Borbála, Barbara, János2021. december 04., szombat
Kultúra

Helikopter, amely nem esik le

National Geographic Magyarország

Időjárástól, napszaktól, és ha lehet, még az ellenfél fegyvereitől is függetlenül működő harci gépezetet akartak alkotni az amerikaiak. Sikerült nekik?

A vietnami háborúban kiderült, hogy a helikopter mekkora érték, és az is, hogy az addig használt légi fegyvereknek mennyi a hiányosságuk. Csak egyet említsünk: a háborús filmekből jól ismert Huey éjszaka nem volt bevethető, nappal viszont könnyű célpont volt a földi ellenség számára. 1959 és ’75 között csaknem 5000 helikopter semmisült meg, ami ugyanennyi katona elestével járt – tudjuk meg a National Geographic Channel filmjéből. Az új, kézi munkával gyártott modell, az AH-64 Apache testében egyesülnek a védelmi és támadó tapasztalatok.

Nem fogja a golyó

A gyártás során első feladat felrakni a páncélzatot. Ez nagyon kényes kérdés, mert a helikopter alacsonyan repül, és könnyű eltalálni. A csúcstechnológiájú páncélzat beszerelésekor elsőként több ezer szegeccsel rögzítik az alumíniumburkolatot. Ez az anyag könnyű, így a jármű gyorsan manőverezhet.

A páncélzat lényege azonban a különleges bevonat. A munkások bebújnak a gép burkolata alá, és egy furcsa anyagot szerelnek alá, ami ránézésre olyan, mint a házakat szigetelő, vagy csomagolásra használt polisztirol. Csakhogy ez valami egészen különleges műanyag, ballisztikus habnak is mondhatnánk. A poliuretánba (PUR hab, ismerős?) üvegszálak kerülnek, kialakítva egy olyan szerkezetet, ami könnyű, de elnyeli a lövedék energiáját.

Ezután a habra speciális gyanta kerül, amely kiszorítja abból a levegőt. Miért kell azt kiszorítani? Hát, hogy ne táplálhassa a tűzet, ha találat éri a helikoptert. Az egyik szerelő szerint ez az egész olyan, mint egy golyóálló papírmasé.

De ez még közel sem minden. A legyantázott ballisztikus hab alá kerül a rostos, az acélnál ötször keményebb kevlár nevű anyag. Ez a golyóálló mellények anyaga. Annyira megbízható, hogy a pilóták, ha lövik őket, egyszerűen a jármű alját mutatják az ellenség felé, és az, mint egy pajzs megvédi a katonákat. Csodás anyag, de nagyon büdös, és az „Apache-gyárban” nem ez a legnépszerűbb feladat.

Leginkább a két üzemanyagtartályt védik, mert az (induláskor) 1500 liternyi magas oktánszámú benzin elég félelmetes csomag. Van ezért még egy biztonsági berendezés: gumit tesznek az üzemanyagtartály köré, aminek a lényege, hogy ha kilyukadna, akkor lezárja a lyukat, mielőtt lángba borulna a helikopter. Talán vicces, de a tartályokat, mint két bőröndöt gyömöszölik a szűk helyre, amit előtte hintőporral hintettek be, hogy jól csússzon.

Pilótafülke és hajtómű

A felépítménybe páncélozott pilótafülke kerül. Még az ülés is az említett kevlárból, tehát golyóálló anyagból készül. Valójában csak fentről lehetne lelőni a pilótát, de a négycentis golyóálló üveg maga is ellenáll a 23 mm-es lövedéknek.

Katapult a helikopteren lehetséges? Hát oldalirányban igen. Egy kart meghúzva kirobban a jármű ajtaja. Alacsonyan száll, nem lehet szó az ember kilövéséről, vagy ejtőernyős megoldásról, csak az eszköz nagyon-nagyon gyors elhagyásáról.

Egy harci helikopternek erősnek kell lennie, de ez kevés. Gyorsnak is kel lennie, hogy a pilóta manőverezhessen az ellenséges tűzben. A nyolctonnás Apache 4.6 másodperc alatt gyorsul százra és összesen 293 km/óra sebességet tud elérni. Ez a General Electric gyártotta és a Boeing szerelte 1600 lóerős gázturbinás hajtóművekkel lehetséges. Az oroszok ezen azért elhúzzák a szájuk, mert az ő Mi–24-es helikopterük 335 km/órát ér el.

A 200 kilós hajtóműveket a törzstől két-két méterre szerelik a gép két oldalára. Ketten vannak, ami nemcsak teljesítménybeli, hanem biztonsági kérdés is. Mert ha ez egyiket kilövik, a másik még hazaviszi a kétfős személyzetet.

Baj esetén is hazajutni!

Baj esetén is hazajutni! Ez a cél. A titán rotorlapátok szitává lyuggatva is elviszik a gépet, a hajtómű mellett a kormányvezérlést is megkettőzték, a gépészeti elemek pedig a kenőanyag elvesztése esetén is még 30 percig üzemelnek.

A hajtómű nagyon meleg, ezért a hőkereső rakétáknak jó célpont. Volna, ha egy szupertitkos berendezés nem védené. Az álcázó masina lényege, hogy a hajtóműből származó égésterméket elkeveri a környező levegővel úgy, hogy kilenc méterről már csak egy hajszárító melegét lehetne érezni.

Fegyverzet

Szabványosan három fegyverrendszere van az Apache-nak:

  • Hellfire rakéták, amik 8 kilométerről is átütik a harckocsi páncélzatát,
  • Stinger rakétakonténerek, amik 9-9 rakétát indíthatnak,
  • gépágyú, 30 mm-es lövedékekkel a közelebbi célok ellen.

    A „közelebbi cél” másfél kilométert jelent, ugyanis addig képes halálos erővel kilőni az 1200 lőszerét. A gépágyú folyamatosan két percig tüzelhet – könnyű kiszámolni – 600 töltényt percenként. Elvileg tízesével, húszasával, ötvenesével, vagy százasával is lőhetnének a pilóták, de ők legtöbbször az „all” gombot nyomják meg, vagyis menjen mind az ezerkétszáz. A gépágyú az apacs alján van, infrakamerákkal és sok más érzékelővel összekötve. A fegyver arra fordul, amerre a pilóta néz.

    Kész a gép!

    A gyárban átlagosan háromnaponta kerül a kézimunkával épülő gép egyik munkafázisból a másikba, ami konkrétan azt jelenti, hogy áttolják. Összesen 25 nap, 10 szerelőállás és jármű kész. Feltéve, hogy sétarepülésre akarjuk használni. Mert a fegyverzet még ezután jön. Összesen három hónap alatt készül el a csodagép.

    Időjárástól, napszaktól és ha lehet, még az ellenfél fegyvereitől is függetlenül működő harci gépezetet akartak az amerikaiak. Sikerült-e nekik? Az biztos, hogy az öbölháborúban nem hibázott az Apache. Irakban a kétfős személyzet hibájából csapódott egy a földhöz, és az ellenséges milicisták is Kalasnyikovok összefogott tüzével földre kényszerítettek két helikoptert. Később kamionra rakva parádéztatták a zsákmányt.

    A Wikipédia úgy tudja, hogy a ’90-es évek óta mintegy tíz ország haderejében áll szolgálatban az Apache, ezek: Nagy-Britannia, Hollandia, Görögország, Szaúd-Arábia, Izrael, Japán, Egyiptom, Kuvait, az Egyesült Arab Emirátusok, Szingapúr, valamint megrendelte Jordánia, Dél-Korea és Bahrein is.

  • Hozzászólások

    Kínai lelőhelyek árulkodnak a civilizáció hajnaláról

    Kínai lelőhelyek árulkodnak a civilizáció hajnaláról

    Az ázsiai ország idén ünnepli modern régészetének századik évfordulóját.

    Értékes ókori szemétdombra bukkantak Egyiptomban

    Értékes ókori szemétdombra bukkantak Egyiptomban

    Az áldozatként bemutatott tárgyakat a templom papjai dobták ki.

    Nyers hús betegíthette meg az idős neandervölgyit

    Nyers hús betegíthette meg az idős neandervölgyit

    La Chapelle-aux-Saints öreg férfiúja 50 ezer éve halt meg.

    Kincsekkel teli ókori sírokat találtak Cipruson

    Kincsekkel teli ókori sírokat találtak Cipruson

    Úgy tűnik, a nyughelyekbe a bronzkori elit temetkezet.

    Új Range Rover: A következő szint a luxusterepjárók világában (X)

    Új Range Rover: A következő szint a luxusterepjárók világában (X)

    Megérkezett a Range Rover ötödik generációja, amely több mint 50 évnyi innovációból építkezve páratlan kifinomultságával, utolérhetetlen menet- és terepképességeivel, valamint lélegzetelállítóan modern stílusával mutat példát versenytársainak.

    National Geographic 2021. novemberi címlap

    Előfizetés

    A nyomtatott magazinra,
    12 hónapra

    9 995 Ft

    Korábbi számok

    National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlap

    Hírlevél feliratkozás

    Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

    Kövess minket