Gedeon, Ferenc, Bendegúz2024. október 10., csütörtök
Kultúra

Olajtanker szerencsétlenségek

National Geographic Magyarország

Az alábbiakban lássunk öt olyan tankerhajó-balesetet, amelyek az elmúlt évtizedekben történtek a Brit-szigetek közelében.

Az Amoco Cadiz
1978. március

A Brit-szigetek környékének egyik legsúlyosabb olajtanker-balesetére került sor, amikor az Amoco Cadiz, útban a Perzsa-öbölből Le Havre felé, egy viharban zátonyra futott a francia partok közelében 1978 márciusában.

Az Amoco Cadizt a vihar gyakorlatilag kettétörte, így esély se volt rakománya megmentésére. A tankerben szállított olaj az Atlanti-óceánba ömlött, a brit partok közvetlen közelében. A baleset helyszínének rossz megközelíthetősége, valamint a viharos időjárás az első két hétben erősen megnehezítette a kárelhárítási munkálatokat. Nem kevesebb mint 220 ezer tonna olaj került a tengerbe – a hajó teljes, 1 619 048 hordónyi rakománya –, a képződött olajfolt szélessége elérte a 30, hossza pedig a 130 kilométert. A baleset következményeként a partvonal mintegy 230 kilométer hosszan szennyeződött el. A tenger megtisztításában több mint 30 hajó vett részt, egyebek mellett a Királyi Haditengerészet egységei, valamint egy mechanikus kotrókanalakkal felszerelt, speciálisan e célra kiképzett holland hajó. Bár a tisztítási munkálatok során mintegy 100 ezer tonnányi olajos vizet gyűjtöttek be a katasztrófaelhárítók, a finomítókban ebből az elegyből mindössze 20 ezer tonna olajat sikerült kinyerni. A baleset a becslések szerint mintegy 300 ezer tengeri madár pusztulását okozta.

A Torrey Canyon
1967. március

1967 márciusában a Torrey Canyon nevű szupertanker nekiütközött a Pollard’s Rock szirtnek a délnyugat-angliai Scilly-szigetek közelében, a Cornwall-félsziget csúcsánál. 120 millió liter olaj ömlött a Kelta-tengerbe. A környezetszennyezés mértékének minimalizálása érdekében a mentőosztagok napalm és benzin segítségével megpróbálták leégetni az olajat a tenger felszínéről – a próbálkozás részben sikeres volt, a tenger felszínén szétterülő 860 ezer hordónyi olaj egy része valóban elégett a balesetet követő 12 napon.

A kárelhárító alakulatok mindent megtettek a hajó megmentéséért, de a tanker a szirtről való levontatására irányuló kísérleteik sorra meghiúsultak. A holland alakulat egyik tagja a művelet során életét vesztette. Végül, hogy minimálisra csökkentsék a tengerbe ömlő olaj mennyiségét, a Brit Királyi Légierő jobb híján bombát dobott a roncsra, hogy az elsüllyedjen, a gyomrában található maradék olaj pedig elégjen. A környezetvédők felmérése szerint a szennyezés a Corwall-félszigeten mintegy 300, Franciaországban pedig 80 kilométernyi partszakaszt érintett, összesen több mint 15 ezer tengeri madár és emlős pusztulását okozva. Egy későbbi vizsgálat, melyet a hajó bejegyzési helyén, Libériában tartottak, a balesetért a kapitányt tette felelőssé, aki le akarta vágni az utat a walesi Milford Haven felé hajózván.

A Braer
1993. január

Norvégiából Kanadába tartván a libériai bejegyzésű Braer olajtankert hurrikánerejű szelek lepték meg a Shetland-szigetek közelében, s a hajó az ítéletidőben egy parti sziklának ütközött. A személyzetet ugyan helikopterrel sikerült kimenteni a roncsról, de a 85 ezer tonnányi olaj a tengerbe ömlött. Az Északi-tenger januárban nem a legbarátságosabb hely, s ez ebben az évben is bebizonyosodott: a roncs környezetében a balesetet követően egy hónapon át vihar tombolt, a Braer megközelítését nehézzé, az olaj összegyűjtését pedig egyenesen lehetetlenné téve. A rossz időnek egy pozitív hatása mindenesetre volt: nagy területen szétoszlatta a baleset során képződött vastag olajfoltot. Ezzel együtt a becslések szerint több mint 6500 tengeri madár vált az olajszennyezés áldozatává.

A Sea Empress
1996. február

A pembrokeshire-i Texaco finomító felé hajózván a Sea Empress 1996 februárjában zátonyra futott Milford Haven kikötőjének bejáratánál. Az eredmény katasztrofális volt: 72 ezer tonna olaj a tengerbe ömlött, egy környezetileg rendkívül érzékeny terület kellős közepén. Pembrokeshire az élővilágáról híres, az egyetlen partvidék a brit Főszigeten, mely nemzeti parki státusszal büszkélkedhet. A balesetet követően több mint 3500 tengeri madártetemet vetettek partra a hullámok, és legalább ugyanennyi olajjal borított, de még élő madárra bukkantak a természetvédők. A partvidék 200 kilométernél is hosszabb szakaszát érintő szennyezés elhárítása mintegy 60 millió fontot emésztett fel, a munkálatokban számtalan önkéntes is részt vett. A Sea Empress mentési munkálatait az időjárás erősen hátráltatta, s a tanker háromszor is megfeneklett, míg végre ki tudták szabadítani csapdájából. A balesetben a tanker olajrakományának a fele veszett oda.

Az Erika
1999. december

1999 decemberében az Erika nevű 180 méter hosszú olajtanker az észak-fraciaországi Dunkirkből Olaszország felé hajózván a száz kilométer per órás szélrohamokkal és hatméteres hullámokkal támadó ítéletidőben kettétört a Vizcayai-öbölben. A 26 tagú, indiaiakból álló legénység kimentésében a Francia Haditengerészet kérésére a Brit Királyi Haditengerészet Sea King helikopterei is részt vettek.

Amikor a hajómentők megpróbálták az Erika hátsó részét mélyebb vizek felé vontatni – minimálisra csökkentendő az olajszennyezés esélyét –, a tat váratlanul süllyedni kezdett, s végül az egész tankert elnyelték a hullámok. A hajóból körülbelül 20 ezer tonna dieselolaj került a tengerbe, 400 kilométernyi partszakaszt elszennyezve – ugyanazt a sokat próbált partszakaszt, amely 1978-ban az Amoco Cadiz katasztrófájának levét is megitta már. 2008 januárjában a Total nevű francia olajtársaságot 375 ezer eurós büntetésre és a kárelhárításban való közel 200 millió eurós részvállalásra kötelezték az Erika balesetével kapcsolatban. A kiömlő olaj becslések szerint 60–300 ezer tengeri madár pusztulását okozta.

Hozzászólások

Ókori aranymaszkokat sikerült lefoglalni

Ókori aranymaszkokat sikerült lefoglalni

A csempészeket pont a műkincsek eladása előtt sikerült elkapni.

Szkíták építhették ezt az ősi sírt

Szkíták építhették ezt az ősi sírt

A dél-szibériai lelőhelyen található kurgán az egyik legkorábbi halomsír, amely szkíta temetkezési szokásokat mutat.

Ez volt az olasz futball legsötétebb napja

Ez volt az olasz futball legsötétebb napja

A Torino labdarúgócsapatának 1949-es katasztrófájában a holokausztot túlélő magyar edzőlegenda, Egri-Erbstein Ernő is életét vesztette.

Ókori mezopotámiai kincsek mutatkoznak be Budapesten

Ókori mezopotámiai kincsek mutatkoznak be Budapesten

Számos lenyűgöző tárgyat lehet megtekinteni a Szépművészeti Múzeum időszakos kiállításán.

Értékes leletegyüttest tártak fel a Bükkben

Értékes leletegyüttest tártak fel a Bükkben

A tárgyak egy egykor virágzó, majd évezredekkel ezelőtt elpusztított településről származnak.

National Geographic 2024. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

15 900 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlapNational Geographic 2024. áprilisi címlapNational Geographic 2024. májusi címlapNational Geographic 2024. júniusi címlapNational Geographic 2024. júliusi címlapNational Geographic 2024. augusztusi címlapNational Geographic 2024. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket