Hogy nézett ki valójában Bach?
Másodszor próbálják rekonstruálni Johann Sebastian Bach (1685-1750) arcvonásait.
A munkát Caroline Wilkinson antropológus végzi az eisenachi Bach múzeum felkérésre. A skót tudós korábban többek között Tutanhamon fáraó és Szent Miklós arcvonásait és testfelépítését is rekonstruálta. A negyedik századi szentről például kimutatta, hogy a közkeletű Mikulás-ábrázolásokkal ellentétben nem nagydarab, pirospozsgás, kedves figura volt, hanem zömök férfi kemény arcvonásokkal és törött orral.
Száznegyven évvel Bach halála után, 1890 körül kétségek merültek fel azzal kapcsolatban, hogy pontosan hol nyugszanak a zeneszerző földi maradványai. „Hat lépéssel a János-templom déli kapuja előtt” – a lipcsei templom feljegyzéseiből csak ennyi derült ki. Ezért aztán 1894-ben Wilhelm Nis anatómus és munkatársai megvizsgálták a régen felszámolt temető sírhelyén talált csontokat. A maradványok eredetiségén kívül azt is sikerült megállapítani, hogy milyenek voltak Bach arcvonásai. „Ez volt az első tudományos igényű arcrekonstrukciós vizsgálat” – nyilatkozta a német sajtónak Jörg Hansen, a múzeum igazgatója.
Wilkinson felhasználja az 1894-ben készült bronz koponyaöntvényt, a vizsgálat során keletkezett feljegyzéseket és vázlatokat, és a legmodernebb technikával megvizsgálja a maradványokat is, de a barokk muzsikus szem-, illetve hajszíne és az arcbőrtípusa így is titok marad.
Ennek oka az Eisenachban született zeneszerzőről készült ábrázolások kétes hitelessége, és a hiteles ábrázolások ellentmondásossága. Bach bizonyíthatóan csak egyszer ült modellt festőnek, 1746 körül, Lipcsében. A portrét Elias Gottlob Haussmann készítette, aki a német nagyváros minden jelentős személyiségét megfestette. „Ez a mi nagy problémánk” – mondta a múzeumigazgató. A festő ugyanis sorozatban gyártotta a képeket egy kaptafára, Bachról ráadásul kettőt is, és nem mindig ügyelt a részletekre.
Az első, 1746-ban készült portrét többször restaurálni kellett, legutóbb 1912-ben. 1950-ben aztán Amerikában előkerült egy remek állapotban fennmaradt másolat. Szakértők szerint az 1748-ban készült olajfestmény minden kétséget kizáróan eredeti Haussmann. Így tehát van két autentikus portré, az egyik viszont kékszeműként ábrázolja Bachot, a másikon pedig barna a szeme, és mindkettőn parókát visel.
Caroline Wilkinson munkája, a zeneszerző viaszból készült fejszobra a Bach az orvostudomány tükrében című kiállításra készül, amely március 21-én, Johann Sebastian Bach születésnapján nyílik meg az eisenachi múzeumban.