Petra, Örs2023. október 02., hétfő
Kultúra

Különleges építmények: A Panama-csatorna

National Geographic Magyarország

A Panama-csatorna egy évszázada rövidíti le a világ körüli hajóutakat. A 19. századi csoda azonban már csak nehezen tud lépést tartani a 21. század igényeivel. A tengeren minden eddiginél több hajó jár, és ha a Csatorna nem tudja átjuttatni őket, akkor máshol kötnek üzletet.

A roppant terheket cipelő, felhőkarcoló méretű hajók szigorú menetrend szerint járnak. Egymás sarkában sorakoznak a világ egyik legforgalmasabb hajózási útvonalán, a Panama-csatornán. Csaknem 200 millió tonna áru, élelmiszer, műszaki cikk vagy éppen fűtőanyag kel át a keskeny folyosón minden évben.

A Közép Amerikán át hasított csatorna az Atlanti- és a Csendes-óceánt köti össze. A Dél Amerikát megkerülő négyhetes utazás helyett a hajók itt tíz óra alatt jutnak át. Ez a mérnöki csoda 25 méter magasra emeli, és egy hegyvonulaton juttatja át a hajókat.

Működését a zsiliprendszer és roppant gépezetek armadája biztosítja. 80 kilométeren át cipelik a hajókat, keresztül egy egész országon. Három-három keskeny zsilipkamra emeli a hajókat. A zsilipek között a széles Gatun-tavon és a kígyóként kanyargó Gaillard csatornán át vezet az út.

A Channel ajánlata: Kölönleges építmények – A Panama-csatorna
Az évente közel 14 ezer hajót átengedő és megmozgató Panama-csatorna a világ leghatalmasabb gépezet-együttesei közé tartozik. Gigantikus zsilipek, a világ legnagyobb kotrógépe és egy soha nem látott méretű emelődaru biztosítja, hogy a járművek átjussanak a csatorna legkritikusabb, kilenc emeletnyi magasságkülönbséget magába foglaló szakaszán. Bár a mesterséges vízi úton való végighaladás lassú és körülményes, a forgalom évről évre növekszik, így már készülnek az új, nagyobb áteresztő képességű csatorna tervei.
A National Geographic a Csatornáról szóló dokumentumfilmje augusztus 18-án (kedden) 22 órától tekinthető meg.

A Gatun-tó az egyetlen hely, ahol az óriás hajók szemtől szemben találkoznak. De a tó nagy és a Csatorna dolgozói itt is csak egy sávban tudják fenntartani a biztonságos mélységet.

A Gatun-tó és a csendes-óceáni zsilipek közötti összeköttetést csak csatornának hívják. Ettől a szakasztól még a legtapasztaltabb navigátorok is tartanak. Félelmetesen szűk, ráadásul a fordulók olyan élesek, hogy a hajók gyakran haladnak egyenesen egymás felé. Az oldala és a feneke tömör szikla. Egyetlen rossz mozdulat a hajó fenekének felhasítását okozhatja.

A kontinentális törésvonalon kirobbantott csatorna két tektonikus lemez határán vezet át. A szüntelen geológiai aktivitás rendkívül megbízhatatlanná tette a meder kőzetanyagát. Ennek eredményeként évente több százmillió tonna föld omlik a csatornába. A Csatorna mederkotrói együttesen már több földet mozgattak meg, mint az eredeti kivitelezők az egész Csatorna építése közben. Az átjáró csak a világ legnagyobb vízalatti földmunkagépeivel tartható nyitva. A 4200 tonnás tömegével ez az őshüllő szerű gép a világ legnagyobb vízalatti kanalas kotrója. Nyolc busz súlyát is elbírná. Megállás nélkül dolgozik a csatorna szélesítésén. Ha felhagynának a kotrással, akkor egy két éven belul a most közlekedő hajók átjutásához sem volna elég víz.

Virágzó üzlet
A Csatorna nem csupán egy rövidebb út. Virágzó üzlet is. Ügyfelei akár negyedmillió dollárt is fizetnek az egynapos átkelésért. De az öregedő csatorna évszázadok óta nem állt szemben akkora feladattal, mint most. Az áthaladó hajók száma 1914 óta évi ezerről 14 ezerre szökött fel. Mindennapos a késés és a torlódás, ezért egyre többen fordulnak a vetélytárshoz, az egyiptomi Szuezi csatornához. A szélesebb és mélyebb vízi út nagyobb járművek és több hajó kiszolgálására képes.

Egy kapu beépítése általában tíz órát vesz igénybe. De ha egy éjjel, négy óra alatt sikerül a munka, akkor is a fennakadás hat hajó áthaladását késlelteti, ami az üzemeltetőinek több mint 300 ezer dollárjába kerül.

Nehéz a révkalauzok élete
Az esős évszak Panamában teljes nyolc hónapon át tart. A felhőszakadások mellett a sűrű köd is gyakori. Zéró látótávolság esetén a hajóknak teljesen meg kell állniuk. Olyankor a közlekedés még GPS szel is lehetetlen. A révkalauz kilátása amúgy is korlátozott. A hajó olyan hosszú és olyan magasan meg van rakva, hogy szinte mást sem lát, csak a hajót. A révkalauz bójákhoz igazodva tájékozódik a tavon. Általában nyolc bóját lát. „Még a radar birtokában sem érezzük úgy, hogy tudjuk, merre járunk. Elég félelmetes” – mondja egyikük.

Logikus, hogy a Panama-csatorna a legkorszerűbb eszközökkel szerelte fel a navigátorait. A GPS vevővel és tengerészeti adatbázissal ellátott különleges számítógépek pontosan megadják a hajó és a csatornában lévő többi jármű helyzetét.

Ha kell a révkalauz növeli a sebességet, hogy a hajó irányíthatóbb legyen, és gyorsabban forduljon, de a felgyorsított biztonságos sebesség is csak 15 kilométer per óra.

Haladni a korral
Panama ügyfelei közül már többen áttértek a Szuezi Csatornára, az egyetlen másik átjáróra Ázsia és az Egyesült Államok keleti partja között. Ez az út hosszabb, de a Szuezi Csatorna nagyobb és egyes jelentések szerint kevésbé költséges.

A Panamax osztályba sorolt hajók a legnagyobbak, amelyek még átférnek a Csatornán. De a járművek egyre nagyobbra nőnek, és egyre nagyobb az igény is a Post Panamax és a még nagyobb hajóosztályokra. A konténerszállítók új nemzedéke pedig 30 méterrel hosszabbak és 9 méterrel szélesebbek, mint amivel a Panama csatorna elbír. Ezért a megépítése óta a legmerészebb kezdeményezés, egy ötmilliárd dolláros bővítés vette kezdetét. A legnagyobb fejlesztés egy harmadik zsilipsor, amely kétszer annyi vizet foglal majd magába és 120 méterrel hosszabbra nyúlik. A bővítés megkettőzi majd a Csatorna áteresztő képességét.

Ehhez azonban a csatornának is nagyobbá kell válnia.

A terv három lépésből áll: Először kiegyenesítik a partokat, majd mélyítik a medret, végül kiszélesítik az utat.

Rejtett kamrákra bukkantak egy egyiptomi piramisban

Rejtett kamrákra bukkantak egy egyiptomi piramisban

A piramis Szahuré fáraó számára épült, a struktúra sajnos sokat sérült az idők során.

Újdonságok a LUSITANIA kutatásában – 4. rész

Újdonságok a LUSITANIA kutatásában – 4. rész

Mike Poirier amerikai kutató szerint, ha a TITANIC nem süllyed el, akkor most mindenki a LUSITANIA-ról beszél.

Rejtőző, ám vendégszerető vidék

Rejtőző, ám vendégszerető vidék

A Georgia (Grúzia) északnyugati peremén, jó négyezres kaukázusi hegyormok között rejtőző Szvanétia első pillantásra megközelíthetetlen terepnek tűnik, ám ha föltekintünk, a magasban kőtornyokat pillantunk meg.

A falak nélküli múzeum

A falak nélküli múzeum

A hajdani koreai királyság fénye jottányit sem fakult.

Ókori politikai hirdetésre bukkantak Pompejiben

Ókori politikai hirdetésre bukkantak Pompejiben

Az Aulus Rustius Verust támogató feliratokat egy házban fedezték fel.

National Geographic 2023. augusztusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

18 780 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket