Vendel, Irén, Kleopátra2020. október 20., kedd
Kultúra

Étolajjal kímélnék a sztratoszférát

National Geographic Magyarország

A globális felmelegedés elleni sokrétű harc egyik hatékony eszköze lehetne a repülőgépek környezetbarátabb üzemanyaga. A légijáratok ugyanis hatalmas mennyiségű káros emissziót bocsájtanak ki repülés közben, zömét pedig éppen a felső légtérben. Egy francia hajtómű-gyártó cég eredményes kísérletei alapján 2008-tól már kevésbé környezetpusztító üzemanyag-keverékkel repülő utasszállítók is közlekednek majd a légi országutakon.

Bár jóval kevesebb repülőgép közlekedik, mint ahány gépjármű, gépenként hatalmas mennyiségű kerozint, szénhidrogéneket tartalmazó kőolajszármazékot égetnek el. Egyetlen Budapest és New-York közötti légi úton a MALÉV B-767-esei például 41 ezer litert, amelynek az égés során távozó emissziói, “kipufogó-gázai” súlyosan károsítják a magas légkört. Ezt igyekeznek mérsékelni a nagy gyártók új, részben metil-észtert tartalmazó, környezetbarátabb üzemanyagokkal is jól működő gázsugár-hajtóművek kialakításával.

A derűs napokon az azúrkék égre tekintők előbb-utóbb megpillantanak egy csillogó fénypont mögött húzódó, olykor páros fehér csíkot. Ez a kondenzcsík, a tíz kilométernél magasabban, a sztratoszféra határán repülő gépek égi nyoma. A sugárhajtóműveik által hátrafújt levegő-gáz víztartalma kondenzálódik és nyomban jégtűkké fagy a mínusz 50 fokos légkörben. Aztán hamarosan elpárolog, időnként pedig a napsugárzást visszafogó felhőréteggé vastagodik.

Ennél jóval károsabb hatású a hajtóműben elégett kerozin szén-monoxid és nitrogén-oxid tartalma, ami a magas-légkörben fokozza az ózonpusztulást, s ezzel gyorsítja a Föld felmelegedését.

Az egyik legnagyobb hajtómű-gyártó, a nemzetközi CFM konszernhez tartozó francia Snecma villaroche-i (Párizshoz közeli) gyárának próbatelepén – közlésük szerint – már sikerrel működtetnek egy, a nagy utasszállítókon használt CFM-56-7B típusú gázturbinás hajtóművet, amelynek üzemanyagához, a kerozinhoz 30 százaléknyi, biomasszából nyert metil-észtert kevernek. Valójában közönséges étolajat, aminek az elégésekor nem keletkeznek az imént felsorolt káros anyagok.(A gondolat nem új, hiszen a benzinkútjainknál is olyan üzemanyagot kapunk, amihez már gyárilag kevertek 5 százaléknyi metil-észtert). A Snecma alelnöke, Pierre Thouraoud szerint a kísérleti hajtóművel azt vizsgálják, hogy az miként működik mindenfajta átalakítás nélkül. Egyelőre nem jelentkezett probléma és a kevert üzemanyaggal a kísérleti hajtómű szénhidrogén kibocsátása 20 százalékkal csökkent.

A vizsgálatot a gépbe szerelt hajtóművel üzemi körülmények között folytatják. Az üzemanyagnak ugyanis nem szabad felforrnia, amikor működés közben alaposan felmelegszik. De megdermednie sem a nagy magasságok fagyos hidegében (ami miatt a második világháború elején a katonai gépekről a dízelmotorokat sürgősen le kellett szerelni). Fontos, hogy egyenletes legyen a biomassza energiatartalma és ne gyengítse a forgó alkatrészek kenését sem. Ezekben a kísérletekben részt vesz az amerikai Klíma Akció Társulás és az európai Alpha.Bird program is.

Az amerikai Boeing és a hajtóműgyártó angol Rolls-Royce pedig már meg is állapodott az új-zélandi légitársasággal, az Air New Zealand-del, hogy a Boeing-747-es Jumbo-ikat hajtó RR-211-es sugárhajtóműveket 2008-tól – kísérletként – bio-üzemanyaggal is fogják használni. Az új-zélandiaknak ehhez vállalni kellett, hogy a szükséges, nagy mennyiségű metil-észtert folyamatosan biztosítják.

Hozzászólások

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Régészeti bizonyítékok árulkodnak arról, hogy miként kapcsolódtak ki Közép-Ázsia lakosai 3000 éve.

Miért váltsunk téli abroncsra?

Miért váltsunk téli abroncsra?

Ismét nyakunkon a közlekedés szempontjából legkevésbé kedvelt évszak, a tél. Ilyenkor nem csak az ablakmosó folyadékot kell télire cserélnünk, hanem az abroncsainkat is célszerű a téli útviszonyokra optimalizált téli gumikra váltani.

Tudatos felkészülés az őszi hónapokra

Tudatos felkészülés az őszi hónapokra

Az ősz sokak számára az elmúlás évszaka, pedig valójában az újjáéledés első lépése.

Pogány templomot fedeztek fel Norvégiában

Pogány templomot fedeztek fel Norvégiában

A szentélyben többek közt Thort és Odint tisztelték 1200 éve.

Előkelő középkori temetőt azonosítottak Németországban

Előkelő középkori temetőt azonosítottak Németországban

Úgy tűnik, a sírok egy részében a Türingiai Királyság előkelő személyei nyugszanak.

National Geographic 2020. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket