„SHUKAR” képek New Yorkban

A New Yorki Magyar Kulturális Intézetben február 11-én nyílik a SHUKAR! – magyarul: „szép” – című kiállítás, amely négy hazai kortárs roma művésznő festményeit mutatja be. A tárlat két érzékeny témát dolgoz fel: a cigányság és a nők helyzetét Magyarországon.
Az Extremely Hungary, azaz a New York-i és Washingtoni Magyar Kulturális Évad 2009 végén lezárult, ám a hazai kulturális programok szűnni nem akaró lelkesedéssel dübörögnek a tengerentúlon.
A február 11. és április 8. között látogatható kiállításon Oláh Jolán, Oláh Mara (OMARA), Orsós Teréz és Ráczné Kalányos Gyöngyi műveivel ismerkedhet meg a közönség. A négy roma művész életét fizikailag ugyan semmi nem köti össze, ám sorsukban, gondolkodásmódjukban több hasonlóságot is mutatnak. Például mindnyájan autodidakta módon tanultak meg festeni, s gyakorlatilag saját erejükből és tehetségükből alakították ki stílusukat.
OMARA: Szülés (1967/1998)
A művészek kettős kisebbségi szerepüknél fogva különösen érzékeny módon ragadják meg a társadalmi-politikai feszültségeket. A kiállítás egyszerre kihívó és gyönyörű képei szinte szó szoros értelmében magával rántják a nézőt a roma nők és a kortárs roma művészet világába.
Orsós Teréz: Padon (2001)
Hazánk legnagyobb kisebbségének gyakorlatilag a 20. század második feléig nem volt saját képviselete a képzőművészetben, így kultúrájuk produktumait általában a népművészet ernyője alá sorolták. A ’60-as évektől azonban markánsan megjelent az önálló, teljesen sajátos formavilággal dolgozó roma művészeti vonal, amelynek egyik fő irányzatát a naiv, tárgyias ábrázolásmód jellemzi. A New York-i és Washingtoni Magyar Kulturális Évad levezető szakaszában helyet kapó SHUKAR! című tárlat pedig pontosan ezt a korszakot mutatja be.
Ráczné Kalányos Gyöngyi: Menyasszonyfürdetés (1997)