Vörös kód – süllyedünk!

Új sorozatában a National Geographic Channel olyan hajómentő osztagok életébe nyújt bepillantást, amelyek akár hurrikánokkal és óriáshullámokkal dacolva is segítenek a bajbajutottakon.
A National Geographic Channel ötrészes sorozatában hajómentők futnak versenyt az idővel, hogy bajba jutott vízi járműveken és személyzetükön segítsenek, s elejét vegyék esetleges természeti katasztrófáknak. Az izgalmas epizódokban egyebek mellett alámerünk tengerfenéken fekvő behemótokhoz, behatolunk egy lángokban álló tengeri óriás gyomrába, és valósághű számítógépes illusztrációk segítségével megismerkedünk a süllyedőfélben lévő hajók partra vontatásának és megjavításának legújabb, legötletesebb módszereivel.
![]() |
| ![]() |
Olajtanker szerencsétlenségek
A hajómentés a világ egyik legveszélyesebb foglalkozása. Hatalmas méretük és rendkívül mérgező rakományuk miatt a tankerhajók a tengerek nagy kockázati tényezői közé tartoznak. Amikor szerencsétlenség éri őket, a környezeti károk súlyosak lehetnek, és az eset rendszerint a média érdeklődésének középpontjába kerül.
Ha ide kattint, öt olyan tankerhajó-balesetről olvashat, amelyek az elmúlt évtizedekben történtek a Brit-szigetek közelében.
A Smit hajómentő vállalkozás expedíciói
A National Geographic Channel Vörös kód – süllyedünk! c. sorozatában bemutatott Smit a maga 165 évével az egyik legrégebbi hajómentő vállalkozás a világon, amely a Föld legkülönbözőbb tájain a legkülönbözőbb méretű hajókon segített már pályafutása során. De amíg a cég leghíresebb hőstette a Riverdance nevű komp 2008-as megmentése volt Blackpool közelében – amely akcióról a Vörös kód – süllyedünk! egyik epizódja részletesen beszámol –, hónapról hónapra számtalan „kishal” is a horgukra akad – nem kevésbé veszélyes és komplikált feladat elé állítva a sokat próbált szakembereket.
Ide kattintva a cég legkomolyabb 2008-as mentőakcióit ismertetjük röviden.
A Titan hajómentő vállalkozás mentőakciói
A hajómentés területén tevékenykedő szakemberek olykor szélsőségesen veszélyes körülmények között végzik feladatukat, olyan környezetben, ahol egyetlen rossz mozdulat tragédiához vezethet. Pihenésre azonban nincsen idő, mert az óceánokat járó hajók folyamatosan munkát adnak nekik. A hajómentő társaságoknak, köztük a floridai székhelyű Titannak, a nap 24 órájában készen kell állniuk a vészjelzés fogadására és a balesetet szenvedett hajó, ill. legénysége megsegítésére – érkezzen a hívás a világtenger bármely pontjáról…
A Titan, a Vörös kód – süllyedünk! által szintén bemutatott rotterdami székhelyű Smitez hasonlóan, a világ legnagyobb hajómentő társaságai közé tartozik, ám története – egy apró, mindössze egyetlen vontatóhajóval rendelkező vállalkozásként – csak az 1980-as évek elején kezdődött. A cég egy 1982-es karib-tengeri mentőakció után kezdett gyors terjeszkedésbe, amikor a sikeren felbuzdulva további uszályokat, vontatóhajókat és darukat vásároltak, s tevékenységük fő profiljává a tengeri mentőakciókat tették. A Titan ma már a Parti Őrség fő szerződött partnere Mississippi államban és a Mexikói-öböl nagy részén, s hogy dolgukat jól végzik, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a 2005-ös Katrina hurrikán után nem kevesebb mint 65 hajót húztak ki a csávából, vagy tettek ismét mozgásképessé.
Egy kattintással az utóbbi időben végrehajtott fontosabb mentőakcióikról olvashatnak.
A National Geographic Channel új filmsorozata epizódjainak tartalmából
5/1. rész: Lángok a tengeren
Az epizódban egy brit mentőhajót egy oldalára dőlt komphoz riasztják, amely a Blackpool környéki vizek elszennyezésével fenyeget. A horvát partok előtt lángoló UND Adriyatik szintén környezeti katasztrófa árnyékát vetíti előre, így a szakemberek az idővel versenyt futva igyekeznek eloltani a mérgező gázokat okádó monstrumot.
Bemutató: június 1-jén, hétfőn este 10-kor
5/2. rész: Tájfun
Az epizódban egy mentőosztagot egy orosz szénszállító hajóhoz riasztanak, mely zátonyra futott a japán partoknál. Vajon időben érkeznek-e a szakemberek ahhoz, hogy megmentsék a hajót a teljes pusztulástól?
Bemutató: június 8-án, hétfőn este 10-kor
5/3. rész: Ütközési zóna
A különböző hulladékokat szállító New Flame-et az elsüllyedés veszélye fenyegeti a Gibraltári-szoroson. Vajon Jimmy Conroy hajómentő mester képes-e időben elvontatni a sérült járművet a világ egyik legforgalmasabb vízi útvonaláról? Közben a japán partoknál tovább folyik a harc az orosz szénszállító, a Jane megmentéséért…
Bemutató: június 15-én, hétfőn este 10-kor
5/4. rész: Roncstemető
Vajon egy jónevű hajómentő cégnek sikerül-e az, ami másnak hosszú ideje nem: elvontatni a New Carissa nevű teherhajó roncsát az oregoni partok elől? A Gibraltári-szorosban ezalatt tovább folyik a New Flame megmentéséért vívott harc a haragos hullámok között…
Bemutató: június 22-én, hétfőn este 10-kor
5/5. rész: Kockázatos merülés
1991-ben a The Haven nevű tankerhajón pusztító tűz ütött ki, a legénység hat tagját megölve és a Ligur-tenger partvidékét hosszú szakaszon súlyosan elszennyezve. A szomorú történet az elsődleges kárelhárítással látszólag véget ért, ám a dolog sajnos nem ilyen egyszerű. A roncs – afféle időzített bombaként – Genova közelében ma is a tengerfenéken fekszik, s azzal fenyeget, hogy széteső szerkezete további olajszennyezés forrásává válik. A roncsmentők ezért az idővel versenyt futva igyekeznek kiszivattyúznyi a The Haven gyomrából a benne rekedt, környezeti katasztrófával fenyegető olajat, ám munkájuk életveszélyes: búvárharangjuk a szivárgó gázok és olaj következtében bármelyik pillanatban felrobbanhat, a roncs meghajlott vasalkatrészei pedig pedig éles késként meredeznek a közöttük átjutni próbáló búvárok előtt. Meghátárlásról azonban szó sem lehet, mert az olasz kormány a közelgő turistaszezon kezdetére mindenképpen meg akarja tisztíttatni a terepet…
Bemutató: június 29-én, hétfőn este 10-kor.