Extrém gyerekek I. – siíta fanatikusok
A gyermekkor mást jelent az egyes kultúrákban. Sorozatunkban innen nézve extrém kulturális szokásokat tekintünk át.
Az Új Delhiben élő siíták 1300 éve öröklik apáiktól a gyász szertartását. Drámai és erősen vitatott szertartás a Kuni Matam. Ilyenkor a siíták a vallásuk alapítóját, Husszein imámot gyászolják. 680 ban halt mártírhalált a karbalai csatában, a mai Irak területén. Husszein Mohammed próféta unokája volt. Időszámításunk szerint 680 ban, a Karbalai ütközet során megkínozták majd kivégezték. Több mint 70 követője, köztük számos gyermek halt meg vele együtt. Évszázadok teltek el a vérgőzös nap óta, ám a siíták gyásza azóta sem enyhült. A siíták szemében ez az emberiség történetének legtragikusabb eseménye. Hisznek abban, hogy évről évre minden embernek osztoznia kell Husszein gyötrelmeiben.
A drámai rítusban csúcsosodik a hívők a vérükkel festik vörösre az utcákat. A gyerekek nem csupán nézői, de résztvevői is lehetnek a vérontásnak. Az egészen kis gyerekeket is arra tanítják, hogy mindez a vallási kötelességeik közé tartozik.
A 14 esztendős Mahmud mondja: „Kettétöröm a pengét, és a két ujjam közé szorítom, aztán ütni kezdem vele a mellemet. Először 6 évesen vettem részt a Matamban. Az első Kuni Matam során is pengéket használtam. Láttam, hogy a többiek is ezt teszik, és ebből merítettem bátorságot a Matamhoz.”
A Matam előtti nap délutánján Uruz a sarki édességboltba viszi az öccseit. Csakhogy cukorka helyett most borotvapengét vásárolnak. Bár a testvérek a borotválkozáshoz még fiatalok, ahhoz elég idősek, hogy kimutassák a mártír iránti áhítatukat, mégpedig azzal, hogy a saját vérüket ontják a pengékkel. A fiúk éjjel nem alszanak, hanem az imaterembe mennek, ahol megkezdődik a virrasztás. A mullah felidézi a mártír Husszein életének megpróbáltatásokkal teli végső óráit.
A nap és az éjszaka folyamán a mecsetek a hívők siránkozásától és dalaitól hangosak, és ez az érzelmi fájdalom rövidesen testivé válik. Amikor felkel a hold, a siíták az utcákra özönlenek. Felvonulnak annak az iraki mecsetnek a másolataival, amelyben mártírjuk, Husszein van eltemetve.
Egyszerre kezdetét veszi a Matam. A mártír nevét kiáltozó férfiak és fiúk az öklükkel verik a mellüket. Egy nyilakkal és kardokkal borított fehér ló vonul közöttük, Husszein életben maradt lova, Duldul szerepében. Az utcákat elfoglaló résztvevőkről lekerülnek az ingek. Felkészülnek a pengét markoló, apró kezek.
|
A 14 éves Mahmud a pengéket az első két ujja között szorítja, így a mellkasára mért minden csapás újra felhasítja a bőrét.
– Nem is figyelünk a környezetünkre, csak tesszük, amit kell – mondja. – Még azt sem tudtam, hogy a saját kezemmel, vagy a pengével csinálom.
A gyermekpszichológusok ezt egy disszociatív zavar tüneteként magyarázzák. Ahhoz, hogy a gyermek képes legyen önmagának fájdalmat okozni, egy másik személyiség-állapotra kell átváltania, hogy ne érezze az aktuális testi fájdalmat és félelmet. Ahhoz, hogy képes legyen ezt újra és újra megtenni, szinte ki kell képezni a tudatát erre a kettősségre.
Ezek az új delhii gyermekek maguknak okoznak fájdalmat a vallásukért. Más helyeken egymást bántják, a sport kedvéért. A thaiföldi Bangkokban a 6 éves Jasmine Yuhanngo a napjait a tanteremben tölti, ahol a matematika és a többi tudomány alapjaival ismerkedik, az éjszakáin viszont pénzért küzd, mint Muay Thai harcos. Őt mutatja be sorozatunk a második része.