Nárcisz, Melinda, Őzike2020. október 29., csütörtök
Kultúra

Istvántelki főműhely: csillogó és tetszhalott gőzösök

National Geographic Magyarország

Magyarországon jelenleg még 25 működőképes gőzmozdony van, holott az utolsót éppen fél évszázada, 1959-ben gyártották. Ám a javításukhoz értő mesterek száma vészesen apad.

Írta és fényképezte: Kovács Olivér
Műemlékem.hu

Szinte éppen ugyanennyi mozdony várja egy düledező tető alatt, a végső pusztulás szélén a felújítást. Valaha tízezer gőzmozdony közlekedett az országban, mára százötvenet sikerült megőrizni közülük – nyilatkozta Soltész József, a Közlekedési Múzeum vonatszakértő muzeológusa. Ez semmivel sem rosszabb arány, mint amivel az európai országok többsége dicsekedhet: még Svájcnál is jobban állunk a megmaradt gőzmozdonyok számát tekintve.

Egy-egy ilyen monstrum komoly érték akkor is, ha önerőből megmozdulni már nem tud – tette hozzá a szakember: a súlyuk átlagosan 100 tonna körül van üresen, s ha a forgalmi értéküket kell megbecsülni, akkor már csak a vas ára miatt is több millióra rúg az áruk. Ha működőképesek, ehhez még hozzászámítják az utolsó felújítás költségét, így akár több tízmilliót is érhet egy megmaradt, tökéletes állapotú gőzös.

Időzárvány Istvántelken
Az Istvántelki Főműhelyt 1905-ben alapították. Ekkor, s még évtizedeken át a szárazföldi távolsági tömegközlekedésre és árufuvarozásra a vasút volt az egyetlen lehetőség – nem véletlen, hogy a karbantartásra szakosodott műhelykomplexum egyre gyarapodott, fénykorában több ezer embernek adott munkát. Az utolsó gőzmozdonyt 1959-ben gyártották Magyarországon, a gőzkorszak végét pedig 1984. december 31-e jelentette: ekkor közlekedett utoljára menetrendszerűen gőzmozdony az országban. Volt és van azonban folytatás: a nosztalgia-program, amelynek keretében immár látványosságként, turisztikai céllal pöfögnek a gőzösök a vágányokon.

Az Istvántelki Főműhely mára a megszűnt gőzkorszak jelképe is lehetne: a síneket felveri a gaz, az épületek egy része üresen és romosan áll. A dicső múltat idéző emlékeket már csak néhány csarnokban találni.

„Már csak arra jó ez a terület, hogy második világháborús filmeket forgassanak itt” – mondja az udvaron az egyik ott dolgozó. „Láttam fénykorában, elhiheti, ezen, ami most van, majd’ elsírom magam.”

Az igazi veszélyt a jövőben jelentkező szakemberhiány jelentheti – véli Soltész József. Már csak tizenhárman dolgoznak a gőzmozdony-szerelő műhelyben, többségük rövidesen nyugdíjba megy. Márpedig ha nem lesznek szakemberek, kik fogják gondozni az állandó karbantartást igénylő mozdonyokat? A kérdés ugyancsak költői, választ a műhely dolgozói sem tudnak adni rá. Egy-egy komolyabb restaurálás akár hónapokig, évekig is eltarthat, s ugyancsak függ attól, hogy a szükséges anyagokra, beavatkozásokra milyen sűrűn folyó patakban csordogál a pénz.

A műhelyben sok más mellett a legrégebbi működőképes magyarországi gőzmozdony vár kazánja és szerkocsija javítására: a matuzsálemet 1870-ben gyártották Bécsújhelyen. Egészen 1966-ig volt szolgálatban, aztán húsz évre kiállították hatvan állomáson – idézi fel a történetét a muzeológus. – 1986-tól pedig nosztalgiavonatokat továbbított, így Európa egyik legrégebbi szolgálatban lévő gőzmozdonya.

A hangár melletti műhely is vasúttörténeti csodákat rejt. Viszonylag ép állapotú mozdonyok, vasúti kocsik sorakoznak majd’ végeláthatatlanul, és itt áll a leggyorsabb magyar gőzmozdony is: a 242-est a ’30-as években gyártották, mindössze négy példány készült belőle. Áramvonalas zöld fémtestével, piros kerekeivel ma is úgy lapul a sínre, mintha bármikor kész lenne ismét megfutni a 160 km/órás végsebességet.

Tetszhalott mozdonyok a rogyadozó csarnokban
A javítóműhelytől jókora sétára, szinte a terület másik végén hatalmas, megroggyant csarnok áll. A tető üvegtábláinak nagy része beszakadt, s ha nagy a szél, életveszélyes belépni, mert hullanak az üveglapok. A helyenként kiéget falak között húzódó síneken gőzösök állnak: rozsdásan, némelyikből még a kazán is hiányzik. Ám a halottnak látszó gépezetek a szakember szerint nem elveszettek .

„A gőzmozdonyok fedett helyen nagyon sokáig képesek dacolni az idővel” – mondja Soltész József. – Az itt őrzött, meglehetősen leromlottnak tűnő muzeális értékű vasúti járművek, hiszen nem csak gőzmozdonyokat, hanem vasúti kocsikat, dízelmozdonyokat is rejt a hangár, valamennyien felújításra várnak és a Közlekedési Múzeum tulajdonában vannak.

Ez utóbbira a gépezetekre itt-ott felfestett feliratok is figyelmeztetnek. Elsősorban azért van rájuk szükség, hogy a Főműhelyben dolgozók a rendezések során tévedésből ki ne vontassák valamelyiket.

A szorosan egymáshoz tolt mozdonyok között igazi műszaki csodákat talál a hozzáértő. Van itt 326-os, amely bő százhúsz évvel ezelőtt volt a magyar vasút meghatározó szereplője, s akad 301-es is, amelyet sokan a legszebb magyar gőzmozdonyként ismernek és vérbeli gyorsvonati mozdonyként tartják a vasúttörténet részének: ez vontatta a huszadik század elejétől a többi közt az Orient-expresszt is.

A vonattemetőből tehát még lehet visszaút. A több mint egy tucat gőzmozdony a jobb időkre vár, amikor kerül majd darabonként jó néhány millió forint a felújításukra – feltéve persze, hogy akkor akad majd még szakember, aki képes lesz életet csiholni beléjük. Ha pedig működőképessé nem is teszik őket, egy vasútállomáson még elállhatnak az utazók gyönyörködtetésére.

Van persze még egy, a legrosszabb lehetőség. De a muzeológus csak a fejét ingatja: olyan nincs, hogy elpusztuljanak!

Forrás: Műemlékem.hu

Hozzászólások

A szegények orvosa volt

A szegények orvosa volt

1870. október 28-án született Dunakilitin Boldog Batthyány-Strattmann László európai hírű szemész, a „szegények orvosa", aki azokat gyógyította, akiket mások már nem.

Boszorkányjelek védték a középkori templomot a rossz szellemektől

Boszorkányjelek védték a középkori templomot a rossz szellemektől

A faragványokat egy építkezést megelőző feltárás során találták meg Angliában.

Kifinomult víztisztító rendszert hoztak létre a maják

Kifinomult víztisztító rendszert hoztak létre a maják

A mai Guatemala területén fekvő Tikal ivóvize rendkívül tiszta volt.

Lámamúmiákat találtak Peruban

Lámamúmiákat találtak Peruban

Az állatokat fülbevalókkal és nyakláncokkal is feldíszítették.

Különleges fürdő árulkodik a maják rítusairól

Különleges fürdő árulkodik a maják rítusairól

Mezoamerikában komoly hagyománya van egy speciális fürdőtípusnak, a verejtékfürdőnek.

National Geographic 2020. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket