Márta, Flóra2021. július 29., csütörtök
Kultúra

Az elsők között vagyunk a környezettudatosság terén

National Geographic Magyarország

Egy nemzetközi felmérés szerint a fejlődő országok, köztük hazánk lakossága is jóval környezettudatosabb, mint a fejlett országban élők.

A National Geographic és a GlobScan nemzetközi kutatást végzett 2008-ban a társadalom környezettudatosságáról. 14 ország lakossága körében vizsgálták a környezetbarát termékek elterjedtségét, a háztartások ökológiai lábnyomát (pl. az energiafogyasztást), a közlekedési valamint a táplálkozási szokásokat. Az így kialakult komplex mutatót fogyasztói zöld indexnek (Consumer Greendex) nevezték. A kutatás a fogyasztói szokásokra fókuszált, de a kutatók elismerik, hogy az egyes országokban az éghajlati viszonyok, a kulturális és gazdasági eltérés jelentősen befolyásolja ezt a tényezőt. A vizsgált országok körét megpróbálták úgy összeállítani, hogy minél eltérőbb földrajzi, környezetvédelmi és gazdasági adottságú területeket fedjenek le.

A kutatás eredményei összességében azt mutatják, hogy a fejlődő országok lakói sokkal felelősebbnek érzik magukat a környezeti problémákért, mint a fejlett országban élők. A fejlődő országok lakosságának 60 százaléka szerint (ez az érték kétszerese a fejlett országokban tapasztaltakénak) ezek a problémák negatívan hatnak az emberi egészségre, a klímaváltozás pedig közvetlenül rontja az életkörülményeiket. A szegényebb országokban – mint például Kína, India, Magyarország, Mexikó vagy Oroszország – a lakosság a fejlett országokéhoz hasonló életmódra, fogyasztási javakra vágyik, ennek ellenére inkább hajlanak arra, hogy tegyenek a környezetszennyezés ellen. Ezek közé a lépések közé tartozik pl. a környezetbarát termékek használata, a gyaloglás, a kerékpározás és a tömegközlekedés használata.

Ezzel szemben a fejlett országok lakói, akiknek esetenként több környezetkímélő lehetőség áll rendelkezésükre, kevésbé hajlandók alkalmazni azokat. Rájuk inkább jellemző, hogy nagy lakásban laknak, légkondicionáló berendezést használnak, több autó is van egy családban, amit gyakran egyedül használnak, és ritkán járnak tömegközlekedéssel. Továbbá kevésbé hajlanak a környezetkímélő termékek használatára is, és mindössze 15 százalékuk vallotta, hogy hajlandó csökkenteni a vízhasználatát.

A közlekedési szokásokkal kapcsolatban a felmérés kimutatta, hogy Észak-Amerikában, Ausztráliában és Nyugat-Európában az emberek természetesnek veszik, hogy van legalább egy autójuk, és azt napi rendszerességgel használják, ráadásul rendszeresen egyedül ülnek a kocsiban. Igen érdekes, hogy ezzel szemben a megkérdezett kínaiak többsége azt mondta, hogy ő soha nem utazik egyedül kocsival. A szegényebb országokban viszont a megkérdezettek gyakrabban használják a tömegközlekedést. A közlekedési szokásokban rejlő különbség a két csoport között a korábbi időszakhoz képest csökkenni látszik, ugyanis a fejlődő országokban is egyre inkább teret hódít az egyszemélyes autózás, és a repülőt is egyre többen és gyakrabban használják, mint az előző évben.

Az amerikai élelmiszerigény erősen terheli a környezetet
A környezetkímélő termesztésből származó termékek és a helyi élelmiszer fogyasztása iránti igény általában véve viszonylag erősnek mondható. Az összes megkérdezett mintegy negyven százaléka mondta azt, hogy ökológiai gazdálkodásból származó élelmiszert fogyaszt egy héten legalább egyszer. Bár nem hagyható figyelmen kívül, hogy ez a fogalom országonként eltérő. A japán és az észak-amerikai lakosság élelmiszerfogyasztása a legkevésbé környezetkímélő. Az amerikaiak fogyasztják a legkevesebb ökológiai gazdálkodásból származó vagy helyi terméket. A táplálékukban a zöldségfélékkel szemben a hús dominál. Egy kvíz kitöltésén keresztül a felmérés kimutatta, hogy a környezetvédelemmel kapcsolatos általános tudás mindenütt nagyon alacsony.

A felmérésben azt is vizsgálták, hogy a megkérdezettek szerint, melyek azok a problémák, amelyek napjainkban a legsúlyosabban érintik a saját országukat. Az Egyesült Államokban, Európában (Nagy Britanniát kivéve) és Japánban a megkérdezettek első helyen említették a gazdasági gondokat valamint a munkanélküliséget. A gyorsan növekvő gazdaságú országokban, mint Brazília, India, Mexikó vagy Oroszország a gazdasági kérdést megelőzték a kormányzattal kapcsolatos problémák. A felmérésben csak Ausztrália és Kanada esetében szerepelt első helyen a klímaváltozás és a vízkérdés.

 A felmérésben szereplő országok lakosai által megnevezett legjelentősebb problémák

A felmérésben szereplő országok lakosai által megnevezett legjelentősebb problémák

A környezettel kapcsolatos kérdéseknél kiderült, hogy a megkérdezettek 60 százaléka nagyon aggódik a környezeti problémák miatt, és meglepő módon valamivel több mint a fele úgy véli, jóval kevesebbet kellene fogyasztanunk, ha meg akarjuk őrizni a Földet a jövő generációk számára. Magyarországon a környezeti problémákért aggódók aránya 51 százalék, a nagyon aggódok aránya 35 százalék, az egyáltalán nem aggódóké pedig 8 százalék volt.

A Greendex tulajdonképpen 65 kérdés eredményeinek összesítéséből állt össze. Az egyén közlekedésével és a lakásával (pl. fűtés, megújuló energiahasználat, vízhasználat) kapcsolatos kérdések 30–30 százalékot tettek ki, az élelmiszer és egyéb fogyasztói javak vásárlásával kapcsolatos kérdések pedig 20–20 százalékot. Az ezekből kialakított környezettudatossági mutató ideális esetben 100 pont lehet.

A Greendex alapján 60 ponttal Brazília és India lakossága tűnik a legkörnyezettudatosabbnak. Őket követi Kína, Mexikó és Magyarország, ez utóbbi 53, 2 ponttal. A fejlett országok mindegyike 50 vagy az alatti értéket kapott. A rangsort Kanada és Franciaország zárja, 48, 5 valamint 48, 7 ponttal.

Néhány érdekesség a hazai adatokból

  • Magyarországon a megkérdezettek 50 százaléka válaszolta azt, hogy mindig vagy nagyon gyakran figyel arra, hogy fűtésnél/hűtésnél takarékoskodjon az energiával.

  • A vízzel való takarékosság esetében ez az érték már csak 39 százalék volt.

  • A megkérdezettek 43 százaléka mondta azt, hogy naponta vagy legalább hetente egyszer utazik egyedül autóval, és 50 százalék pedig naponta vagy legalább hetente egyszer tömegközlekedik.

  • A megkérdezettek 54 százaléka naponta vagy hetente többször is helyi terméket fogyaszt (ezen a téren vezető helyen India valamint Kína áll 77 illetve 72 százalékkal).

  • Meglepő módon egy igen kézenfekvő dolog, a termékek csomagolása nem tűnik jelentős szempontnak a vásárláskor, hiszen a hazai lakosság mindössze 17 százaléka figyel oda a termékek csomagolására, és tudatosan kerüli az agyoncsomagolt termékeket.

    A kutatás részleteiről többet megtudhat a National Geogpraphic amerikai honlapján >>

    A.N.

    Kapcsolódó cikkeink:

  • Számolja ki Ön is az ökológiai lábnyomát!
  • Hogyan csökkenthető az ökológiai lábnyom?
  • Európa ökológiai lábnyoma 70 százalékkal nőtt
  • Mit tehetek személy szerint én az éghajlatváltozás ellen?
  • Ötletek környezettudatos vásárláshoz

  • Hozzászólások

    Előkerült egy kép az utolsó babilóniai királyról

    Előkerült egy kép az utolsó babilóniai királyról

    Nabú-naid fiának neve a Bibliából is ismerős lehet.

    Miről árulkodnak az ősi tűznyomok?

    Miről árulkodnak az ősi tűznyomok?

    Úgy tűnik, az egyes populációk között már 400 ezer éve áramlott a tudás.

    Michelangelo ujjlenyomata lehet egy szobron

    Michelangelo ujjlenyomata lehet egy szobron

    A szobrocskát őrző múzeum kurátorai eddig nem vették észre a lenyomatot.

    Újabb leleteket találtak az elsüllyedt ókori városnál

    Újabb leleteket találtak az elsüllyedt ókori városnál

    Thonisz-Herakleión földrengések sorozata miatt merült el a tengerben.

    Tenger alatti múzeum nyílt Görögországban

    Tenger alatti múzeum nyílt Görögországban

    A régióban több roncsot is találtak, ezért elképzelhető, hogy idővel újabb múzeumokat is kialakítanak.

    National Geographic 2021. júliusi címlap

    Előfizetés

    A nyomtatott magazinra,
    12 hónapra

    9 900 Ft

    Korábbi számok

    National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlap

    Hírlevél feliratkozás

    Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

    Kövess minket