Leó, Szaniszló, Glória2021. április 11., vasárnap
Kultúra

„Biorepülők” a láthatáron

National Geographic Magyarország

A hét végén egy Boeing 747-es részben bioüzemanyag segítségével jutott el Londonból Amszterdamba.

Úgy tűnik, az idei február a „biorepülőgépek hónapja”. Február elején a Shell és a Rolls-Royce összefogásával egy Airbus A380-as repült az angliai Filtonból a franciaországi Toulouse-ba. A két város közötti 900 kilométert részben alternatív üzemanyag elégetésével tette meg a gép, mégpedig gáz halmazállapotú nyersanyag folyékonnyá alakításával. Az Airbus alternatív üzemanyag-programjának vezetője, Sebastian Remy a Reuters-nek nyilatkozva ugyanakkor kifejtette: ez csak az első lépés volt azon az úton, amelynek a végpontja a biomasszákból kinyert gázokból előállított üzemanyag, amely szintén alkalmas lehet a hatalmas repülőgépek meghajtására.

Nem fagy meg

A hét végén mindeközben egy másik próbaút is eredményesen zárult: a Virgin Atlantic légitársaság egyik Boeing 747-ese sikerrel landolt az amszterdami repülőtéren jó negyven perces utazást követően. A Londonból indult gép ugyan utasokat nem szállított, ám négy motorja közül az egyiket legalább részben bioüzemanyag táplálta. A motor csak 20 százalékban táplálkozott az alternatív üzemanyagot tartalmazó benzintankból, ám a célkitűzés egyelőre nem a teljes „bioüzemmód” volt, hanem annak bizonyítása, hogy az alternatív üzemanyagok sem viselkednek másként, mint a manapság használatos kerozin.

A korábbi kutatások ugyanis azt mutatták, hogy a bioüzemanyagokkal legalább két probléma adódhat: egyrészt nem égnek olyan egyenletesen, mint a kerozin, ami a szárazföldi járművekkel ellentétben a levegőben komoly gondokat jelenthet, másrészt a bioüzemanyagok nagyobb eséllyel fagynak meg a nagy magasságokban, mint a hagyományos kerozin. A mostani Boeing próbaút azonban azt bizonyította, hogy a mogyoróolajból és kókuszdióból készült alternatív benzin sem viselkedik kiszámíthatatlanabbul, mint a kerozin.

Kevesebb repülő a valódi megoldás?

A General Electric és a Boeing közösen dolgozik tovább a bioüzemanyaggal is működő repülőgépmotorok fejlesztésén, a Virgin Atlantic tulajdonosa azonban már most kijelentette: akár tíz éven belül áttérhet a repülőgépek java része az általuk is használt bioüzemanyagra. Ugyanakkor Sir Richard Branson hozzátette: valóban igaz, hogy a végső cél nem a mogyoróolajból nyert bioüzemanyag, hanem az algából, moszatokból nyerhető üzemanyag, amely nem hajtja fel az élelmiszerárakat, és nem szennyezi a környezetet oly mértékben, ahogyan a mezőgazdasági termékekből előállított források.

A környezetvédők nem véletlenül voltak kíváncsiak arra a sokáig titkolt adatra, hogy vajon milyen jellegű bioüzemanyaggal hajtják meg próbaútja során a Boeing-et. A Friends of the Earth (A Föld barátai) szervezet vezetője a BBC News-nak nyilatkozva ki is fejtette, hogy az egyre inkább terjedő, élelmiszernövényekből készült bioüzemanyag felhasználása helyett sokkal egyszerűbb módja is lenne a repülőgépek által kibocsátott üvegházhatású gázok csökkentésének: egészen egyszerűen a járatok számát kellene csökkenteni. Környezetvédők már többször felhívták a figyelmet arra, hogy a légi szállítás ugyancsak dinamikus növekedése sokkal komolyabb gondokat jelenthet a jövőben, mint amire manapság számíthatunk.

Igaz ugyan, hogy jelenleg az Európai Unió országaiban keletkező üvegházhatású gázoknak mindössze 3 százalékáért felelős a légi szállítás, ám más üvegházhatásokért felelős iparággal szemben a légi forgalom korlátozására semmiféle megállapodás nem született, miközben (többek között az olcsó repülőgépjegyeknek köszönhetően) robbanásszerűen nő a légi közlekedés volumene. Egyes előrejelzések szerint tíz éven belül a fent említett 3 százalékos arány elérheti a 25 százalékot is, ami viszont már ugyancsak jelentősnek mondható.

Hozzászólások

Úgy tűnik, a szkíták nem csak nomád életformát követtek

Úgy tűnik, a szkíták nem csak nomád életformát követtek

A szkítákról Hérodotosz óta él a kép, mely szerint mozgékony, nomád népcsoportot alkottak.

Továbbra is rejtély, mi okozta az ősi város bukását

Továbbra is rejtély, mi okozta az ősi város bukását

Az egykor 15 ezer lelkes Cahokia a 19. század előtti Észak-Amerika legnagyobb települése volt, halmai még ma is láthatóak Illinois államban.

Oxigénhiányos állapotban alkothattak az őskori művészek

Oxigénhiányos állapotban alkothattak az őskori művészek

A megváltozott tudatállapotot szándékosan idézhették elő, hogy segítse a különleges rajzok létrehozását.

Virtuális túrán járható be Libanon ősi városa

Virtuális túrán járható be Libanon ősi városa

Az ingyenes platformon megnézhetjük, hogy hogyan nézett ki Baalbek időszámítás szerint 215-ben.

Szomorú titkot rejt a svéd püspök sírja

Szomorú titkot rejt a svéd püspök sírja

Peder Winstrup püspök 1679-ben hunyt el, holtteste a 17. század egyik legjobb állapotban konzerválódott emberi maradványa. A főpap nyughelye ugyanakkor nem csak emiatt érdekes.

National Geographic 2021. márciusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

11 160 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket