Az első Volvo
1927. április 14-én délelőtt 10 órakor a Göteborg közelében létrehozott autógyár futószalagjáról legördült a svédek első sorozatgyártású Volvo ÖV4 típusú gépjárműve. Az Assar Gabrielsson és Gustaf Larsson által alapított cég igazán nagy sikereket azonban csak az 1950-es évektől ért el.
A második ipari forradalom kirobbanását követően, a motorizációnak köszönhetően a 20. század elején kezdetét vette az autómobilgyártás. Az olyan autómárkák, mint az amerikai Ford, a francia Citroën, vagy az olasz Bugatti mellett a svédek is képviseltették magukat a Volvóval.
Az egyszerű családból származó Assar Gabrielsson és Gustaf Larsson egy véletlen találkozást követően 1924-ben döntött úgy, hogy az autómobil-gyártásban üzleti lehetőséget látva, gyárat alapít. A mérnöki diplomával rendelkező Larsson és az üzletemberként tevékenykedő Gabrielsson még ugyanabban az esztendőben hozzálátott a konstrukciós munkákhoz.
A Göteborg közelében létrehozott, Volvo névre keresztelt autógyár futószalagjáról 1927. április 14-én délelőtt 10 órakor gördült le az első sorozatgyártású Volvo ÖV4, amelyet csak „Jacob” néven emlegettek. Ezzel valóra vált az alapítók nagy álma: sikerült működőképes gépjárművet létrehozni.
A tipikusan a svéd utakra és időjárási viszonyokra tervezett autóból 1927-ben Hilmar Johansson üzemvezető irányításával 1000 darab készült, amiből viszont csupán 297-et tudtak értékesíteni.
A Larsson-Gabriellson páros az átütő üzleti sikerre az 1950-es évekig volt kénytelen várni; ugyanis a nemzetközi piacok, köztük a legjelentősebb felvevőnek számító amerikai, ekkor nyílt meg a megbízhatóságot, eleganciát sugárzó Volvók előtt.
A Volvo, amelyet a Ford Motor 1999-ben tekintélyes összegért felvásárolt, a mai napig a világ autógyártásának egyik meghatározó szereplője.