Emma, Flóra, Virág2020. november 24., kedd
Kultúra

Nyugdíjba mennek a baby-boomerek

National Geographic Magyarország

Kathleen Casey-Kirschling, a második világháború utáni demográfiai robbanás, a "baby-boom" hivatalos elsőszülöttje lesz nemzedékének első nyugdíjasa 2008. január 1-től, és egyben elindítója is egy olyan nagy társadalmi változásnak, amelynek várhatóan komoly gazdasági és politikai hatásai lesznek az Egyesült Államokban is.

Ezt a fiatal, New Jersey állambeli nagymamát, aki 1946. január 1-én született, mintegy 80 millió amerikai követi, akiknek nemzedéke szociális forradalmat vitt véghez az 1960-as években és megváltoztatta a társadalom számos aspektusát.

Az 1964-ig tartó demográfiai robbanás társadalom- és betegbiztosítási téren különböző becslések szerint mintegy 40-76 ezer milliárd dollárt emészt fel az Egyesült Államokban az elkövetkező 75 évben.

„Amerikának egy demográfiai úthengerrel kell szembenéznie” – vélekedik Brent Green marketingkonzultáns, a boomers című blog szerzője, aki felhívja a figyelmet arra, hogy 2010-re a lakosság egyharmada 50 feletti lesz az Államokban.

Leonard Steinhorn, az American University professzora viszont arra emlékeztet, hogy a “baby-boomerek” alaposan megváltoztatták az amerikai társadalmat: irányították vagy támogatták a legtöbb nagy civil mozgalmat, amelyek “elősegítették az amerikai értékek és a szabadság megvalósulását”, így az afro-amerikaiak polgárjogi mozgalmát, a feminizmust, az emberi jogokat, a környezetvédelmet, a fogyasztók védelmét.”

“Nem arról a nemzedékről van szó, amely visszavonul a golfpályákra és nem csinál soha többé semmit” – vélekedett. Steinhorn szerint a “baby-boomerek” lassanként egy haladóbb társadalmi megközelítés felé fogják terelni a politikát, ahogyan egyre inkább az előttük járó, meglehetősen konzervatív, de még mindig jelentős súlyú generáció helyébe lépnek.

Ami a fogyasztást illeti, a marketing-szakértők ragaszkodnak ahhoz a mítoszhoz, hogy az idősebb emberek ragaszkodnak megszokott márkáikhoz és nem túl érdekes fogyasztók. Ellenben az érett korú fogyasztóknak van pénze. Egy felmérés szerint ez a korosztály mintegy ezermilliárd dolláros bevétellel rendelkezik és az Egyesült Államok összvagyonának 67 százalékát birtokolja. Egyúttal imádják a modern technológiát: az 50-58 évesek kétharmadának volt 2004-ben internet-hozzáférése, és ez az arány megegyezik a 28-39 évesekével. Legalább a felük akar ingatlant vásárolni nyugdíjazása után, és a megkérdezettek 71 százaléka akar valamilyen formában továbbra is dolgozni.

“Ha hippik voltunk a 60-as, 70-es években, yuppie-k a 80-as, 90-es években, mik vagyunk most?” – tette fel a kérdést blogjában Carol Orsborn PR-menedzser. És ő maga meg is adta a választ: “Abban a korban, amikor azt várják tőlünk, hogy eltűnjünk, nem a visszavonulással foglalkozunk, hanem a visszatéréssel, hogy új felelősséget vállaljunk az életben”.

A szakértők szerint éppen az ilyen hozzáállás miatt az Egyesült Államok jobban fel van vértezve Európánál vagy Japánnál a rájuk váró nyugdíjba vonulási hullám következményeivel szemben, már csak azért is, mert az amerikai munkavállalási törvények rugalmasabbak, beleértve azt, hogy az Államokban tilos a kötelező nyugdíjba vonulás.

Hozzászólások

Hajóroncsot tárt fel egy trópusi vihar

Hajóroncsot tárt fel egy trópusi vihar

Az Eta névre keresztelt hurrikán 2020. november 10-én érte el Florida északi részének partját.

A 2020-as év szavai angol nyelvterületen

A 2020-as év szavai angol nyelvterületen

Az idén a koronavírus-járvánnyal függ össze az év szava - adta hírül az MTI.

Együtt halt meg úr és rabszolgája Pompejiben

Együtt halt meg úr és rabszolgája Pompejiben

A férfiak az első gyengébb kitörést még túlélték, de nem menekültek el időben a térségből.

Felmérték da Vinci rajzainak mikrobiomját

Felmérték da Vinci rajzainak mikrobiomját

A hasonló kutatások sokat elárulnak egy-egy alkotás útjáról.

Egy középkori harcos csontvázára bukkantak egy litván tóban

Egy középkori harcos csontvázára bukkantak egy litván tóban

A szakértők a maradványok melletti tárgyak alapján azonosították a hajdani katonát.

National Geographic 2020. novemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket