Íme az első sárkányvitorlás teherhajó

Vitorlát bontott a tengerhajózás: kedden délután kifutott az első modern teherszállító hajó, amelyet részben a szél ereje hajt.
A Beluga a németországi Bremerhaven kikötőjéből indult, s nagyjából 30 kilométer után bontotta ki 160 négyzetméteres vitorláját a hajóorrból, amelyet nem árboc, hanem vastag rögzítő kötelek tartanak. Ezek egyikén keresztül húzódik a távvezérlő kábel, amely a fedélzeti számítógép révén gondoskodik róla, hogy a siklóernyőhöz hasonló vitorla mindig a széljárást legjobban kihasználva forduljon, maximális húzóerőt biztosítva. A hagyományos vitorlás működési elvétől eltérően tehát nem a hajót kell úgy kormányozni, hogy a vitorla minél jobban befogja a szelet, hanem csak a vitorla pozícióját kell változtatni és a hajó nyílegyenesen halad.
A tengeri közlekedést sokak szerint forradalmasító megoldás környezetbarát és takarékos. „Gyakorlatilag a sárkányvitorla húzza a hajót” – nyilatkozta a sajtónak Stephan Brabeck, a technológiát kifejlesztő hamburgi SkySails technikai igazgatója.
A szélerőmeghajtás akár 20 százalékkal csökkentheti a teherhajó dízelmotorjának fogyasztását, „pedig ez még csak a Trabant-modell” – fogalmazott Brabeck. – „Nagyon jól bevált, de néhány éven belül elkészítjük a Mercedes-változatot is.” Az kétszer nagyobb, 320 négyzetméteres lesz, így a robbanásszerűen dráguló üzemanyagból is sokkal többet lehet megtakarítani vele.
Az új technológiát most fél éven keresztül transzatlanti utakon tesztelik, a hajó első útján Venezuelába tart. Ha az orkánerejű óceáni viharokat is bírja a vitorla, akkor az év közepén elindulhat a sorozatgyártás. A tengeri közlekedés egyébként a globális széndioxid-kibocsátás 4 százalékáért felelős, kétszer annyiért, mint a légi közlekedés.