Virág, Szvetlana, Konrád, Viktória, Milos2021. november 26., péntek
Kultúra

Forradalmi jégtörő – 2. rész

National Geographic Magyarország

Ebben a cikkben egy olyan hajó építését mutatjuk be, amely jégtörésre is képes, és rakományt is szállít. Hossza 169 méter, súlya közel 20 ezer tonna, és forradalmasította a sarki hajózást.

A hajógyárakban a jégtörők is ugyanúgy épülnek, mint a hagyományos hajók: az egyes elemeket szekciókká szerelik össze, majd ezeket egymáshoz hegesztik. A vágóműhelyben hatalmas medencékben méretre vágják őket. A vágáshoz használt lézer okozta mérgezőanyag-kibocsátást vízzel enyhítik. A lézereket számítógép vezérli. Az egyes acéllapok közvetlenül a forgácsoló géphez érkeznek, ahol a külső élüket tökéletesen kiegyenesítik, így készítve elő a hegesztéshez. A munkások hét lap összeillesztésével hoznak létre egyetlen hatalmas acél hajószakaszt.

Vannak olyan lapok és idomok, amelyeket először meg kell hajlítani. A munkások beprogramozzák a kívánt formát egy automata lemezhajlító gépbe, amely 1000 tonnányi nyomást kifejtve alakítja formára a fémet.

Az előkészített acéllapokat és idomokat portáldarukkal és óriás trélerekkel szállítják át a hajógyár összeszerelő sorára. Minden ilyen tréler 400 tonna teherbírású. A portáldaruk mozgatják a legnehezebb elemeket. 33 emelet magasak és 600 tonnányi súlyt képesek felemelni. A hajógyárban elsősorban nők kezelik a darukat, azon vélemény alapján, hogy feszült helyzetekben a nők higgadtabbak maradnak. Ez pedig ilyen veszélyes művelet esetén elengedhetetlen, 600 tonna elszabadult acél ugyanis jókora pusztítást végezhet. A hajó szekcióinak megépítését követően a munkások a törzshöz rögzítik a csöveket és a vezetékeket. A munkához több mint száz hegesztő szükséges.

A műhelyben szigorúan szabályozzák a hőmérsékletet és a páratartalmat, hogy a festéknek a legjobb tapadást biztosítsák. Először nagy nyomású levegővel tisztítják meg az acél felszínét, majd szakaszonként lefestik a hajót. A felhasznált festékkel több mint 600 fürdőkádat lehetne teletölteni. Festés után a kész szekciók a szárazdokk szerelőrészlegébe kerülnek, az összeállítás következő mozzanatához.

A végső összeillesztésnél a szárazdokk szerelőcsarnok több emelet magas, és 3 futballpálya hosszú. Az ajtaja olyan hatalmas, hogy 45 percig tart kinyitni.

A hajó elülső részének kettős fenekét összeállítva az építők szerencsehozó pénzérméket helyeznek el a gerinc alatt. A hajó közel 8000 tonnányi acélból épült, így annyira masszív, hogy bárhová eljuthat. A hegesztés több mint 5000 munkaórát vesz igénybe.

A Channel ajánlata: Különleges építmények – Jégtörők
A sarkvidéki tengerek 10-15 méter vastag jégpáncéljának megrepesztéséhez imponáló erő kell – feltartóztathatatlan őserő, mellyel csak a jégtörők rendelkeznek. Ezeknek a behemótoknak a szerepe tehát túlbecsülhetetlen a világgazdaságban, nélkülük a Föld jónéhány hajózási útvonala szó szerint „bezárhatna” a téli hónapokra. A mérnökökön azonban nem múlik semmi, a közelmúltban például nekifogtak a világ leghatalmasabb, áruszállításra is alkalmas jégtörője megalkotásának. Az izgalmas film e sarkvidéki „szuperhajó” tervezési és építési munkálatait követi nyomon.
A National Geographic dokumentumfilmje augusztus 25-én (kedden) 22 órától tekinthető meg.

Miután elkészült a hajó testének két fele, helyükre kerülnek a berendezések. A daruk beemelik a három 56 tonnás dízelmotort a hajó hátsó harmadába. Egyenként 6000 kilowattnyi teljesítményre képesek. Együttesen egy óra alatt 20 amerikai háztartás havi energiaigényét termelik meg. A nagy elektromos motort azipod egységnek nevezik. Az azipod négylapátos hajócsavarjának átmérője több mint 5 és fél méter. Nemcsak nagyméretű, de sokoldalú is, hiszen egyben kormányzásra is szolgál. Függőleges tengelye körül 360 fokban körbe forgatható, ezáltal a jégtörővel könnyű manőverezni.

Vastag jég esetén a hajó tattal előre haladva tör utat. Vékonyabb jégen, vagy nyílt vízen 180 fokos fordulatot vesz és hagyományos módon, orral előre halad tovább. Egy hagyományos teherhajóval közel sem ilyen könnyű manőverezni: a megálláshoz és a forduláshoz kétszer annyi helyre van szüksége, mint az Aker CS 650-esnek. A fordulópróbán a hajó 300 méteren belül képes körbefordulni, ami nagyon-nagyon kis terület. Összehasonlításként egy Aker CS 650-eshez hasonló méretű teherhajónál ez az érték meghaladja az 500 métert.

Az utolsó tesztre, a vonóerő tesztelésre Norvégiában kerül sor. A teszt során a jégtörőt a dokk kikötőbakjaihoz rögzítik, majd 6 órán keresztül teljes erővel járatják a hajó főgépeit. A 10 centiméter vastag, két és fél kilométer hosszú kábelek 600 tonnányi húzóerőnek is ellenállnak. Képzeljék el, hogy kikötik az autójukat a kapuhoz, majd 6 órán keresztül tövig lenyomva tartják a gázpedált. Most szorozzák meg ezt százzal. Nincs még egy hajó, amely ilyen kemény fizikai tesztelésen esik át. Ez terhelési próba volt. 6 órán át teljes gázzal forgott a hajócsavar, miközben a hajó ki volt kötve a parthoz.

Az új jégtörő minden próbát kiállt. Július végén, két év, ötszázezer munkaórányi tervezés és építés után a hajó végre készen áll, hogy átadják a megrendelőnek.

Az Aker CS 650-es nyers ércet szállít majd a befagyott tengereken keresztül a Jenyiszej-folyótól az Oroszország északi részén, jóval a sarkkörön túl fekvő Murmanszkba. Működés közben az Aker CS 650-es óránként akár 25 ezer liternyi gázolajat is elfogyaszthat, ezért minden út után újra kell majd tankolni.

Az olyan atommeghajtású jégtörőket, mint a Yamal, ritkán kell utántölteni. Akár egy évig is a tengeren maradhatnak. Oroszországnak 8 atomhajtású jégtörőből álló flottája van. Az ország ásványkincseinek többsége az állandó jégtakaró alatti sarkköri partvidék talajában nyugszik, így Oroszország számára a jégtörők nélkülözhetetlenek.

A Yamalt két, egyenként 171 megawattnyi energiáét termelő atomreaktor hajtja. Ezzel mintegy 400 amerikai háztartás havi energiaigényét lehetne fedezni. Az 1992-ben, Szentpéterváron épült Yamal feladata a hajózási útvonalak tisztán tartása. Rajta kívül kevés felszíni hajó jutott el az Északi-sarkra. Az atom- és a dízelmeghajtású jégtörőket egyedül az energiaforrásuk különbözteti meg egymástól. Három hajócsavar hajtja a hajót, mindegyik 4 darab 7 tonnás lapáttal rendelkezik. A meghajtáshoz szükséges gőzt szolgáltató 160 tonnás atomreaktorok acélba, sűrű betonba és vízbe vannak ágyazva. A nukleáris reakció végtelen energiát biztosít, ám radioaktív hulladékot termel. A legnagyobb hátrányt a hulladék tárolása illetve ártalmatlanítása jelenti: a biztonságos sugárzási szintre történő lebomlás több százezer évig is eltarthat. A hajóknak a reaktorok hűtése miatt állandóan hideg vízben kell haladniuk, ezért soha nem juthatnak el a déli féltekére, mivel ehhez át kellene kelniük a trópusi régiókon.

Az orosz jégtörők nem csak ásványkincseket szállítanak. Némi valutáért cserében a Yamal egyéb műveletekhez is igénybe vehető: elsősorban turisztikai célra. Az egyik legnépszerűbb út a pezsgős fogadás az Északi-sarkon. Mennyien mondhatják el magukról, hogy megmártóztak már az Északi-sark jeges vizében?

A Yamal az Északi-sark ásványkincseinek feltárásában tölti be a legfontosabb szerepet. Ezeknek az ásványkincseknek az elszállítása pedig az Aker CS 650-es feladata lesz.

A cikk első része itt olvasható.

Hozzászólások

Őskori medált fedeztek fel Lengyelországban

Őskori medált fedeztek fel Lengyelországban

A tárgy lehet a legkorábbi ékszer Eurázsiában, amelyet fajunk hozott létre.

Sarkkutatók hajónaplóira találtak rá egy raktárban

Sarkkutatók hajónaplóira találtak rá egy raktárban

Ernest Shackleton és Robert Falcon Scott déli-sarki kutatókhoz köthető, felbecsülhetetlen értékű leletekre, köztük hajónaplókra bukkantak az új-zélandi meteorológiai szolgálat egy pinceraktárában.

Áradások okozhatták az őskori kínai civilizáció bukását

Áradások okozhatták az őskori kínai civilizáció bukását

A Liangcsu-kultúra elképesztő mérnöki megoldásokra volt képes több ezer éve.

Nagy Katalin már 1787-ben a védőoltás fontosságáról írt

Nagy Katalin már 1787-ben a védőoltás fontosságáról írt

A cárnő azt akarta, hogy Malorosszija lakossága védett legyen a himlővel szemben.

Dohányzóasztalként használtak egy felbecsülhetetlen értékű római mozaikot

Dohányzóasztalként használtak egy felbecsülhetetlen értékű római mozaikot

A műkincs a második világháború alatt tűnt el Olaszországban, és végül egy New York-i lakásban kötött ki.

National Geographic 2021. novemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 995 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket