Vendel, Irén, Kleopátra2020. október 20., kedd
Kultúra

Gigacsatorna Dél-Koreában

National Geographic Magyarország

A decemberben megválasztott dél-koreai elnök legfőbb kampányígérete egy olyan hatalmas, hajózható csatornarendszer megépítése volt, amely kettészelné a félszigetet, és olcsóbbá, valamint környezetkímélőbbé tenné az országon belüli teherszállítást. Környezetvédők ennek ellenére hevesen tiltakoznak a csak „bulldózernek" nevezett elnök megalomániás terve ellen.

Az utóbbi időben mintha megszállta volna valami a dél-koreai elnököket: az éppen leköszönő Ro Mo-Jun-nak nem tetszett különösebben, hogy a köztársaságnak éppen Szöul a fővárosa, és határozott szándéka volt, hogy elköltözteti máshová az ország központját. Ro végül letett a tervről, ám úgy tűnik, hogy gigantikus ötletek terén hagyományt teremtett: a decemberben megválasztott új elnök, Lee Mjung-bak egy olyan hatalmas beruházást igénylő csatorna megépítését tűzte ki célul, amely keresztbeszelné a Koreai-félszigetet, és amelyen hatalmas teherszállító hajók is képesek lennének közlekedni.

Vízterelés 500 kilométeren

Megaprojektekben a dél-kelet ázsiai térség persze nem szűkölködik, gondoljunk csak a most épülő hatalmas kínai gátrendszerre. Ám Lee-nek már korábban sem voltak ellenére az olyan építkezések, amelyek gyökerestül felforgatják a meglévő környezetet: még szöuli polgármestersége idején érte el, hogy különféle műépítmények lebontásával, majd pedig betonfalak felhúzásával egy Szöul közepén addig észrevétlenül megbúvó kisebb patak a nagyközönség számára is láthatóvá váljék. Azóta a patakra tervezett szökőkutak és a víz mentén kiépített sétálójárdák révén valóban az amúgy kissé szürke Szöul egyik legfőbb turistalátványosságává vált Lee álma, ám az is igaz, hogy komolyabb természeti károkat ezzel a beavatkozással nem okozott a polgármester.

 A csatorna tervezett útvonala

A csatorna tervezett útvonala

Elnökként azonban ennél komolyabb tervei vannak, ráadásul olyanok, amelyek a környezetvédők egyre erősebb tiltakozását váltják ki. Pedig Lee a Szöult Busannal, az ország második legnagyobb városával összekötő csatornarendszert egyértelműen környezetbarát tervnek minősítette. Lee szerint a hajózható csatorna segítségével a két várost összekötő autópályáról hatalmas terhek vehetők majd le, olcsóbb lesz a szállítmányozás, ráadásul kevesebb üzemanyag fogy ugyanannyi teher szállítása esetén.

Az elnök becslése szerint 16 milliárd dollárból megépíthető, 500 kilométer hosszúságú csatorna a teherfuvarozás egynegyede alól mentesíthetné az említett autópályaszakaszt, évente 22 millió tonna rakományt tudnának vízi úton szállítani. Lee érvei között szerepelt az is, hogy csatornákat még mindig olcsóbb építeni, mint autópályákat vagy éppen vasúti pályarendszereket.

De tényleg szükség van rá?

A terv kritikusai azonban őrültségnek tartják az ötletet: egy olyan kis kiterjedésű országnak, mint Dél-Korea, amely ráadásul szinte teljesen vízzel van körülvéve, egyáltalán nem éri meg a szárazföldön hatalmas csatornarendszert kiépítenie. A torlaszok, zsilipek, gátak, a dokkok és a kikötők, valamint a folyók medrének kiszélesítése viszont olyan természeti beavatkozást jelentene, amely katasztrofális következményekkel járhat. Ráadásul Lee tervei csak akkor valósulhatnának meg, ha sikerülne egy mintegy húsz kilométeres szakaszon a csatornát a Koreai-félsziget közepén húzódó hegységrendszer alatt, alagútban átvezetni. Ennek költségei az égbe röpítenék a kivitelezés tervszámait, amellett, hogy a környezeti beavatkozás következményei szintén beláthatatlanok lennének.

„Ez az őrült terv csakis károsan hathat majd a koreai folyórendszerre és a hozzá kapcsolódó élővilágra. Rövidtávon hasznos lehet a csatornaépítő vállalatok számára, ám hosszú távon a koreaiak csak a hátrányait tapasztalják majd meg” – nyilatkozta a BBC News-nak Kim Sang-Whoa, a csatornát ellenző egyesületeket tömörítő szervezet elnöke. A megválasztott elnök egyébként – érezvén a komoly ellenállást – finomított már álláspontján: nemrégiben azt nyilatkozta, hogy a megvalósítás előtt természetesen konzultálni fog a tiltakozó egyesületekkel és az érintett szervezetekkel is.

Grafika: BBC News

Hozzászólások

Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

Újabb érintetlen szarkofágok kerültek elő Szakkaránál

Az elmúlt hetekben sorra azonosítják a lezárt koporsókat az ókori nekropolisz temetkezési aknáiban.

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Ceruzahegyből farag korabeli figurákat Ebrahim Belal, egyiptomi képzőművész.

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Régészeti bizonyítékok árulkodnak arról, hogy miként kapcsolódtak ki Közép-Ázsia lakosai 3000 éve.

Miért váltsunk téli abroncsra?

Miért váltsunk téli abroncsra?

Ismét nyakunkon a közlekedés szempontjából legkevésbé kedvelt évszak, a tél. Ilyenkor nem csak az ablakmosó folyadékot kell télire cserélnünk, hanem az abroncsainkat is célszerű a téli útviszonyokra optimalizált téli gumikra váltani.

Tudatos felkészülés az őszi hónapokra

Tudatos felkészülés az őszi hónapokra

Az ősz sokak számára az elmúlás évszaka, pedig valójában az újjáéledés első lépése.

National Geographic 2020. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket