A Panama csatornán átszuszakolt hajók
Csaknem 300 méter hosszú és 30 méter szélességű hajó a Panamax osztályba tartozik. Ezek a legnagyobbak, amelyek még átférnek a Csatornán.
A dél felé haladó konténerszállító az USA keleti partjáról igyekszik a Távol Keletre, … és nem akar várni. Csaknem 200 ezer dollárt fizetett a Csatorna üzemeltetőinek és elsőbbséget élvez. Csupán 72 órája van, hogy leszállítsa az árut az Egyesült Államok keleti partjára.
Csaknem 300 méteres hossza és 30 méteres szélessége a Panamax osztályba sorolja. Ezek a legnagyobb hajók, amelyek még átférnek a Csatornán.
A hajónak három kamrán kell átkelnie. Az első tengerszinten van, a Csatorna vize viszont 25 méterrel feljebb. A hajó nyolc perc alatt csaknem három emeletnyit emelkedik. A vízszintek kiegyenlítődése után az első kapu kinyílik és a hajó előrébb araszol. Majd az egész folyamat megismétlődik.
A három zsiliprekesz mindegyike 300 méter hosszú. Kevés híján az Eiffel torony is beférne fekve. Van köztük olyan mély, hogy hat kamion is elférne benne egymás tetején. Egyetlen kamrába csaknem 3000 buszt lehetne bezsúfolni. Építésük idején ezek voltak a világ legnagyobb zsilipjei, ám a mai, a Mette hez hasonló járművek a végsőkig megterhelik őket.
a roppant erejű villamos mozdonyok
eltörpülnek a hajó mellett
Nagyít>>
A konténerszállító két végén csupán 5 méter, az oldala mellet pedig 60 centiméter marad. A zsilip falának ütközve kárt tenne magában, vagy a kapuknak ütközve okozna tetemes károkat. A Csatorna nagy gyakorlattal rendelkező révkalauzai, a pilotok nyolc évig tanulnak, mielőtt ezeken a veszélyes vizeken hajózhatnának. A hajó túl nagy egyetlen révkalauz számára. Háromra van szükség. Egy oldalt, egy a hídon és egy az orrban.
A bevontatáshoz nyers erőre van szükség. Roppant erejű villamos mozdonyok, az öszvérek. Eltörpülnek a hajó mellett, pedig óriási teljesítményre képesek. Egyenként 35 tonnát, vagyis kilenc nagyobbfajta terepjárót is fel tudnának emelni. Az 56 ezer tonnás Mette viszont akkora teher, hogy nyolc öszvér feszül neki. Az orrban lévő révkalauz utasítja az öszvéreket a kötelek megfeszítésére vagy ellazítására. Így szabályozza a hajó sebességét.
|