresztül reagált. Arra hívta fel a figyelmet, hogy ez önpusztító taktika, hiszen a helyi lakosok mellett maguk a felkelők is használták a mobiltelefonjaikat, amelyek az átjátszótorony lerombolását követően teljesen elnémultak. A plakáton tulajdonképpen a felkelők helyi lakosok számára is káros cselekményeire hívta fel a figyelmet az őrmester.

Hozzászólások

Különleges fürdő árulkodik a maják rítusairól

Különleges fürdő árulkodik a maják rítusairól

Mezoamerikában komoly hagyománya van egy speciális fürdőtípusnak, a verejtékfürdőnek.

Macskát ábrázoló Nazca-vonalat találtak

Macskát ábrázoló Nazca-vonalat találtak

Az időszámítás előtti 200-100 közötti periódusból származó geoglifa ősibb lehet a térség többi alkotásánál.

Motivál-e cselekvésre a sajnálat?

Motivál-e cselekvésre a sajnálat?

Képes-e a különböző hátrányos helyzetű csoportok iránti sajnálat cselekvésre motiválni a többségi társadalom tagjait – tették fel a kérdést kutatásukban a PPK kutatói.

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

1820. október 20-án született Kazinczy Lajos honvédezredes, az 1848-49-es forradalom és szabadságharc vértanúja.

Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

Az elmúlt hetekben sorra azonosítják a lezárt koporsókat az ókori nekropolisz temetkezési aknáiban.

National Geographic 2020. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket