Nem kell a magyar találmány itthon: Külföldre megy a mobil hulladékmegsemmisítő
Magyar találmány a buszba beépített mobil hulladékmegsemmisítő, amely több elismerést kapott nemzetközi kiállításokon. Még nagydíjat is nyert, mégis úgy látszik, külföldre adja el találmányát az újító, mert itthon mintha nem lenne szükség az akár üvegeket is eltüntető, gyógyszerhulladékot, sőt, atomreaktori maradványokat is ártalmatlanító megsemmisítőre. Pedig a szerkezethez nem kell különleges építmény: házhoz megy és óránként egy tonna veszélyes szemetet tesz újrahasznosíthatóvá.
Nagydíjat nyert Mikola Andor mobil hulladékmegsemmisítő masinája egy nürnbergi nemzetközi találmányi kiállításon, pedig nyolcszázan pályáztak az elismerésre. A feltaláló életkorát tekintve jó ötvenes, végzettsége szerint lakatos, de gépésztechnikusi vizsgát is tett. Iskolás korában a kémiával ki tudták volna üldözni a világból, ma pedig alig akad olyan egyetemi kémia jegyzet, amelyet ne fújna betéve. Azt vallja: haladni kell a korral, ha fejleszteni akarja a felfedezéseit.
Nagydíjas találmányán például bő egy évtizede dolgozik, sok ezer munkaórát szánt rá. Évekig inkább egy lakókocsiban húzta meg magát, rengeteget dolgozott, utcaseprésből, köztéri ebédosztásból, és – egy másik találmányát hasznosítva – grafiti-eltávolításból szerzett jövedelméhez szinte csak a mozgó megsemmisítő érdekében nyúlt hozzá. Bármilyen olcsón jutott leendő találmánya alapvető kellékeihez, azok az évek során tizenötmillió forintba kerültek, az engedélyek megszerzéséhez elengedhetetlen működési kísérleteknek pedig egyenként több százezer forint a költségvonzata.
A történet úgy kezdődött, hogy volt cégétől, ahol géplakatosi munkakörben alkalmazták, francia vállalathoz küldték ki Mikola Andort néhány kollégájával. Ahogy mondja, ott a világ akkori legkorszerűbb hulladékmegsemmisítőjét építették föl. Már ismerte az itthon elavult technikával gyártott szemétégetőket, amelyekből a kikerülő anyag továbbra is veszélyes hulladék marad, az előny csupán annyi, hogy kisebb lesz a térfogata. Viszont a feldolgozás során filterpernye képződik, amely a levegőbe is bekerülhet, az „elfogott” adagot pedig biztonságos lerakóban kell elhelyezni. Az új típusú, plazmás megsemmisítőben azonban kis térfogatúra zsugorítva, úgynevezett üvegfázisba kerül az anyag. A feltaláló úgy gondolta, össze kellene házasítani a kétféle módszert, átmentve mindegyik előnyös adottságait. Addig-addig variálta a műszaki megoldásokat, míg el nem érte, hogy a végtermék azon túl, hogy ártalmatlan anyaggá, még eladhatóvá is válik.
„Lomtalanításból szereztem két laborkemencét, azzal kezdtem a kísérletezést” – meséli az újító. „Az így összeállított „égetőmű” életveszélyes volt, mert a fűtőszálak kilógtak belőle, és a szerkezet 380 volttal működött. Aztán hírét vettem egy, vidéken leselejtezett 211-es Ikarus busznak. Kiszereltettem belőle az üléseket, alumíniummal béleltem ki, és apránként, ahogy a pénz összegyűlt, segítőimmel beleépítettem a hulladékmegsemmisítőt.”
Laikusként így lehet értelmezni a busz működését: a veszélyes hulladék mikronnagyságúra őrölt anyagként, ledarált üveggel keverve, speciális adalékkal dúsítva jut be a feldolgozóüzembe. A keverék kis gömbökké áll össze, majd 850 Celsius fokos hősokkot kap, így az üvegpor teljesen egybeolvad a hulladékkal. A létrejött üvegmátrix megköti a nehézfémeket. A végtermék üvegkerámia, veszélyesanyag-tartalma nem lépi túl az uniós előírásokban megengedettet. A golyócskák tömörsége hőtől függően változtatható. Ha habosított szivacs szerkezetűek, ártalmatlanok és hangszigetelővé teszik az anyagot, amelybe beépítik: a téglát, a cserepet, vagy akár az üveget. A tömörített változatban azonban veszélyes hulladék is akad, ezért az csak útalapként használható fel.
A veszélyesanyag-megsemmisítő előnyeit így foglalja össze feltalálója: „A készülék óránként egy tonna veszélyes hulladékot darál meg és varázsol alapanyaggá. Bármilyen ártalmas hulladék feldolgozható benne, kivéve a robbanásveszéllyel fenyegető anyagokat. Atomerőművi hulladékok ártalmatlanítására is alkalmas, feldolgozza az eltüntethetetlennek vélt üveget, nemrég pedig a gyógyszermaradványok harminc fokon való megsemmisítésére is megtaláltuk a megoldást.”
A megsemmisítő busz a szennyezés vagy a hulladéktárolás helyére megy és ott helyezhető üzembe, így megtakarítja a nagyobb mennyiségű veszélyes anyag szigorú előírásokhoz kötött, drága szállítási költségét, nem beszélve arról, hogy a legnagyobb elővigyázatosság mellett is történhetnek a hulladék utaztatásakor balesetek, akár katasztrófák is. A megsemmisítőt már három ember is működtetni tudja, egyszerűen kezelhető. Van egy zöld gomb meg egy kapcsoló, amitől beindul, s amikor vége az „etetésnek”, azaz nem jön több ártalmatlanítandó anyag, akkor leáll.
A történet túl szép ahhoz, hogy ne lenne gyenge pontja. Ez pedig a magyar feltalálókat általánosan sújtó gond, a már előzőekben is jelzett pénzhiány. Ez az oka, hogy pillanatnyilag egyetlen prototípus van a mozgó megsemmisítőből. Mikola Andor úgy tervezte, hogy egy másik találmánya hasznát fogja a mobil hulladékégető sorozatgyártására fordítani, de már úgy látja: önerejéből nem lesz képes ennek finanszírozására, ezért külföldön szándékozik eladni a találmányát. Így nem a haszon, csak a dicsőség marad a magyaroknak.