Cannes-i életműdíjas a magányos hős
A hallgatag, magányos cowboy, Piszkos Harry és az amerikai mozik legigényesebb vonulatához tartozó filmek rendezője immáron Arany Pálma-díjas is.
Az 1930-ban, San Franciscóban született Clint Eastwood a Rawhide című westernsorozatban futott be, mint sportos és jóképű színész. A nagy áttörést 1963-ban Sergio Leone (Eastwood egyik példaképe) hozta meg számára, aki Spanyolországban készült forgatni legújabb filmjét, amelynek az Egy maréknyi dollárért címet adta. Miután James Coburn és Charles Bronson visszautasították, Leone Eastwoodnak ajánlotta fel a főszerepet. Clint a névtelen magányos hős figurájával mítoszt teremtett, megszületett a „spagetti western” műfaja, és Eastwood még további két Leone-westernben is főszerepet kapott.
Visszatérve az államokba a már befutott mozisztár egy sor akciófilmben és krimiben szerepelt. Munkássága ez időszakának csúcspontját a Don Siegel rendezővel (Eastwood másik példaképe és mentora) való közös munkái jelentették. Ekkor született meg az öntörvényű, kemény zsaru, Piszkos Harry figurája, amelynek első darabját 1971-ben láthatta a közönség.
Eastwood a filmek főszerepeinek eljátszása mellett egyre gyakrabban állt a kamera másik oldalára is. Az első igazán nagy elismerést az 1976-os Törvényen kívüli Josey Wales westernje hozta meg számára, amely a kritikusok általános vélekedése szerint remekmű, és többen minden idők legjobb westernfilmjének tartják.
A Charlie Parker életét feldolgozó Bird rendezői Arany Glóbusz-díjat hozott számára. Érthetetlen, hogy ezért a művéért miért nem jelölték Oscar-díjra. 1993-ban azonban ezt is megkapta a Nincs bocsánat című mesterművéért, amelyben deheroizálja az egész western műfajt. Eastwood, aki ekkor már elmúlt 60 éves, eddig is páratlan életművének egyik legproduktívabb szakaszát kezdte meg egy sor igényes, rendkívül érzékenyen megrendezett – és eljátszott – filmmel (pl. Tökéletes világ, A szív hídjai, Titokzatos folyó). Második rendezői Oscar-díját 2004-ben a Millió dolláros bébi hozta meg számára. Az ekkor már hetven fölött járó Eastwood azóta is tovább dolgozik, a második világháború egyik legvéresebb csatáját japán szemszögből vizsgáló 2006-os Levelek Iwo Jimából egy újabb Oscar-jelölést hozott neki. A már Velencében is életműdíjjal jutalmazott színész–rendező remélhetőleg tovább bővíti eddig is pazar életművét, és a Cannes-i elismerés után sem akasztja szögre kalapját…