Hagyomány és megújulás: új utakon az ország legpatinásabb utazási irodája
Az IBUSZ több mint százéves múltjával a magyarországi idegenforgalom meghatározó szereplője. Szinte nincs az országban olyan ember, aki ne hallotta volna a cég nevét...
Az IBUSZ-t 1902-ben alapították 800.000 koronás alaptőkével. Az igazgatósági tagok között olyan történelmi neveket találunk, mint gróf Esterházy Mihály, Dessewffy Arisztid, vagy Széchenyi István. Az IBUSZ szervezte meg 1906-ban II. Rákóczi Ferenc hamvainak hazahozatalát.
1925-ben az IBUSZ indította útjára a budapesti városnéző buszokat. 1926-ban sikeres szerződési munka eredményeként a cég 25 éves megállapodást kötött a MÁV-jegyek kizárólagos árusítására. Az IBUSZ a fapados járatok egyik „feltalálója” – a 30-as években 9 év alatt több mint egymillió utast szállítottak olcsón a cég „filléres vonatain”.
1948-ban az államosítások hatására a társaság az idegenforgalmi piacon monopolhelyzetbe jutott. 1960-ban a cégvezetés kitartó munkájának eredményeként megindult a kiutaztatás fejlesztése. 1967-ben indult útjára a ma már fogalommá vált gulyás partik szervezése. 1984-ben rendezték meg először Budapesten az IBUSZ Maratont.
1989. A magyarországi privatizáció megindulásával az elsők között kezdődtek meg az előkészületek az IBUSZ magánosítására. Ezt az akkoriban majdnem egyedi társasági forma, valamint a hazai és nemzetközi szinten is egyedülálló ismertség tette lehetővé. Így az IBUSZ 1 200. ezer forintos alaptőkéje 800 millió forintra emelkedett. 1990. június 21-én az IBUSZ volt az első részvény a BÉT-en.
|
1994-ben piaci kihívásokra reagálva az IBUSZ holdingszervezetet alakított ki; egyes üzletileg jól elkülöníthető tevékenységeit önálló társaságokba szervezett. Ezek közül mind a mai napig legjelentősebb az IBUSZ Utazási Irodák Kft. lett. 1997. január 9-től az alapításkori hagyományokra és az egyedülálló határiroda-hálózatra építve az IBUSZ Utazási Irodák Kft-nél beindult a vámügynöki tevékenység.
2002. májusában az cég 100 éves jubileumát ünnepelte, amellyel párhuzamosan megnyílt az IBUSZ Múzeum.
A társaság 2004-ben és 2005-ben és 2007-ben és 2008-ban is elnyerte a Superbrand minősítést. Magyarországon négyszer választották ki több ezer közül azokat a márkákat, amelyek a szakértői bizottság szerint a fogyasztóknak a konkurens márkákhoz képest olyan érzelmi és kézzelfogható előnyöket nyújtanak, amit a vevők elvárnak és elismernek.
A cég 2006 óta minden évben a Readers Digest olvasók szavazatai alapján „Az év legmegbízhatóbb utazási irodája” címet nyerte el.
2009 márciusában „Alkudj és nyaralj!” címen az IBUSZ elindította rendhagyó és a piacon egyedülálló akcióját, amelyben az ajánlatok valóban az utas pénztárcájához vannak igazítva.
A tavalyi év egyik legnagyobb eredményeként az IBUSZ nyerte az idegenforgalomban kiosztásra kerülő Turisztikai Oscar-díjat, amelyet a TravelPort helyfoglalási rendszer alapított 2009-ben, mint az „Év Utazási Irodája”, a „Leghűségesebb Iroda”, illetve a szakma egyik leginnovatívabb irodája.
A HVG-ben megjelent legfrissebb Nagyvállalati Top 500-as listáján az utazási irodák közül egyedüliként az IBUSZ szerepel.