Dakar anno– az őrült karaván

30 évvel ezelőtt, 1979. január 14-én ért véget az első Párizs–Dakar autóverseny. A rali megálmodója, a francia Thierry Sabine az első sivatagi megmérettetésre 170 indulót toborzott össze.
A Dakar-rali, amelynek gyökerei az 1970-es évek végére nyúlnak vissza, a főszervező, Thierry Sabine személyes élményének köszönhetően született meg. A jómódú orvoscsaládból származó francia kalandor, aki a motorversenyzés rabja volt, 1977-ben Elefántcsontpartról motorozott Franciaországba. A Líbiai-sivatag területén eltévedt, és három napon át bolyongott a homok végtelen tengerében, mire sikerült megtalálnia a lakott településekhez vezető utat.
Ennek az életveszélyes kalandnak a nyomán pattant ki a fejéből a sivatagi rali gondolata. Az először az 1978-as esztendő végén megrendezésre került versenyen, amelynek útvonala Párizsból indulva, a Szaharán keresztül, az egykori francia gyarmat, Szenegál központjába, Dakarba vezetett, 170 vakmerő jelentkező vett részt. Annak ellenére, hogy a verseny fődíja tekintélyes összegre rúgott, mai értékén véve mintegy 3000 euróra, a vállalkozó kedvű versenyzőket mégsem a nyeremény, sokkal inkább a kiváló fizikai, valamint pszichés felkészültséget igénylő kihívás vonzotta.
Természetesen az első Dakar-rali előtt még senki sem sejtette, hogy az út megtétele mit is jelent a valóságban. A megmérettetés második hetében azonban, amikor a francia motoros Patrick Dodin Agades közelében halálos kimenetelű balesetet szenvedett, a világ számára is egyértelművé vált, hogy itt többről van szó, mint egy egyszerű homokdűnéken és ösvényeken átrobogó versenyről. A példátlanul nehéz terepet nem is sikerült mindenkinek teljesítenie: az első Dakaron a 170 indulóból csupán 70-en értek célba.
A kihívásokkal teli terep, az életveszélyes helyzetek, a több héten át tartó megmérettetés azonban nem vette el a versenyzők kedvét: a Dakar népszerűsége a kezdetek óta töretlen, amelyet mi sem bizonyít jobban, hogy 1978 óta, 2008 kivételével, minden évben megrendezik.
A Thierry által meghonosított ralinak, amit már jó néhány éve a Amaury Sport Organisation szervez, az elmúlt években csak az útvonala változott. 1991 óta a szervezők többször is módosították az állomások, a rajt, valamint a cél helyszínét, így a repertoárban a Párizs–Dakar mellett többek között a Párizs–Kairó, a Barcelona–Dakar, a Lisszabon–Dakar, és az Arras–Dakar útvonal is helyet kapott. Idén – az állandó terrorfenyegetések miatt – első alkalommal nem Afrikában, hanem Dél-Amerikában került megrendezésre a több száz versenyzőt vonzó Dakar-rali.
FOTÓ: MTI