Antal, Anett2021. június 13., vasárnap
Kultúra

Robbanás a Barents-tengeren 2. rész

National Geographic Magyarország

A végzetes nap eseményeit visszajátszva és a vizsgálat részleteit bemutatva felfedjük, hogy mi történt valójában a Kurszkkal és a legénységével.

A cikk első részét itt>> olvashatja.

2000-ben Lord Truscott a Brit Kormány Oroszországgal kapcsolatos különleges tanácsadója úgy látja, hogy az Orosz Haditengerészet tehetetlen, gyenge, és a legrosszabbtól fél. Teljesen elképzelhetőnek tartja, hogy a Kurszk tragédiáját eltussolják. Az oroszok titokban hivatalos vizsgálatot indítanak. Lord Truscott tudja, hogy az eredményét valószínűleg nem hozzák nyilvánosságra. Úgy dönt, saját nyomozásba kezd.

Az Északi-Tengeri Flotta váratlanul bejelenti, hogy a Kurszk egy idegen tengeralattjáróval való ütközés miatt süllyedhetett el. Tudják, hogy az Északi Flotta nem volt egyedül a Barents-tengeren a Kurszk eltűnésekor. Legalább két NATO tengeralattjáró figyelte meg titokban az orosz hadgyakorlatot. Truscott kideríti, hogy ez a macska-egér játék rendszeresen végződik akaratlan, víz alatti karambolokkal.

A Brit Védelmi Minisztérium hozzálát az állítás kivizsgálásához. Éppen elérik a szükséges áttörést, amikor egy norvég szeizmológiai állomás bejelenti, hogy szokatlan eseményt észleltek a Barents tengeren, megközelítőleg a Kurszk eltűnésének idején. A brit kormány átveszi a lényeges adatokat, az elemzést pedig David Bowers, szeizmográfus szakértőre bízza. A szeizmogrammokból figyelemre méltó információmennyiség nyerhető ki. Bowers a szeizmikus jelek adatbázisával veti össze az esemény keltette hullámot. Nem hasonlít sem a földrengés, sem az ütközés jellegzetes mintázatára. Pontosan az ismert víz alatti robbanások hullámformájával rendelkezik. A robbanás rendkívüli erejű, közel 5 tonna TNT-ével egyenértékű volt.

Bowers tovább követi a nyomot. Visszafelé halad az időben. 135 másodperccel korábban, újabb eseményre bukkan, amely csaknem kivehetetlen a háttérzajban. Bowers szerint kétség sem fér hozzá, hogy mindkét szeizmikus jel víz alatti robbanásból származik.

A NATO elleni vád nem áll meg. A katasztrófa politikai utóhatásának fokozódásákor Putyin elnök radikális tervvel áll elő. A Kurszkot felhozzák a tenger alól. Ez lesz a történelem egyik legnagyobb szabású roncsmentő művelete. De vajon biztonságos-e megmozdítani? A roncs két atomreaktora csupán méterekre volt egy erős robbanástól. Meg is sérülhettek. A mérések nem mutatnak szokatlan sugárzást.

A mentőegység levágja a Kurszk szétroncsolódott torpedókamráját. Attól tartanak, hogy szétesne a kiemelés közben. A tengeralattjáró maradványát lassan a felszínre emelik.

 A Kurszk össeroncsolódott elülső kamrái

A Kurszk össeroncsolódott elülső kamrái

14 hónappal az elsüllyedése után igazságügyi szakértők látnak munkához a hatalmas roncson. Gyorsan kiderül, hogy valamennyi cirkálórakéta sértetlen. Figyelmük ezután a Kurszk torpedókészlete felé fordul. Bár a torpedókamra a tengerfenéken maradt, a megmaradt roncs sérülésének eloszlásából kikövetkeztetik, hogy 5–7 torpedó robbanhatott fel szinte egy időben. Ez egybevág a szeizmikus adatok alapján számított 4 és fél tonnás robbanással.

Truscott is biztos benne, hogy megállapították a második, végzetes robbanás forrását. A szakértők megállapítják, hogy a hajótest első szakasza elégett. A részletes elemzésből kiderül, hogy a tűz már a torpedók felrobbanása előtt tombolt. Truscott rájön, hogy a szeizmikus adatok már megadták a tűz valószínű okát. Az első, kisebb robbanás volt az. A vizsgálat legnehezebb feladata, hogy meghatározzák ennek az eredetét.

Mivel a hajóorr a tenger fenekén nyugszik, Truscott kétli, hogy a döntő bizonyíték valaha is előkerül. Ekkor a tenger mélyén látványos felfedezést tesznek. A hajó egyik töredékét, amely a 4-es torpedócső környékéről származik, 50 méterrel a roncs helye mögött találják meg. Mivel ez a darab ilyen különös helyen, jóval a többi maradvány mögött került elő, nyilván ez szakadt le először a tengeralattjáróról. Az eredeti helye a Kurszkon elárulja, hogy hol történt a robbanás. Szenzációs nyom volt. Igazolta, hogy elsőként a 4-es torpedóvetőben történt robbanás. A kérdés már csak az volt, hogy a torpedó melyik elemében.

 Vizsgálat az elülső kamrákban

Vizsgálat az elülső kamrákban

Truscott átvizsgálja a gyakorló torpedót meghajtó rendszert. A turbina, amely előretolja a torpedót a vízben, az elégő kerozinból nyeri az energiát. A víz alatt, ahol nincs levegő, az égéshez szükséges oxigént koncentrált hidrogén-peroxid, más néven HTP formájában tárolják. Elméletileg ez a hajtómű-rendszer hatékony és biztonságos. Truscott azonban megtudja, hogy a HTP-nek van néhány nyugtalanító tulajdonsága: néhány fém vagy akár a rozsda a HTP-vel érintkezve katalizátorként működik. A hidrogén-peroxid oxigénre és gőzre bomlik le, miközben rengeteg hő szabadul fel. A gáz térfogata egy pillanat alatt 5000-szeresére nő. Egy torpedóban ez pusztító erőként szabadulhat el.

Truscottnak szakértő segítségére van szüksége. Felveszi a kapcsolatot a korábbi tengeralattjáró parancsnokkal, Igor Kurdinnal, aki jól ismeri a vizsgálatban szereplő járművet. Kurdin fontolóra veszi a lehetőséget, hogy a HTP hajtómű-rendszer áll a Kurszk katasztrófájának hátterében. Először a hajtóanyag robbanásának várható hatását számítja ki. Az eredmény 50–100 kilogramm TNT-egyenérték nagyságrendű. Körülbelül egyezik a szeizmikus észleléssel. Az adatok sokasodásával a HTP baleset mind valószínűbbnek tűnik. Kurdin viszont tudja, hogy a HTP torpedókban biztonsági berendezések veszik elejét a túlnyomás kialakulásának. Saját személyes kapcsolatai útján hozzájut a Kurszk gyakorló torpedójának karbantartási naplójához. Amit abban talál, az megdöbbenti a veterán parancsnokot: a torpedó egy 1990-ben gyártott 10-es sorozat tagja volt. 6-ot azonnal visszautasítottak, mert hibás volt a hegesztésük. Kurdin kideríti, hogy a gyakorló torpedó hegesztéseit sohasem ellenőrizték. Szükségtelennek tartották, hiszen nem volt rajta robbanófej.

A Kurszk tragédiája
Vajon mi okozta a katasztrofális robbanásokat? Szabotázs áldozata lett a Kurszk? Vagy egy véletlen tűzesetről lenne szó? Esetleg netán azoknak lenne igaza, akik szerint a jármű egy amerikai tengeralattjáróval ütközött? És ami talán még többeket érdekel: miért kellett a robbanást túlélő 23 embernek meghalnia?

A National Geographic Channel sorozata az események részletes rekonstruálásával a világ legtragikusabb katasztrófái mögött álló okok nyomába ered.

Igor Kurdin kénytelen levonni a következtetést, hogy feltehetően a hanyag hegesztés engedte a HTP-t kiszivárogni a torpedóból. Ennek végzetes következményei lettek. A torpedó és a cső darabjait is megtalálják. A sérüléseik és az őket ért hő alapján a torpedó a közepe táján robbant fel. Éppen az egyik kérdéses hegesztésnél. A torpedóvető belső ajtajának vizsgálata után kiderül, hogy bár a robbanás pillanatában csukva volt, nem zárták be teljesen, ezért nem tartott olyan erősen.

A torpedó és a cső ajtaja közötti elektromos kapcsolatról közismert volt, hogy elkoszolódhat. A legénységnek gyakran többször is ki kell nyitnia az ajtót, hogy megtisztítsa, mielőtt a rendszer ellenőrzése lefutna.

Hogyan volt képes a robbanás kárt tenni a parancsnoki hídban, tehetetlenné téve a Kurszkot? Egyértelmű, hogy először a HTP torpedó robbanása következett be, de hogyan lehetett olyan erős, hogy kárt tett a parancsnoki hídban, és megakadályozta, hogy a Kurszk megmentse önmagát?

A merülési ballaszttartályok vész-kiürítésének beindításához néhány másodperc is elég, de még erre a legalapvetőbb mentési műveletre sem került sor. Kurdin tudja, hogy az első két szakaszt elválasztó rekeszfalnak elég erősnek kellett volna lennie ahhoz, hogy visszatartsa a torpedókamrában bekövetkezett első robbanást. Felfedezi, hogy egy szellőzőcső az első négy szakaszt egybefogó körben keringeti a levegőt. A szellőző a robbanás pillanatában átszakadt. Az első robbanás lökéshulláma egyszerűen végigfutott a vezetéken, és a betört a parancsnoki hídra. Még mielőtt megnyomhatták volna a vészjelző gombját, rájuk borult a tűz és a füst. Azonnal végzett velük.

 A Kurszkot a hullámsírból kiemelő Giant 4-es óriásuszály a szerencsétlenül járt tengeralattjáró szárazdokkba emelésekor

A Kurszkot a hullámsírból kiemelő Giant 4-es óriásuszály a szerencsétlenül járt tengeralattjáró szárazdokkba emelésekor

Lord Truscott most már össze tudja állítani az eseménysort, amelynek következtében az orosz tengeralattjáró és a legénysége katasztrofális helyzetbe került.

2000. augusztus 12-e. 5 perccel és 30 másodperccel a katasztrófa előtt. A Kurszk felkészül, hogy gyakorló torpedót lőjön ki a Nagy Péterre. Miközben a parancsnok a tengeralattjárót irányítja, az orrban a torpedóból HTP szivárog a vetőcsőbe. A HTP tócsába gyűlik, a folyadék egy rozsdafolthoz ér, és azonnal 5000-szeresére tágul. A nyomás szétveti a torpedó burkolatát és felszakítja a kerozintartályt. A túlhevült gőz lángra lobbantja a kerozint, amely elégeti a szabad oxigént. A torpedókamrát betöltő tűzgömb azonnal végez az emberekkel. A lökéshullám a szellőzőcsövön át a parancsnoki hídra is betör. Kevesebb, mint egyötöd másodperc alatt akár 7 torpedó is felrobbanhatott. Ezalatt a tengeralattjáró orrának burkolata túlterhelődik. Az 5 centiméter vastag acél megreped, és a 70 méteres résen víz özönlik a hajóba.

 Gyász

Gyász

Alig pár perccel az első robbanás után az Orosz Flotta büszkesége roncsként hever a Barents-tenger iszapos fenekén. 118 ember sírjává vált.

A legtöbb tengerész holttestét hazaszállították a családjaikhoz. Szentpéterváron emlékművet állítottak a tiszteletükre.

A cikk első részét itt>> olvashatja.

Hozzászólások

Hétezer éves pecsét került elő

Hétezer éves pecsét került elő

A lelet a legkorábbi pecsétlenyomat, melyet Izraelben valaha találtak.

A megtalált érmeegyüttes a vikingeknek fizetett váltságdíj lehetett

A megtalált érmeegyüttes a vikingeknek fizetett váltságdíj lehetett

Az ezüstöt a frankok fizethették a fosztogatóknak, hogy kíméljék Párizst.

Amikor a leveleket rakétával szállították

Amikor a leveleket rakétával szállították

A hidegháború fejlesztéseit használta ki az USA postai szolgálata, ám egy tesztnél nem jutottak tovább.

Ókori rabszolga sírját fedezték fel

Ókori rabszolga sírját fedezték fel

A megbilincselt férfi testét egy árokba dobhatták, pedig a közelben egy temető is volt.

Lefejezett testeket találtak egy ókori temetőben

Lefejezett testeket találtak egy ókori temetőben

Lehetséges, hogy a kivégzések hátterében a római jog szigorodása állt.

National Geographic 2021. júniusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

10 560 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket