Orsolya, Zsolt2020. október 21., szerda
Kultúra

Hogyan csökkentsük a karácsonyi szeméthegyet?

National Geographic Magyarország

Az év során december végén termeljük a legtöbb hulladékot karácsonyi csomagolópapír, italos dobozok formájában. Néhány jó tanács hogyan csökkentsük a hulladék mennyiségét, és hogyan igazodjunk el a különböző környezetbarát jelzések között.

Karácsonykor hajlamosak vagyunk a pazarlásra, az ünnep akár a környezetpusztító életmód szimbóluma is lehetne: folyton égő karácsonyfaizzók, feleslegessé vált csomagolópapír és nylonzacskó kidobása az ünnepek alatt – mondja Rátz Judit, a Hulladék Munkaszövetség (HuMuSz) környezeti tanácsadója.

Óvatosan a fenyővel

A környezettudatosan vásárolt ajándék nem készülhet műanyagból, PVC-ből, trópusi fából, kerüljük a túl sok csomagolást. Az ajándékot nem is szükséges feltétlenül becsomagolni. Ha mégis, válasszunk újrahasznosított papírt, cellux helyett pedig szalagot. Vásárláskor vigyünk magunkkal egy nagy táskát, hogy ne kelljen minden egyes üzletben nejlonszatyrot kérni.

Rátz Judit azt tanácsolja, csak akkor vegyünk gyökeres fenyőt, ha a kiültetéséről is biztonságosan tudunk gondoskodni. A nem megfelelő bánásmód miatt ugyanis a legtöbb ilyen fa elpusztul. Minél kisebb a gyökeres fenyő, annál jobb. A gyökere ugyanis akkora, mint a koronája, egy másfél méteres fa tehát nem valószínű, hogy túl fogja élni az ünnepeket húsz-harminc centis gyökérzettel – írja a FigyelőNet.

Nem mindegy, mit hol veszünk

Egy kisebb fának eleve kisebb a gyökere, így több esélye van a túlélésre. Az élő fenyő minél kevesebb ideig legyen a meleg szobában. Amint lehet, ki kell tenni az erkélyre, vagy kiültetni a kertbe. A HuMuSz az igazán környezettudatosaknak alternatív megoldásokat ajánl, mint a kertben álló fenyő feldíszítése, egész fa helyett csak egy jelképes adventi koszorú, vagy akár fenyőfa alakú és illatú gyertya.

A szállítás során rengeteg szén-dioxid jut a levegőbe, többek között ezért sem mindegy, hogy mi honnan származik – hívja fel a figyelmet a szakértő. A bevásárlóközpontok helyett inkább a közeli piacon vásároljunk, és az is számít, mennyit utazik a hús, zöldség, tojás, ami a tányérra kerül. A piacon vásárolt áru általában olcsóbb, sok esetben helyi termelőktől származik, és nincs előre csomagolva, így környezetkímélőbb. Rátz Judit szerint a magyar vásárlók hajlandók némileg többet fizetni a környezetbarát termékekért.

A Magyar Természetvédők Szövetsége honlapján megtekinthető egy szén-dioxid kalkulátort, amellyel kiszámolhatjuk, mennyi üvegházgáz került a levegőbe, mialatt adott étel az asztalunkra került.

Olvassunk a jelek között!

Az Európai Unióban a Zöld Pont a garancia arra, hogy az ezzel a jelzéssel ellátott csomagolást szelektíven gyűjtik, szétválogatják és hasznosítják, vagyis az uniós követelményeknek megfelelően kezelik. A rendszerhez csatlakozó vállalatok termékein feltüntetett Zöld Pont tehát azt jelzi, hogy a vállalat tagja egy kizárólag a csomagolási hulladékok begyűjtésére és hasznosítására létesült rendszernek, amelynek működése megfelel az EU vonatkozó irányelveinek. Magyarországon a Zöld Pont védjegy kizárólagos tulajdonosa az ÖKO-Pannon Kht.

Az Európai Unió környezeti címkéző rendszerét 1992-ben hozták létre a fogyasztási cikkek – az élelmiszerek, az italok és a gyógyszerek kivételével – és a szolgáltatások környezetbarát megkülönböztető jelölésére. Az Öko-címke, vagy a Virág az unió hivatalos jele olyan termékek megkülönböztetésére, amelyek a környezetre az egész életútjuk során a hasonló funkciójú többi termékekhez képest kisebb károsító hatást fejtenek ki. Az Öko-címke elnyeréséhez a termékeknek meg kell felelniük az EU-tagállamok által kidolgozott környezetvédelmi feltételeknek, amelyeket az érdekelt felekkel egyeztetve, életútelemzés alapján határoztak meg. Jelenleg 23 termékcsoportra van kidolgozott feltételrendszer.

Magyarországon 1993. szeptember 9-én született kormányhatározat a környezetbarát termék megkülönböztető, tanúsító-rendszer létrehozására. Ennek koordinálása és működtetése a Környezetbarát Termék Közhasznú Társaság feladata, a környezetbarát termékek jelzése pedig a Cédrus. A környezetbarát minősítés és tanúsítás célja a környezet iránti felelősségtudat erősítése, ösztönzés a környezeti szempontból kedvezőbb tulajdonságokkal rendelkező termékek és eljárások bevezetésére, a fogyasztók tájékoztatása a minősített termékekről és szolgáltatásokról

A méltányos kereskedelem logóját főleg a harmadik világ országainak élelmiszeripari termékein használják. A Fair Trade célja a termelők munka- és életkörülményeinek javítása a fejlődő országokban, ösztönzés a piacképes, jó minőségű termékek előállítására, azok ellenértékének tisztességes megfizetésére. A minősítő szervezet (Fairtrade Labelling Organizations International -FLO) központja Németországban van. Elsősorban a közvetítőket kiiktató, hosszú távú kereskedelmi kapcsolatokat támogatják.

A termékeken feltüntetett jelek egy részét a gyártók választják maguknak, ami takarhat valóban környezetbarát terméket, de ezt nem ellenőrzi külső szervezet. Az egyik legismertebb ilyen jelzés a Möbiusz-szalagként is emlegetett körbefutó nyíl. Műanyagok csomagolásán a „körbenyilakban” gyakran egy szám jelenik meg, alatta kiegészítő betűjelzéssel. Ezek jelzik a műanyag fajtáját, amelynek az újrahasznosítást megelőző gyűjtésnél, válogatásnál van jelentősége. A környezetre és az egészségre a legnagyobb veszélyt a polivinil-klorid jelenti. Ennek jelzése: 03 PVC.

A Kék Angyal (Blauer Engel) Németországban 1974-től a legrégebben és az egyik legeredményesebben működő védjegy. Magyarországon kapható termékeken is megtalálható, sok irodai termék kapta meg ezt az emblémát. Szigorú minősítési eljárás után mintegy száz termékcsoport több ezer terméke viseli, eredetileg csupán a termék általános környezeti tulajdonságairól adott pozitív információt. Ma már tartalmazza azt a kedvező ökológiai indokot is, amelyre tekintettel a termék megkapta a logó használati jogát.

Forrás: FigyelőNet

Kapcsolódó cikkeink:

  • Ötletek környezettudatos vásárláshoz
  • Hány kilométert eszünk vacsorára?
  • Fair trade: mindennapi csokink, kávénk és az emberi jogok
  • Varrógéppel a világszegénység ellen

  • Hozzászólások

    Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

    Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

    1820. október 20-án született Kazinczy Lajos honvédezredes, az 1848-49-es forradalom és szabadságharc vértanúja.

    Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

    Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

    Az elmúlt hetekben sorra azonosítják a lezárt koporsókat az ókori nekropolisz temetkezési aknáiban.

    Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

    Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

    Ceruzahegyből farag korabeli figurákat Ebrahim Belal, egyiptomi képzőművész.

    Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

    Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

    Régészeti bizonyítékok árulkodnak arról, hogy miként kapcsolódtak ki Közép-Ázsia lakosai 3000 éve.

    Miért váltsunk téli abroncsra?

    Miért váltsunk téli abroncsra?

    Ismét nyakunkon a közlekedés szempontjából legkevésbé kedvelt évszak, a tél. Ilyenkor nem csak az ablakmosó folyadékot kell télire cserélnünk, hanem az abroncsainkat is célszerű a téli útviszonyokra optimalizált téli gumikra váltani.

    National Geographic 2020. szeptemberi címlap

    Előfizetés

    A nyomtatott magazinra,
    12 hónapra

    9 960 Ft

    Korábbi számok

    National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlap

    Hírlevél feliratkozás

    Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

    Kövess minket