Ügynök-híd, Glienicke
A hidegháború időszakában a Berlin elővárosában található Glienicke-híd, „Ügynök hídként” vált ismertté. 1962 és 1986 között három nagyszabású ügynökcsere keretében az amerikaiak és a szovjetek 38 embert cseréltek itt ki egymással. Az utolsóra 1986. február 11-én került sor.
A Berlin és Potsdam között, a Havel-folyó felett átívelő Glienicke-híd több évszázados történelemmel büszkélkedik.
A valamikor a 17. század folyamán, fából épült híd kezdetben csak a nemességet szolgálta. A vadászatok alkalmával ugyanis a nemes urak ennek a hídnak a segítségével jutottak el a potsdami kastélyoktól a kitűnő vadászterületeikhez. A nép számára – a hídvám megfizetése mellett – csak a 19. században vált használhatóvá. Ekkor a rohadó fakonstrukció helyett állandó kőhidat húztak fel.
A Glienicke-híd azonban sokáig csupán egy volt a sok közül. Jelentősége csak a második világháború után, a hidegháborús időszakban nőtt meg. Miután Berlin kettészakadt, a híd szigorú ellenőrzés alá került, és mindenféle civil forgalmat megszüntettek rajta. Az NDK határőrei által szigorúan felügyelt átjáró az 1960-as években az amerikai és a szovjet ügynökcserék helyszínévé vált. Innen későbbi elnevezése is: az „Ügynök” híd.
Az első hivatalos ügynökcserére 1962-ben került sor. Az akció alkalmával az amerikaiak kezébe került Abel ezredest és a szovjetek által majd két évvel korábban elfogott Francis Power amerikai pilótát cserélték ki. Miután Power minden különösebb incidens nélkül, épségben átért a hídon, az amerikaiak is útjára engedték Abelt. A következő akció 1985-ben zajlott le, mely során az amerikaiak, négy szovjet spionért cserébe, a CIA 23 beépített, s lebukott emberét kapták vissza.
Az utolsó ügynökcsere – a nyugati média hatalmas érdeklődése közepette – 1986. február 11-én, a délelőtti órákban történt. Miután az amerikai CIA emberei a szovjet KGB munkatársaival, Wolfgang Vogel kelet-német ügyvéd jelenlétében egyeztették a tranzakció utolsó részleteit is, a szovjetek négy foglyot eresztettek szabadon, köztük a későbbi izraeli kereskedelmi minisztert, Natan Sharanskyt, míg az amerikaiak 5 fogvatartottat engedtek vissza keletre.
Noha az Ügynök-hídon 1989. november 10-e után mindenki számára szabaddá vált a közlekedés, a híd ellenőrzését hivatalosan csak a német egység létrejöttét követően szüntették meg.