Mesemondó az Amazonas partjáról I.
100 éve született Molnár Gábor, akinek kalandos ismeretterjesztő útleírásain egy nemzeték nőtt fel. Amazóniában huszonévesen elvesztette szeme világát, és ezután vált íróvá.
Írta: RIGÓCZKI CSABA
Fotó: GÖMÖRI ESZTER
Cseng a telefon (ami persze már rég nem cseng, csak zenél), öreg mesterem, Tatai Zoltán hív: felkér, készítsek egy elemző publikációt Molnár Gábor írói munkásságáról. A 2000-es évek elején, amikor az emberek szavajárása a „be vagyok havazva” tudom, hogy nem szabad elvállalnom a feladatot. És azt is tudom, hogy nem szabad visszautasítanom gyerekkorom kedvenc szerzőjének méltatását.
Szürke padlásunk kartondobozaiban kutakodok a régi könyvek után, majd elkezdem újraolvasni Molnár Gábort. Furcsa kaland, picit talán aggódom is, mint egy érettségi találkozón, régi szerelmem újralátása előtt.
A mondatok sora-tartalma ugyanaz maradt (eltekintve attól, hogy 25-30 éve valahogy nagyobbnak tűntek ezek a betűk), de a világ megváltozott. Akkor egy fekete-fehér TV csatornát nézhettünk, azt sem minden nap, ma kétheti fizetésből elrepülhetünk valamelyik szubtrópusi tengerpartra. Akkor ráértek az emberek útleírást olvasni, és a szerző sem sietett. Félek a műfaj felett eljárt az idő.
Ismét régenírt útikönyveket olvasok. Szeretem az ilyen időmúlatást. Kedves, mert ami innen nézve történelem, a következmények ismeretében és mai értékrendünk szűrőjén át értelmezett jelenség a szerzőnek még jelen idejű valóság. Az ő helyzetértékelése az igazán autentikus. Kedvencem pedig, amikor a szerző leírja jövőképét.
A Bakonytól Amazóniáig Molnár Gábor fiatalkorának legteljesebb életírása. Minden könyvében kapnak néhány bekezdést a gyermekkori emlékek, de ez az a mű, amelyikkel végigkíséri olvasóját a „nehéz gyerekkorom volt” időszaktól (bár nem panaszkodik, csak tényeket ír minősítés nélkül), a világutazó létig. Ez az életút olyan, mintha külső értelem komponálta volna. Városi gyerek, úgy ahogy a „városi gyerek” életet az 1910-es években elképzeljük, aztán falura kerül, és falusi gyerek élete lesz sajátja – bocsánat az ismétlésért – úgy ahogy a „falusi gyerek” lét tipizálható.
Falun tanulja meg a szó nemes értelmében vett nélkülözést. – Lehet a nélkülözésnek „nemes értelme, ?” – kérdezi egy régi útitársam, akinek mindig több volt a bőröndje, mint amennyi a kezébe fért. Igen. Molnár Gábor több helyen is felsorolja a teljes felszerelését, amit épp a csónakba tesz, és nem túlzás, ha azt mondom, minden cucca elfér a könyv két sorában.
Az étrendjét sem irigyeljük. A dzsungelben például nincs pékség. Amikor egy barátja meglátogatta akkor történt, hogy:
Hogyan elégíti ki szerény igényeit? A hagyományos szállása az oldalfal nélküli pálmatetőzet, mely alá beköti függőágyat, napi étrend a fogott hal, az elejtett vad, a banánlekvár, esetleg a halkonzerv. Fürdőhelye a nappali folyó (az éjszaka a kajmánonké). A Ford-telepén volt például zuhanyzó, de azt nem használta senki.
Molnár a falun tanulta meg a természeti fogásokat is. Csendben járni, észrevenni látható-hallható jeleket, és itt tanulja meg a természet tiszteletét. Később a dzsungelről írja:
Gyerekkori tapasztalat érteni az állatok nyelvén:
Aztán felnőtté válva, az agráriskolát befejezve (1927) ismét Pesten látjuk, kicsit unja is az itteni létet. Így lesz szerencselovag(?). Egyszerűen jelentkezik egy újsághírre: ő részt akar venni a Nemzeti Múzeum támogatta gyűjtőexpedíción. Hogy ehhez milyen önéletrajzot kellett írni 1930-ban, arról nem szól a fáma. Azt viszont sűrűn és pontosan felemlegeti, hogy a múzeumtól azután hogy elindította őket (akkor még hárman voltak) semmilyen támogatást nem kapott.
Nagyon haragszik Hóman Bálintra, a Nemzeti Múzeum akkori igazgatójára, akitől szép köszönőleveleket és okleveleket kap, de anyagi támogatást sohasem. Magának kell megkeresnie a pénzt, amiből felszerelést vásárol gyűjtőmunkához, hogy aztán gyűjteményét a Nemzeti Múzeumnak ajándékozza.
Igen, viszonzás nélkül is küldi a bőséges anyagot, ugyanis ő nem a Magyar Nemzeti Múzeumra (nemzetre? államra?) haragszik, csak személy szerint Hóman Bálintra.
Mindössze két év adatott meg a paradicsomban. De erről már egy harmadik könyv szól.