Arnold, Levente, Doloróza2021. június 18., péntek
Kultúra

A jövő kémrepülőgépei: öt év leszállás nélkül

National Geographic Magyarország

Az amerikai védelmi minisztérium ismét nem aprózta el a dolgot: legutóbbi kiírása szerint olyan repülőgép tervezését díjazta a Vulture nevű programjában, amely 20 kilométeres magasságban, közel 500 kilónyi rakományt képes 5 éven át folyamatosan a levegőben tartani. Nem tévedés: öt éven át, folyamatosan, leszállás nélkül.

A DARPA az amerikai védelmi minisztérium különleges fejlesztésekért felelős részlege azzal kísérletezik, hogy az igencsak költségesnek mondható kémműholdak röppályára állítása, milyen módon lenne helyettesíthető pilóta nélküli kémrepülőgépekkel. Vulture (keselyű) nevű programja keretében arra hívta fel a világ repülőgépgyártóit, hogy tervezzék meg és 2013-ig készítsék el azt a repülőgép-prototípust, amely egyszeri felszállás után, minimális energiafelhasználással képes 500 kilogramm tömegű rakományt szállítani, és 20 kilométeres magasságban öt éven át, folyamatosan a levegőben maradni.

A Boeing, miután megnyerte a kiírás egy részét, még május elején bejelentette: 3, 8 millió dollárt fordít első lépésben a különleges repülő megtervezésére.

Kevésbé védett, de jobb képet ad

A különleges repülő ugyan a légelhárító rendszerekkel szemben sokkal kevésbé védett, mint a kémműholdak, ám az a roppant nagy előnye, hogy mivel alacsonyabb magaságban „dolgozik”, sokkal részletesebb felvételeket tud készíteni a felderítés során. Ugyanakkor éppen az alacsony repülési magassság miatt sokkal inkább ki van téve a hőmérsékleti ingadozások és az ultraibolya-sugárzás okozta hatásoknak. Emiatt egészen különleges anyagból kell majd elkészíteni a repülőt főleg annak tudatában, hogy öt évet is ki kell bírnia egyhuzamban a levegőben.

A Boeing előzetes tervei szerint a műholdhelyettesítőt egyszerű propellerek hajtanák meg, amelyet a gép teljes felületén elhelyezett napelemek üzemeltetnének. Ezek a napelemek összességében 5000 watt teljesítményre lennének képesek, ám ennek egy részét természetesen tárolni is kell, hiszen a repülő propellerei éjszaka sem állhatnak le. Ahogy a műszaki világ más területein, úgy itt is ez okozza talán az egyik legnagyobb kihívást: olyan akkumulátort tervezni, amelyik kellőképpen könnyű, ám egyúttal sok energia tárolására is alkalmas.

Radikális kibocsátás-csökkentés

Mindeközben a Boeing európai vetélytársánál az Airbus-t előállító EADS-nél sem nyugszanak. A vállalat vezetője, nemrégiben ismét megerősítette, hogy 2020-tól olyan repülőket fognak gyártani, amelyek a mostani repülőkhöz képest 50 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki. Ez a terv igencsak ambiciózusnak mondható, hiszen hasonló javulást a repülés történetében 50 év alatt sikerült véghezvinni, ráadásul úgy tűnik, hogy ezek a komoly eredményeket produkáló fejlesztések a végső határaikhoz értek: hagyományos módon már nem csökkenthető tovább sem az üzemanyag-fogyasztás, sem pedig a széndioxod-kibocsátás.

Pedig az előrejelzések szerint a légiforgalom növekedésével igen komoly hányadot fog képviselni nemsokára a repülés a levegőszennyezésben: 2020-ig bezárólag ugyanis a mostani 14 ezer repülő helyett mintegy 25 ezer repülő fogja hasítani a Föld légterét, ami azt jelenti, hogy ezzel arányosan nő majd a légszennyezettség mértéke is.

Nem véletlen, hogy a München melletti Garchingban egyetemi kutatók azon dolgoznak, hogy miként is lehetne hatékonyabbá és környezetkímélőbbé tenni a jövő repülőgépeit. A Bauhaus Luftfahrt repülői ugyan első látásra valóban kissé futurisztikusnak tűnnek, ám a mérnökök állítják: a tervezői asztalon az egyik legfontosabb szempont továbbra is a megvalósíthatóság volt – olvasható a Die Welt című német napilap cikkében. Az üzemanyagfogyasztás mellett a mérnökökből, informatikusokból, közgazdászokból, ipari designerekből és szociológusokból álló kutatócsoport azt is figyelembe vette, hogy a repülőterek zsúfoltságát is csökkenteniük kell.

 Forrás: Bauhaus Luftfahrt

Forrás: Bauhaus Luftfahrt

Helikopter és repülő egyben

Ennek megfelelően tervezett gépeik helikopterszerűen emelkednek el a földtől, mivel a repülőterek kifutópályáinak szélesítése, a pályák meghosszabbítása vagy újak létrehozása komoly anyagi és társadalmi ellenállásba ütközik már ma is. A német szakemberek ugyanakkor a tervezőasztalon túl is gondolkodnak: szerintük a légitársaságoknak arra is kellene figyelniük, hogy gépek ne repkedjenek kevés utassal. Ha az utasok száma a gép kapacitásához képest sokkal kevesebb, akkor bizony kisebb repülőt kellene forgalomba állítaniuk a légitársaságoknak.

„A fém alkotórészek szénszálasra cserélése (és ezáltal a gép súlyának csökkentése) vagy a tetszés szerint állítható belső ülések (amely szintén a jobb hely- és súlykihasználást segítheti elő) csak egy részét alkotja a ránk váró feladatoknak: ésszerűbb utaspolitikával is csökkenthetőnek tűnik a légszennyezés mértéke” – állítják a német kutatók.

Hozzászólások

Több száz éves, fából épült utat találtak

Több száz éves, fából épült utat találtak

A lengyelországi Jarosławban feltárt szakasz a 18. századból maradt fenn.

75 éves a mobiltelefon

75 éves a mobiltelefon

Ezeket a korai berendezéseket elsődlegesen cégek

Mamutcsontokra bukkantak kanadai bányászok

Mamutcsontokra bukkantak kanadai bányászok

A három állat együtt élhetett, és együtt is pusztulhatott el.

Befejeződött a tihanyi apátság Királykriptájának feltárása

Befejeződött a tihanyi apátság Királykriptájának feltárása

Feltételezések szerint a királyi családtól származó

Fontos fejezetet tártak fel az emberiség történetéből

Fontos fejezetet tártak fel az emberiség történetéből

A Negev-sivatag meghatározó állomást jelentett őseink számára Eurázsia meghódításában.

National Geographic 2021. júniusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

10 560 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket