Leó, Szaniszló, Glória2021. április 11., vasárnap
Kultúra

A magyar vízibusz-gyártás története

National Geographic Magyarország

Az 1953-tól 1990-ig terjedő időszakban 77 darab Vácott készült vízibuszt adtak át a forgalomnak. Az európai belvizekre nem igazán készült jobb hajó, mint amiket itt terveztek,

1953-ban Vácott egy új hajóépítő üzem jött létre, a Dunai Hajógyár. Ez a gyár az alumínium hajóipari feldolgozására rendelkezett be. Kezdetben számos alumínium testű ladikot, csónakot és vitorlás hajót készítettek. Az igazi feladat azonban, amely ezután a gyár fő profilját képezte, a vízibuszok építése lett. Az alumínium szerkezetű vízibuszok építése 1956-ban kezdődött meg.

Miért is jó alumíniumból hajót építeni? Erre a választ a korrózióval szembeni ellenállóság, az alacsony önsúly és a megfelelő szerkezeti megoldásokkal elérhető nagy merevség adja meg. Az alumíniumból épített hajótesteket négy drótkötéllel, daru segítségével meg lehet emelni, ugyanezt az eljárást egy acél hajótest nem bírná ki, kettétörne az erőhatások alatt. Egy kisebb, közepes alumínium hajót egy nagyobb autódaruval is vízre lehet rakni, nem igényel különösebb kikötői kiépítettséget. Ez különösen elmaradott területeken nagyon hasznos, ráadásul kritikus időjárási körülmények esetén partra lehet emelni a hajót, megelőzve annak sérülését. A vízibuszok másik fontos műszaki megoldása a diesel motor alkalmazása volt, amely kevés helyet foglalt el a hajótérből, valamint kis számú személyzetet igényelt.

Az első magyar vízibusz, a 150 személyes Tihany 1956-ban készült el. A hajó 25 méter hosszú, 5 méter széles volt és 2 darab 85 lóerős Csepel diesel-motor hajtotta. A vízibuszok mind a Dunán, mind a Balatonon alkalmazásra kerültek és számos országba exportálták őket. Ezek a hajók közúton is szállíthatóak voltak, így több olyan zárt víztározón és tavon is megjelentek, ahová egyébként vízi úton nem juthattak volna el.

 A Földvár a Balatonon

A Földvár a Balatonon

1962-ben a váci üzem a Magyar Hajó- és Darugyár része lett Váci Gyáregység néven. A gyáregység az 1960-as években a vízibuszok tengeri változatait is elkészítette. Ezek Hévíz és Keszthely néven a Balatonon álltak munkába. Újdonság volt, hogy ezeken a hajókon a zárt utasterek mellett egy nyitott felső fedélzet is kialakításra került. Ezeket a járműveket két, egyenként 150 lóerős motor hajtotta, és befogadóképességük a folyami típus 150 férőhelyével szemben 220 fő volt.

Miért busz?
Fekecs Gábor főkonstruktőr írt arról, hogy miért hasonlítanak a 301-es vízibuszok a korabeli Ikarus-autóbuszokra: „Amikor az első változat tervei készültek, (…) a felépítmény terve nem a tervező irodában, hanem a rajzpadláson készült. Annak vezetője Guti Lajos volt, aki még az Ikarusz elődjénél, az Uhri Testvéreknél volt karosszéria „mindenes” – tervező, sablongyártó és karosszéria asztalos-

lakatos. Igazi ezermester volt. A váci gyár alakulása után nem sokkal jött az Ikaruszból, ahol persze a buszok karosszériáin dolgozott. Amikor nekiláttunk a vízibusznak, akkor a Lajos bácsi egy hatalmas – 1:1 méretarányú rajzolást lehetővé tevő – „rajztáblát” épített és azon megszerkesztette a vízibusz felépítményét. A rajztáblájához egy kis lépcsős állványt is készített, hogy kényelmesen dolgozhasson minden részleten. Neki már igen nagy tapasztalata volt könnyű, vékony lemezekből készült alumínium szerkezetekkel. (…) Ezért hasonlított az első változat annyira az Ikarusz buszokra.” (Forrás : Magyar Hajózásért Egyesület

Vácott a gyár harminc éves működése alatt 77 vízibusz épült, amelyek a hazai vizeken túl eljutottak többek között Velence lagúnáiba és Afrika nagy folyóira is. Az 1980-as évektől az egyre kedvezőtlenebbé váló gazdasági környezet, a magyar hajógyártás megszűnése, a hagyományos külkereskedelmi kapcsolatok szétzilálódása, az állami szerepvállalás megszűnése következtében a Magyar Hajó- és Darugyár válságos helyzetbe került. A váci üzem is felhagyott a hajóépítéssel, a profiltisztítás után fém konténerek előállítására szakosodott.

Forrás: balatonihajok.hu

Hozzászólások

Továbbra is rejtély, mi okozta az ősi város bukását

Továbbra is rejtély, mi okozta az ősi város bukását

Az egykor 15 ezer lelkes Cahokia a 19. század előtti Észak-Amerika legnagyobb települése volt, halmai még ma is láthatóak Illinois államban.

Oxigénhiányos állapotban alkothattak az őskori művészek

Oxigénhiányos állapotban alkothattak az őskori művészek

A megváltozott tudatállapotot szándékosan idézhették elő, hogy segítse a különleges rajzok létrehozását.

Virtuális túrán járható be Libanon ősi városa

Virtuális túrán járható be Libanon ősi városa

Az ingyenes platformon megnézhetjük, hogy hogyan nézett ki Baalbek időszámítás szerint 215-ben.

Szomorú titkot rejt a svéd püspök sírja

Szomorú titkot rejt a svéd püspök sírja

Peder Winstrup püspök 1679-ben hunyt el, holtteste a 17. század egyik legjobb állapotban konzerválódott emberi maradványa. A főpap nyughelye ugyanakkor nem csak emiatt érdekes.

Ismeretlen népcsoport nyomára bukkantak

Ismeretlen népcsoport nyomára bukkantak

Úgy tűnik, 45 ezer éve egy eddig ismeretlen népmozgás zajlott Európában.

National Geographic 2021. márciusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

11 160 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket