Alfonz, Zenóbia2020. október 30., péntek
Kultúra

A jövő vasúti közlekedése

National Geographic Magyarország

Akár 115 000 autót és 1 millió tonna széndioxidot is kiválthatnak a GE új fejlesztésű mozdonyai.

A GE Evolution® mozdony-szériájának legújabb, 4400 lóerős ES44C4 nevű változata az egyenáramú mozdonyokhoz képest 17 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, és 70 százalékkal kevesebb szennyezőanyagot bocsát ki. Hatszáz ilyen mozdonnyal akár 800 régebbi lokomotívot is ki lehet váltani, ami éves szinten több mint 115 000 autó fogyasztásával megegyező, összesen 70 millió gallon, üzemanyag-megtakarítást eredményez. A mozdonyok lecserélése esetén a nitrogén-oxid kibocsátás éves szinten 48 000 tonnával, az üvegházhatás egyik legfőbb okozójának tartott szén-dioxid-kibocsátás pedig 1 millió tonnával csökkenne.

Az új modell első vevőjeként a BNSF (Burlington Northern Santa Fe) Vasúttársaság a közelmúltban 25 mozdonyt vásárolt. Az új fejlesztéssel a GE egy biztonságosabb és megbízhatóbb alternatívát kínál, többek között az észak-amerikai egyenáramú mozdonyok elöregedő flottájának felváltására. „Az Evolution mozdony-széria mostani fejlesztése áttörést jelent a vasútiparban, amelynek eredményeképpen a régi, több üzemanyagot fogyasztó, kevésbé környezetbarát egyenáramú mozdonyokat modern, üzemanyag-takarékos, váltóárammal működő mozdonyok válthatják fel. Az új mozdonyok a jelenleg szállított hattengelyes, 4400 lóerős mozdonyok felváltására is kiválóan alkalmasak” – nyilatkozta Lorenzo Simonelli, a GE Transportation elnök-vezérigazgatója.

A GE ecomagination elnevezésű környezetvédelmi programja keretében fejlesztett új modell a hagyományos egyenáramú mozdonyok teljesítményét meghaladó, 120 km/óra csúcssebességre képes. Az ES44C4 modell kifinomult kipörgést gátló technológiával és szabadalmaztatott dinamikus súlymenedzsment rendszerrel készül a tehervonatok teljesítményének maximalizálása érdekében, így folyamatosan figyeli és automatikusan szabályozza a tapadást a tengelyeknél. A rendszer az autók kipörgés-gátlójához hasonlóan meggátolja a kerekek kipörgését induláskor, hegymenetben, vagy kedvezőtlen időjárási körülmények között, ezzel biztosítja az optimális teljesítményt és csökkenti az energiaveszteséget. A GE Transportation új váltóáramú motorjaiban, melyeket a GE pennsylvaniai gyáraiban állítanak elő, kevesebb karbantartást igénylő alkatrész található, így ezekben nem lépnek fel az egyenáramú motorok működését akadályozó elektromos problémák sem.

Az Evolution mozdony-széria
A GE nyolc év alatt 400 millió dollárt költött a 2002-ben bemutatott, majd 2005-ben kereskedelmi forgalomba helyezett Evolution mozdony-széria kifejlesztésére. A GE Transportation a közelmúltban ünnepelte a háromezredik Evolution mozdony kiszállítását. Az esemény mérföldkő a GE Transportation üzletága számára.

Az Evolution szériába tartozó mozdonyok a régebbi mozdonyokkal összehasonlítva 5%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak és 40%-kal kevesebb szennyezőanyagot bocsátanak ki. Élettartamuk során mintegy 300.000 gallonnyi üzemanyagot takarítanak meg. Ezen túlmenően, egy Amerika-szerte elismert, független kutatóintézet 2009 márciusában megállapította, hogy az Evolution szériába tartozó mozdonyok több mint 6%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a GE legnagyobb észak-amerikai versenytársának mozdonyai.

Az Evolution mozdonyok jelenleg az Egyesült Államokban, Kanadában, Mexikóban, Brazíliában, Kínában, Mongóliában, Ausztráliában, Kazahsztánban és Egyiptomban futnak. A világ több mint 50 országában mintegy 17 000 GE gyártású mozdony üzemel.

Hozzászólások

Őskori sziklavéseteket találtak Spanyolországban

Őskori sziklavéseteket találtak Spanyolországban

A felfedezés arról árulkodik, hogy az őskori gravetti kultúra a véltnél több helyen volt jelen.

A szegények orvosa volt

A szegények orvosa volt

1870. október 28-án született Dunakilitin Boldog Batthyány-Strattmann László európai hírű szemész, a „szegények orvosa", aki azokat gyógyította, akiket mások már nem.

Boszorkányjelek védték a középkori templomot a rossz szellemektől

Boszorkányjelek védték a középkori templomot a rossz szellemektől

A faragványokat egy építkezést megelőző feltárás során találták meg Angliában.

Kifinomult víztisztító rendszert hoztak létre a maják

Kifinomult víztisztító rendszert hoztak létre a maják

A mai Guatemala területén fekvő Tikal ivóvize rendkívül tiszta volt.

Lámamúmiákat találtak Peruban

Lámamúmiákat találtak Peruban

Az állatokat fülbevalókkal és nyakláncokkal is feldíszítették.

National Geographic 2020. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket