Az igazi magyar autó: megmenekül az első márkakereskedés?

A legendás Ford T-modell nem kevésbé legendás főkonstruktőre testvérei számára nyitotta meg az ország első Ford márkakereskedését Makón.
Egy igazi marslakó
Galamb József neve sajnos ismertebb a világ más tájain, mint határainkon belül, pedig igazán büszkék lehetnénk az 1881-ben Makón született mérnökre. Galamb szegény parasztcsalád gyermekeként látta meg a napvilágot, azonban szorgalma és ügyvédként dolgozó bátyja segítsége révén komoly tanulmányokat végezhetett. Szegeden, az Állami Fa- és Fémipari Szakiskolában egyik kedvenc tanára Csonka Ferenc volt, akinek testvére, János a magyar autógyártás kezdeteinek egyik meghatározó alakja volt. Galamb tehát már itt kapcsolatba került az autóiparral, azonban kalandos utat járt be addig, míg az akkor még szinte családi vállalkozásként működő Ford autógyár főkonstruktőre lett.
Volt műszaki rajzoló, katonaidejét a haditengerészetnél töltötte – itt ismerkedett össze Horthy Miklóssal, a leendő kormányzóval –, majd egy ösztöndíjnak hála Németországba utazott tanulni. Innen már jó ideig nem tért vissza Magyarországra, mert Frankfurtban (ahol az Adler autógyárnál dolgozott) a fejébe vette, hogy mindenképpen látnia kell az 1904-es Autókiállítást az Egyesült Államokban. Amerikában a St. Louis-i kiállítás megtekintése után egyre nyugatabbra utazott, sokféle munkát elvállalt, közben pedig megtanulta az angol nyelvet. Végül 1905-ben belépett a Ford Motor Company-ba, ahol elsőként az N-modell betegeskedő hűtőrendszerét dolgozta át – a siker meghozta számára a főkonstruktőri beosztást.
Az igazi nagy dobás azonban a T-modell volt, amelyet Farkas Jenővel és Childe Wills-szel együtt konstruált. Olyan műszaki újdonságok voltak benne, mint a bolygóműves váltó, amely a mai napig az autótervezés egyik alapja. Az olcsón előállítható és így nagy tömegekhez eljutó kocsi a 20. század egyik legendás autója – ám igazi népautó akkor lett belőle, amikor Galamb József 1913-ban kitalálta a futószalagon történő gyártást. 1915-ben részt vett a Fordson traktor megalkotásában, amely az első sorozatgyártású mezőgazdasági jármű volt.
József és testvérei
Galamb József zseniális mérnök volt, nem csak a szerencséjének köszönheti, hogy a 20. századi autógyártás egyik meghatározó alakja lett – mondta el a National Geographic Online-nak a Makói Oktatási Központ igazgatója. Ráadásul nagyratörő terveket dédelgetett, amelynek részeként 1922-ben testvéreivel közösen megnyitotta az ország első Ford márkakereskedését és szervizét szülővárosában, Makón – tette hozzá Horváth Zoltán, aki több éve igyekszik már megmenteni az épületet. A kereskedés falára a korabeli marketing részeként az autógyár termékeit, így a T-modellt festették fel.
A makói márkakereskedés megnyitását hamarosan újabb követte, azonban Galamb József valójában a magyar autógyártás megteremtését tűzte ki célul – mondta Horváth Zoltán. A Ford elnöke támogatta az Európai gyártás megteremtését, és a magyar állam sem állt ellen az ötletnek, már csak azért sem, mert Horthy Miklós fia éppen Galamb protekciójával jutott be mérnöknek a Fordhoz.
A magyar autógyártás megteremtése szépen haladt az útján, azonban a világgazdasági válság, majd a harmincas évek mind fojtogatóbb légköre lehetetlenné tette a terv kivitelezését. Jött a második világháború, Galamb József pedig végleg Amerikába költözött – Detroitban halt meg 1955-ben.
A makói márkakereskedés, legalábbis az épület azonban megmaradt. Különböző üzemeknek adott otthont évtizedeket keresztül. Jelenleg szőnyegkereskedés működik benne. Ennek tulajdonosa, Nadobán László támogatja, hogy az épület megújuljon, s az autógyártás iránt érdeklődők zarándokhelyévé váljon. Egyébként az egykori márkakereskedés nagy részét rendbe tették már, azonban a homlokzathoz nem nyúltak, éppen azért, hogy helyre lehessen állítani a falfestményeket. Akár múzeum is nyílhatna a felújított épületben, hiszen a Makói Oktatási Központban éppen most restaurálnak egy T-modellt, és Galamb József leszármazottainak köszönhetően szépen gyűlnek a mérnökhöz kötődő relikviák is – tette hozzá Horváth Zoltán.
Összefognak az épületért
A világ 2008-ban ünnepelte a T-modell századik születésnapját, Budapesten is rendeztek konferenciát a témában a szakemberek, azonban a Galamb József munkásságát méltató szavak aligha elegendőek ahhoz, hogy megtartsák a vakolatot a ház falán. Márpedig a festmények állapota aggasztó, hiszen hónapról hónapra pusztulnak.
A Ford cég számára nagyon fontos, hogy megmeneküljön az ipartörténet egy kiemelkedő emléke, amely ráadásul a vállalat történetében is emblematikus szerepet tölt be – közölte a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. pr- és kommunikációs igazgatója. Varga Zsombor konkrétumokról még nem tudott beszámolni, de mint mondta, keresni fogják a makóiakkal az együttműködés lehetőségét. A tárgyalások februárban kezdődhetnek el.
Fontos, hogy egy ilyen emlék megmaradjon – jelentette ki a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal elnöke, Mezős Tamás, aki hozzátette: mindenképpen segíteni kell a makóiak törekvését a márkakereskedés megmentésében. A KÖH így minden szakmai segítséget megad hozzá, hogy restaurálják a homlokzati falképeket, amelyekkel visszakapná az arcát az ország első Ford márkakereskedése.