Már Amerikában is lehet Zeppelinen utazni

Hetvenegy évvel a Hindenburg katasztrófája után újra üzembe állítanak egy Zeppelint Amerikában. Az Európán és Ázsián kívül immár a harmadik kontinensen is megjelent Zeppelin nem csak sétarepülésre, hanem számos tudományos kutatás, mérés kivitelezésére is alkalmas.
A német Zeppelin-Luftschifftechnik (ZLT) eladta a negyedik darabot a klasszikus Zeppelin modernizált, NT (Neue Technologie) jelzésű változatából. A vevő az amerikai Airship Ventures. “Európa és Ázsia után Észak-Amerika egén is megjelenik az új Zeppelin” – mondta Thomas Brandt, a friedrichshafeni cég vezetője. A gépet San Franciscóban használják majd, turisták fognak utazni rajta városnéző túrákon, bevetik reklámkampányokban és tudományos célú repüléseket is végrehajtanak vele.
Az új modell a magyar Schwarz Dávid terveit felhasználó Ferdinand Zeppelin munkáján alapul. A német gróf építette az első hidrogéngázzal töltött, merev testű, kormányozható léghajót. Az új műfajt a múlt század húszas éveinek végén vezették be a polgári repülésben. A Frankfurt és a New Yersey állambeli Lakehurst közti transzatlanti járaton közlekedő Hindenburg 1937. május 3-án zuhant le Boston mellett. Harmincöten haltak meg a szerencsétlenségben, a Zeppelineket pedig kivonták a forgalomból.
A legenda a kilencvenes években támadt fel. A korábbiaknál biztonságosabb NT modell 75 méter hosszú, 12 személyes, óránkénti 125 kilométeres sebességre képes és 900 kilométert tud megtenni egyhuzamban. Az elsőt 2001-ben állították üzembe Németországban, többek között Münchenben és Fridrichshavenben, ahol a Zeppelin Múzeum is található. Azóta – a cég közleménye szerint – már több mint 70 ezren utaztak rajta.
Az új Zeppelin a sétautakon és reklámon kívül tudományos kutatások eszközévé is vált. Olyan levegőben végzett mérések, megfigyelések elvégzésére alkalmas, amelyek repülőből vagy helikopteből nehezen lennének kivitelezhetők. Egyik előnye, hogy akár 20 órán keresztül is képes a levegőben tartózkodni, és igen lassú repülésre is alkalmas. A mérőberendezések szempontjából a Zeppelin nagy teherbíróképessége is előnyt jelent. 2001 óta Németországban tudományos céllal használták többek között az európai uniós Galileo programban, valamint földmágnesség-vizsgálattal valamint légkörkutatással kapcsolatos mérésekhez.