Dömötör, Armand, Örs2020. október 26., hétfő
Kultúra

Különleges építmények: a jövő olajfúrótornyai

National Geographic Magyarország

A világ kielégíthetetlenül szomjazik az olaj és a gáz után. A készletek megfogyatkozása arra kényszeríti a vállalatokat, hogy mind mélyebbre fúrjanak, egyre gyorsabban. Elviselik-e a nyersanyagot kereső fúrótornyok a roppant viharokat?

Naponta több mint 80 millió hordó olajat és több mint 7 milliárd köbméter földgázt emésztünk fel. A válság rákényszeríti a vállalatokat, hogy a bolygó legkietlenebb vidékein folytassák a kutatást. Az Északi tenger viharait már évezredekkel ezelőtt is rettegték. 25 méteres hullámokat is megfigyeltek itt. A tenger mélyére temetve azonban 15 milliárd hordó olaj és 5 trillió köbméter földgáz rejlik, ez pedig bármilyen áldozatot megér.

Petróleumra éhes ragadozó
A készleteket feltáró építménynek olyannak kell lennie, mint a Noble Piet. A 9700 tonnás monstrum egy petróleumra éhes ragadozó, amely tökéletesen alkalmazkodott a feladatához. Bejárja a Föld óceánjait, és több mint 7 kilométerrel a tengerfenék alá is lefúr az ott rejtőző olaj- és gázmezőkig. Aktuális bevetésén egy csaknem 350 millió dollár értékű földgázmezőt kell megfúrnia. Mégis tény, hogy az ilyen helyeken fúrt kutak fele semmit sem ér.

A Noble Piet más, mint egy hajó. Három sarkán 100 méter hosszú, felhúzható lábbal rendelkezik. Amikor elér a kijelölt helyre, erős motorok süllyesztik a lábakat a vízbe, és mélyen az iszapba. Olyan stabil, hogy még egy erős északi-tengeri vihar idején is folytathatja a fúrást.

A 45 méter magas fúrótoronyból induló fúrófejet a berendezés minden elemének ki kell szolgálnia. A művelethez akár 80 ember munkájára is szükség lehet, ezért 4 emeletet csak a szálláshelyek tesznek ki. Ez alatt az acéltörzs zsúfolásig van tömve gépekkel. Közéjük tartozik a hat 1200 lóerős dízelmotor, amely a fúrót működteti, és biztosítja a szünet nélküli áramellátást.

Bár a tudósok megmondták, hogy hol dolgozzanak, még legalább 8 hét kell ahhoz, hogy átfúrják a sok kilométer sziklát, és rátaláljanak a földgázmezőre – ha rátalálnak egyáltalán.

A Noble Piet fúrómunkásainak, akik magát a fúrót üzemeltetik, előbb több mint 500 csőszakaszt kell felcipelniük a főfedélzetről a toronyhoz. Egy elem 10 méter hosszú, és csaknem fél tonna a tömege.

Tony Wilpshaar fúrásvezető feladata fenntartani az éberséget és a biztonságot. A fúrás gazdasági ügy. A becslések szerint a kút kifúrása 58 napot vesz igénybe. Ha ennél tovább tart, azért őt terheli a felelősség. A hatékonyság érdekében a fúrómunkások a csöveket hármasával előre összekapcsolják, és felhalmozzák az egyik sarokban. Amint valamennyit előkészítették, végre nekiláthatnak a fúrásnak.

A gázmező eléréséhez viszont ferdén kell fúrniuk, mintegy negyven sziklarétegen át. A fúrócső súlyának áthelyezésével Noel szabályozhatja a fúrófej irányát. Ilyen roppant teher alatt az acélcső hajlékonnyá válik. Noelnnek azonban oda kell figyelnie, a kőzetben ugyanis nagynyomású sós vízlencsék rejtőznek. Ha a fúró egy ilyet érint, a víz olyan nyomással tör fel a csövön, hogy a kutat, de magát a fúrófedélzetet is tönkreteheti. Úgy kell átvezetni a fúrót a vízlencsék között, mint egy tűt, amely kilométerekre van tőle, és nem látható.

Amint az egyik csőszakaszt elnyeli az üreg, a fúrómunkások újabbat csatlakoztatnak hozzá. Ezt addig ismétlik, amíg – reményeik szerint – elérik a célterületet. Legalább 8 hétig tart, ha minden jól megy.

Beomlás ellen
A műszereket éberen szemmel kell tartani. A nyomás visszaesése vagy a fúrás sebességének hirtelen változása a katasztrofális beomlás előjele lehet. A beomlás során a furat falai szakadnak le. Ez tönkreteszi a kutat, a fúrófej pedig beszorul, több ezer méterrel a föld alatt. A fúrómunkások viszont fúróiszapot vetnek be a beomlás ellen. Ez nem sár, hanem vegyi anyagok keveréke, amelyet a fúrófej kenésére és hűtésére szivattyúznak az aknába. A fúróiszap súlyával a furat falának feszül, és megakadályozza, hogy az beomoljon. Minden kőzettípushoz másféle fúróiszap-keverékre lehet szükség. Ahogyan a testünkben a vért, a fúróiszapot is kifinomult keringési rendszer szállítja. Az anyag olyan értékes, hogy szinte minden cseppjét újra felhasználják. És környezetbarát is, így a törvények megengedik, hogy a hordalékát visszaszórják a tengerbe. Ha mérgező hatású olajiszapot használnának, akkor a kifúrt kőzet minden morzsáját a partra kellene szállítaniuk. Az energiavállalatok korábban a szennyezett követ is a tengerbe szórták. Ma a világon a tengerbe kerülő olajnak csupán 5%-a származik a nyersolaj-kutatásból és -kitermelésből.

Robbanás és tűz!
1988 júliusán robbanás szaggatta szét az északi-tengeri Piper Alpha fúrófedélzetét. Az első robbanást gázszivárgás okozta. Olyan szörnyű volt az ereje, hogy rendezett kiürítésre nem jutott idő. Az egész szerkezet lángokban állt, az aljától a csúcsáig. Az ott dolgozó 225 munkás közül 167 nem tért vissza. Többségükkel a mérgező gázok végeztek. A hivatalos vizsgálat a biztonsági előírások többszöri áthágására derített fényt, és számos reformhoz vezetett. A Piper Alpháé volt a legszörnyűbb, de korántsem a legutolsó az olajfúró tornyokon történt balesetek közül.

A Channel ajánlata
A világ energiaéhségének rohamos növekedése következtében az olajtársaságok ma már olyan kőolaj- és fölgázkészletek megcsapolására is rákényszerülnek, amelyek kiaknázása a hatalmas beruházási költségek – valamint a gyakran szélsőséges időjárási viszonyok – miatt korábban nem lett volna nyereséges. A Mexikói-öböl egyik leghatalmasabb fúrótornyát a hurrikánszezon elején rendszeresen védett helyre kell vontatni, az észak-atlanti-térség egyik hasonló létesítményét pedig a nyaranta dél felé sodródó jéghegyektől kell félteni… A National Geographic filmje a világ „legveszélyeztetettebb” fúrótornyai mellett a rájuk támadó természeti erőkkel is megismerteti a nézőket.

A National Geographic Channel Különleges építmények című sorozata olyan mérnöki csodákkal ismerteti meg a nézőket, amelyek megtervezése és kivitelezése néhány évtizeddel ezelőtt még teljességgel elképzelhetetlen lett volna.

Az aktuális rész október 20-án (kedden) 18 órakor tekinthető meg.

Ma egy olyan fúrófedélzeten, amilyen a Noble Piet, a dolgozók a biztonsági gyakorlatok végtelennek tűnő során vesznek részt. A korszerű mentőcsónakok a tűzön is képesek átkelni. A mentőhajó pedig a nap 24 órájában körülöttük köröz, készen a katasztrófára.

Nehéz élet
A kockázat magas, 1980 óta több mint 350 északi-tengeri olaj- és gázbányász vesztette életét. De a fizetés sem alacsony. Hat hónap munka bére elérheti a 100 ezer dollárt. Ez a világ minden tájáról csábítja a dolgozókat.

A művelet naponta több mint 55 ezer dollárt emészt fel. Ez az oka, hogy a gépeket és az embereket is a végsőkig terhelik: a munkások kimerítő, 12 órás műszakokban dolgoznak két héten át. Ezután helikopterrel szállítják el őket két hét szabadságra.

A munkások egy zsúfolt kabinon osztoznak másokkal. De a kabintársak ritkán találkoznak. Az étkezések közben az embereknek gyakran nincs erejük beszélgetni. A belső tér fullasztóan zárt. A honvággyal küzdő munkás a fedélzeten is csak az óceánt bámulhatja. Lemennek az edzőterembe, vagy akár még gyerekeknek szóló rajzfilmeket is néznek. Idővel a munkatársak olyanokká válnak, mint a családtagok, és mint a legtöbb családban, elegük lesz az együttlétből. Két hét után már örülnek, hogy két hétig nem látják egymást. Ám megvan a jutalom is. Két hét megerőltető munka után két hét folyamatos szabadság jár.

Üzemzavar
Amikor a Noble Piet személyzete több mint 3000 méter mélyre ért a tengerfenék alatt, közbejön valami. Az elmúlt 12 órában csupán 24 métert haladtak. Ez 150 méterrel kevesebb a vártnál. Valamilyen akadályba ütközhettek. A műszerek viszont nem jeleznek hibát. A nyomás a kútban egyenletes, a fúró pedig egyenletesen forog. Máshol kell keresni a magyarázatot. Először a kútból származó kőzetforgácsot vizsgálják meg. Világos, hogy a gondot nem az átfúrt anyag jelenti. Ez rossz hír. Ha a kút kifúrhatatlannak bizonyul, akkor 40 napot és 2 millió dollárt vesztegettek el.

A baj okát csak úgy állapíthatja meg, ha mind a 3000 méter fúrócsövet felhúzzák és ellenőrzik. Ez a fúrómunkások nehéz feladatai közül ez a legkellemetlenebb. Fel kell húzniuk a csövet, hogy valamennyi 30 méteres szakasz leszereljék, és elhelyezzék a torony szintjének sarkában. Megerőltető és piszkos munka. 8 óra kell hozzá, hogy a 300 csövet felhúzzák a furatból. A 30 ezer dolláros, gyémánthegyű fúrófej ment tönkre, amit csaknem 700 tonna cső forgatására képes ezer lóerős motor hajt. Csere, aztán újabb 8 óra telik el, mire elérik a furat alját.

Nincs jel
Noel Schembrinek két veszélyzóna között kell átvezetnie a fúrót. A fúrócső súlyának áthelyezésével kormányozhatja a fúrófejet, hogy változtasson a pályáján. Ám amikor a fej több mint 3 kilométerre van tőle, akkor egyetlen támpontja a fúrófej közelében lévő szonda, amely tájékoztatja a helyzetről és a haladási irányról. Csakhogy váratlanul elveszítik a szonda jelét. A fúrást azonnal leállítják. Lefuttatnak néhány tesztet, abban a reményben, hogy csak a számítógéppel van gond. Jel azonban még mindig nincs. A bajt tehát nem a szoftver okozza, hanem a szonda, egy 3500 méteres furat fenekén.

Ismét fel kell húzniuk a csövet, most már 400 darabot. Három napon belül másodszor. 8 hosszú órával később az utolsó, a szondával felszerelt szakasz is a felszínre kerül. Ám a 700 ezer dolláros szonda beszorult. Húsz órával később a fúrás az új szondával újraindul a kút alján.

Siker
A célig még 300 méter van hátra. Néhány nappal később a Noble Piet eléri a földgáztárolót. Mintegy két hetet vesz igénybe, hogy a felhúzott fúrócsövet betonvezetékre cseréljék. A kutat ezután a partra vivő vezetékhez csatlakoztatják. A Noble Piot küldetése itt véget ér. Elhúzzák a termelőfedélzet fölül, és elvontatják következő megbízatása felé, valahová a zord Északi-tengeren.

Hozzászólások

Lámamúmiákat találtak Peruban

Lámamúmiákat találtak Peruban

Az állatokat fülbevalókkal és nyakláncokkal is feldíszítették.

Különleges fürdő árulkodik a maják rítusairól

Különleges fürdő árulkodik a maják rítusairól

Mezoamerikában komoly hagyománya van egy speciális fürdőtípusnak, a verejtékfürdőnek.

Macskát ábrázoló Nazca-vonalat találtak

Macskát ábrázoló Nazca-vonalat találtak

Az időszámítás előtti 200-100 közötti periódusból származó geoglifa ősibb lehet a térség többi alkotásánál.

Motivál-e cselekvésre a sajnálat?

Motivál-e cselekvésre a sajnálat?

Képes-e a különböző hátrányos helyzetű csoportok iránti sajnálat cselekvésre motiválni a többségi társadalom tagjait – tették fel a kérdést kutatásukban a PPK kutatói.

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

Ő volt a tizenötödik aradi vértanú

1820. október 20-án született Kazinczy Lajos honvédezredes, az 1848-49-es forradalom és szabadságharc vértanúja.

National Geographic 2020. októberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket