Ákos, Bátor, Gábor2021. február 27., szombat
Kultúra

Túlélni a győzelmet… 2. rész

National Geographic Magyarország

Megtanulható, meg is kell tanulnunk, milyen esetben hogyan, mikor, milyen technikával lehetséges a balesetek teljes elkerülése, vagy a bekövetkezés valószínűségének minimalizálása.

Írta: Merza Péter
pszichológus

Az ősi ösztön a test-test elleni küzdelemre sarkall, míg a modern világban a test uralkodik valami felett. Az extrém sportok rajongóit attitűd és teljesítménymotiváció hajtja. Három részes sorozatunkban barátaimmal – Lacival, aki búvár, és Zitával, aki barlangász – beszélgettünk az extrém sportokról.

Laci: Az ejtőernyőzés, repülés, sziklamászás, barlangászás, búvárúszás stb, valamilyen közeg test általi leküzdését feltételezi. Repülés, sziklamászás esetén a magasságot, mélységet szeretni kell, aki tériszonnyal küzd az csak kockáztatni és szorongani fog, nem pezsegni, noha a fiziológiás alapja mindegyiknek ugyanaz. A barlangász döntést hozhat arról, hogy át tudja-e hidalni a kürtőt vagy sem, befér-e a járatba, milyen más módszert tud kitalálni, ami jó és kevésbé kockázatos az eredményhez vezető úton. Az úszónak örömet jelent, hogy képes szabályozni a légzését. Az ember nem azért megy a víz alá, hogy levegőt vegyen, ebben a helyzetben nem a légzéssel kell foglalkozni, hanem a feladattal. Minden sporttevékenység esetében egy sor szabályt kell megtanulni, és professzionális szinten alkalmazni. A sportolók ezért is élnek tudatosabban, célirányosabban. A sportolás közben „megszokott” szabálykövető magatartás jó esetben a hétköznapokban is tetten érhető.

Az ember természetben végzett bármilyen tevékenysége során többféle sérülésről beszélhetünk. Sérülhet az ember, sérülhet a természet, sérülhet az ember által használt eszköz. Minden esetben arra kell törekednünk, hogy minél kevesebb legyen az esélye bármelyik fajta sérülésnek.

M. P.: Ahhoz, hogy a legkisebb kockázattal művelhessük kedvenc időtöltéseinket, sportjainkat, az alapos felkészülés a legfontosabb. Ahogy egy mérnök az általa tervezett gépbe beletervezi a katasztrófát, úgy nekünk is előre tisztában kell lennünk a várható kudarccal, annak elkerülhetőségével. Ezt csak úgy lehet elképzelni, hogy alaposan megtervezünk minden mozdulatot és addig gyakoroljuk, amíg álmunkból felébredve is azonnal tökéletesen megy. Emlékezzünk arra, hogy a műrepülők milyen furcsán viselkednek a bemutató előtt, eltáncolják a fordulókat… Gondoljunk arra, amikor először vezettük az autót, gondunk volt a sok bigyó kezelésével, míg amikor gyakorlottak lettünk már a beszélgetés és a falatozás sem okozott vezetés közben gondot. Vajon miért nem indexelnek sokan? Miért annyi a baleset, az autóvezetést miért nem soroljuk az extrém veszélyes sportok közé?

az autóvezetést miért nem soroljuk az extrém veszélyes sportok közé?

Zita: A kockázatcsökkentés lenne a legfontosabb feladat. A gyakorlás során elkövetett hibák azonnali elemzése nélkülözhetetlen a további fejlődés érdekében. A hibák elemzése nem csak a mozdulatokra vonatkozóan fontos, sokkal fontosabb a gondolkozási hibák szempontjából.
Egy rossz döntés is biztos halálhoz vezethet az extrém tevékenységek során. Olyan nem lehet, hogy azt hittem, hogy… Olyan sem lehet, hogy nem bízom abban a társamban, akire az előző napokban rábíztam az életemet… Az együttműködést és az alkalmazkodást is meg kell tanulni. Szem előtt kell tartani a legkisebb sérülés elvét.

Az ember természetben végzett bármilyen tevékenysége során többféle sérülésről beszélhetünk. Sérülhet az ember, sérülhet a természet, sérülhet az ember által használt eszköz. Minden esetben arra kell törekednünk, hogy minél kevesebb legyen az esélye bármelyik fajta sérülésnek. Megtanulható, meg is kell tanulnunk, milyen esetben hogyan, mikor, milyen technikával lehetséges a balesetek teljes elkerülése, vagy a bekövetkezés valószínűségének minimalizálása. A sportolónak azonosulnia és alkalmazkodnia kell az eszközhöz, a körülményekhez. Ahogy a búvárnak a víz törvényeihez, a monociklistának az egyensúlyozás törvényeihez kell alkalmazkodnia, a sziklamászónak tökéletesen ismernie kell a kötél teherbírását, a felszereléseit, ellenkező esetben a természet megbosszulja a betolakodókat.

M. P.: Az igazán veszélyes esetekben viszont nem szabad félni a haláltól! Az, aki veszélyes tevékenységet végez, minden esetben tegye fel a kérdést magának: „Számoltam a halál lehetőségével, és megtettem-e mindent annak érdekében, hogy a hátramaradottaknak ne nehezítsem a dolgát?”. Életveszélyes feladatok vállalása esetében ezekhez a kérdésekhez fel kell nőni.

Ha csak egy vakmerő mutatványos sérül, az egyéni tragédia, de fontos következtetésre ad lehetőséget arra vonatkozólag, hogy a környezete megtett-e mindent, hogy figyelmeztesse a várható veszélyekre. Tetszik, nem tetszik, a felelősség nem csak azoké, akik az adott helyzetben vannak. Érdemes elgondolkodni a környezet hozzájárulásán is. Csak a hírnevet és dicsőséget látják, vagy észreveszik a sérüléshez vezető lehetőségeket is?

A harmadik részben a média felelősségét firtatjuk.

Fotók:
National Geograhic Magyarország (fent)
Egri Csaba (Forrás: Aggteleki Nemzeti Park; lent)

Hozzászólások

Ismét lemerültek Lord Elgin kincses hajójához

Ismét lemerültek Lord Elgin kincses hajójához

Lord Elgin hajója, a Mentor a 19. század elején ókori görög műkincseket, a Pantheon darabjait szállította.

Kihalt lúdfajt azonosítottak egy 4600 éves egyiptomi falfestményen

Kihalt lúdfajt azonosítottak egy 4600 éves egyiptomi falfestményen

A madár egy ma élő fajra is hasonlít kissé, ám mégsem lehet vele összetéveszteni.

Hatalmas kenguru látható Ausztrália legősibb sziklarajzán

Hatalmas kenguru látható Ausztrália legősibb sziklarajzán

A kutatók ősi darázsfészkek elemzésével tudták meghatározni az alkotás korát.

Szép magyar várak – Simontornya, a tolnai erődítmény

Szép magyar várak – Simontornya, a tolnai erődítmény

Az 1200-as évek végén, az eredetileg mocsaras-vizes terület egy szigetére építtette a Döröcske nembeli Salamon fia Simon alországbíró azt a tornyot, amiről a városka is kapta a nevét.

Részleteiben megcsodálhatjuk a bayeux-i falikárpitot

Részleteiben megcsodálhatjuk a bayeux-i falikárpitot

A falikárpit közel 70 méter hosszú, 0,7 méter széles

National Geographic 2021. februári címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

11 160 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket