Vendel, Irén, Kleopátra2020. október 20., kedd
Kultúra

Hogyan lesz valaki vietnámi hős? – 2. rész

National Geographic Magyarország

A vietnámi háború egyik leghősiesebb helikopteres mentőakciójában Tom, Larry, Jack és Al több mint száz bajtársuk életét mentették meg.

Húsvét vasárnapján Tom Baca pilóta alig tizenkét napnyira volt a leszereléstől, úgyhogy igyekezett távol tartani magát a bajtól.

Akkor már próbáltak békén hagyni, nem repültem olyan gyakran. Aztán húsvét vasárnapján szóltak nekem és Liss századosnak, hogy el kéne vinni a tábori lelkészünket, tehát repülünk. Egy fegyvertelen, parancsnoki Huey-val mentünk. Páran még bejelentkeztek, hogy jönnének velünk repülni, csak hogy lássák a vidéket odafentről. Nem tudták, hogy mi vár rájuk, persze akkor még mi sem – meséli elborzadva Tom.

Mondták, hogy Tom Bacával kellene repülnöm, mivel vasárnap van, és mindenki szabadnapos. Persze, mondtam, nem gond. A vasárnap is csak nap. Semmi az egész. Piknikrepülésnek hívtuk az ilyesmit – mondja Larry.

Mialatt Larry és Tom a tábori lelkészt várták, hírt kaptak egy csapat katonáról, akik mentőakcióra várnak a dzsungelben. Egy amerikai kommandósok által vezetett, körülbelül százfős dél-vietnámi alakulat rajtaütéseket vezetett az északról érkező kommunista utánpótlási vonalak ellen, a hírhedt Ho Shi Minh ösvény mentén. Küldetésük azonban a visszájára fordult. Az észak-vietnámi hadsereg letámadta őket, méghozzá hatalmas túlerővel. Kétségbeesetten rádióztak segítségért.

Egy másik Huey helikopter sietett a megmentésükre, fedélzetén a különleges alakulat orvosával, Jim Doppal. Mikor a helyszínre értek, Jim elszörnyedve látta, hogy mi vár rájuk: – Hihetetlenül sűrű volt a lombkorona, hatalmas fákkal. Fogalmam sem volt, hogy fogjuk tudni letenni a gépet, mindenesete én egy kötélen készültem leereszkedni.

Abban a pillanatban, hogy Jim kilépett volna a gépajtón, a faroklégcsavar beakadt egy faágba.

Amint elkapta az ágat, a helikopter azonnal imbolyogni kezdett, azt hittem, menten le fogunk zuhanni. Csak néztünk lefelé, és próbáltuk kitalálni, hogy merre szaladjunk, miután becsapódtunk. Figyeltük a torkolattüzeket, a villanásokat, hogy lehetőleg ne abba az irányba akarjunk majd elindulni. Aztán a pilótának sikerült felemelnie a gépet, és egy jó kilométerrel odébb tette le egy tisztáson. Muszáj volt leszállnia, különben lezuhantunk volna – idézi föl Jim az emlékeit.

Miután gyorsan átvizsgálta a sérült faroklégcsavart, a pilóta úgy döntött, megkockáztatja, hogy visszarepül a Huey-val a bázisra. Bár épp’ csak, hogy sikerült megmenekülnie, Jim Dopp eltökélt, hogy visszamegy hátrahagyott bajtársaiért. A Cau Songe Be-i támaszpont egyetlen rendelkezésre álló helikoptere Tom és Larry fegyvertelen, parancsnoki Huey-ja.

Az első reakcióm az volt, hogy persze, menjünk, csináljuk. Aztán beugrott, hogy ez nem is az én gépem, fegyverei sincsenek, úgyhogy nem annyira fényes a helyzet. Talán még sose repültem fegyvertelen géppel. Valahogy meztelennek érzi magát az ember. De aztán többet nem is foglalkoztam vele, pedig lehet, hogy kellett volna – emlékszik vissza Larry.

Helikopter-háborúk sorozat
A Channel filmsorozatában a veterán pilóták újból felidézik életük legmegrázóbb küldetéseinek részleteit.

Mikor látható?
Tálib játszma, november 21. szombat 13:00
Párbaj a sivatagban, november 23. hétfõ22:00

Amikor lenéztünk, nem is láttuk a katonákat a bambusz és a sűrű növényzet miatt. De szóltak, hogy pont fölöttük vagyunk, és kérdezték, hogy le tudunk-e szállni. Larry-vel egymásra néztünk, és azt feleltük, megpróbálhatjuk.

Egyetlen lehetőségük volt: a forgószárnyakkal leszállóhelyet kellet vágniuk a bambuszba.

Azt nem tudtam, hogy meddig fogják bírni a lapátok, de nem volt más választásunk. Vagy otthagyjuk őket, vagy teszünk egy próbát, úgyhogy elkezdtük átvágni magunkat a bambuszon. Annyira nem voltak vastagok, de a lapátoknak így se tettek jót, és meglehetősen nagy zajt csaptak. Gyakorlatilag úgy ereszkedtünk lefelé, mint egy óriás fűnyíró.

A Huey forgószárny-lapátjainak ellenálló acélból készült belépőélei vannak. A többi részét méhsejtszerkezetű alumínium alkotja, egy vékony réteg acélba burkolva. A bambusz szára viszont kemény.

Amint földet értek, az első sebesülteket azonnal kezdték feltenni a gépre. Tom, Larry és Jim hátborzongató jelenet közepébe csöppentek: – Láttuk, hogy egymás után találják el a katonákat. Többen próbáltak eljutni a helikopterhez, de nem sikerült nekik. Az ellenség alig huszonöt méternyire volt tőlük, a védők pedig egyre húzódtak vissza – mindkét oldalon. – mondja Tom.

A helikopter három percet töltött az intenzív zárótűzben, mikor a pilóták úgy döntöttek, hogy ideje tovább állni. A Cau Song Be-ig tartó út tizenöt perces. Hogy mindegyiküket kihozzák a pilótáknak számos fordulót kellett tenniük az egyre életveszélyesebb dzsungelben. Másodjára már velük tartott egy felfegyverzett helikopter is. Ez kevesebb embert tudott szállítani, viszont fedezettüzet biztosíthatott számukra.

Akkor az egészet egy játékként fogtam fel, így tudtam feldolgozni a halál lehetőségét. Úgy voltam vele, hogy ha sikerül felszállnunk, akkor az tizenöt-null, hiszen tizenöt embert megmentettünk, nekik pedig nincs találatuk. Aztán ha a második körben is sikerül le- és felszállnunk, akkor már harminc-null az állás, tehát mi győzünk. Ha mégis elkapnának, akkor is harminc-egyre nyernénk. Az persze nem jó, hogy én halott vagyok, de a végeredmény akkor is elfogadható. Ma már csak mosolygok ezen, de akkor teljesen beleéltem magam a játékba, és ettől még agresszívebb lettem – emlékszik vissza Larry.

A helikopterek ötször tértek vissza a dzsungelbe. A körülmények miatt kénytelenek voltak minden alkalommal ugyanazt a keskeny ösvényt követni a leszálláshoz. Az észak-vietnámiak számára könnyű és kiszámítható célpontot nyújtottak. A letámadott század által létrehozott védelmi vonal ekkorra annyira beszűkült, hogy gyakorlatilag a helikopter közvetlen környezetére terjedt csak ki. A kétségbeesett katonák számára már nem maradt fedezék.
Amikor egy tűzfészek közepéből mented ki az embereket, és a tiéd az utolsó felszálló gép, mindenki mindenáron meg fog próbálni feljutni rá. Úgy kellett lelökdösnöm az embereket, mivel túlsúlyosak lettünk volna. Ha még többen feljutnak a gépre, akkor lezuhanunk. Ez egyszerű matematika. Huszonkét fő volt a legtöbb, akiket életemben egyszerre szállítottam egy Huey-n. Be se fértek annyian, ezért volt, hogy Larrynek kellett tartani őket. Már csak azon aggódtunk, hogy ha engem meglőnek…Egy huszonkét fővel túlzsúfolt Huey képtelen egyenesen felemelkedni. A felszálláshoz kifutópályára van szüksége, mint a hagyományos repülőgépeknek. Ezt a manővert repülőgép-szerű felszállásnak nevezik.

Akik nem fértek fel a helikopterbe azok megpróbálták fedezni a helikoptert: – Ahogy felszálltunk, visszanéztem, és az egyik rókalyukban láttam, hogy egy vietnámi katona hátramaradt. A mai napig látom, hogy az az egy ember ott áll, fedezi a felszállást, és védi az életünket. Mi pedig hátrahagyjuk őt… Ezt sose fogom elfelejteni – mondja Tom.

A helikopterek végül sikeresen eljutottak a bázisra. A vietnámi háború egyik leghősiesebb helikopteres mentőakciójában Tom, Larry, Jack és Al több mint száz bajtársuk életét mentették meg.

A cikksorozat első részét itt olvashatja.

Az online változatot szerkesztette: Jakab András

Hozzászólások

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Grafit szobrocskák egy ceruza hegyén

Ceruzahegyből farag korabeli figurákat Ebrahim Belal, egyiptomi képzőművész.

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Ókori lovas labdajáték nyomára bukkanhattak

Régészeti bizonyítékok árulkodnak arról, hogy miként kapcsolódtak ki Közép-Ázsia lakosai 3000 éve.

Miért váltsunk téli abroncsra?

Miért váltsunk téli abroncsra?

Ismét nyakunkon a közlekedés szempontjából legkevésbé kedvelt évszak, a tél. Ilyenkor nem csak az ablakmosó folyadékot kell télire cserélnünk, hanem az abroncsainkat is célszerű a téli útviszonyokra optimalizált téli gumikra váltani.

Tudatos felkészülés az őszi hónapokra

Tudatos felkészülés az őszi hónapokra

Az ősz sokak számára az elmúlás évszaka, pedig valójában az újjáéledés első lépése.

Pogány templomot fedeztek fel Norvégiában

Pogány templomot fedeztek fel Norvégiában

A szentélyben többek közt Thort és Odint tisztelték 1200 éve.

National Geographic 2020. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket