National Geographic: a 10 legjobb fotó
A National Geographic Magazin fotósai több mint egymillió képet készítenek évente; ezeknek azonban csak a töredéke kerül be az újságba, s ezek közül is csak a legjobb tíz verekszi fel magát az éves toplistára. Egyórás, HD-minőségű dokumentumfilm a Magazin lapjain 2009-ben megjelent tíz legszebb és legizgalmasabb fotó történetéről.
A National Geographic fotósai híresek kalandvágyukról és a munkájuk iránti elkötelezettségükről, amely tulajdonságokra, ha őszinték akarunk lenni, szükségük is van, hisz egy-egy különleges kép elkészítése gyakran rendkívüli kihívások elé állítja őket. A legjobb fotók születéstörténete tehát sokszor már önmagában is „kész sztori”, ami azonban az esetek túlnyomó többségében sajnos nem jut el a nagyközönséghez. Ezzel a gyakorlattal szakít most a National Geographic: a 10 legjobb fotó című dokumentumfilm, amely Chris Johns főszerkesztő kalauzolásában a legjobb, legizgalmasabb 2009-es alkotások történetét tárja elénk a fotósokkal és segítőikkel készült interjúk, valamint terepi és archív felvételek segítségével.
A filmben egyebek mellett olyan rendkívüli fotográfusokkal találkozunk, mint Kevin Schafer, aki az Amazonas zavaros, ezer veszélyt rejtő vízébe is hajlandó volt belegázolni első megbízatása tökéletes teljesítése érdekében; Fritz Hoffman, aki egy kifeszített drótkötélről lógva fotózta az állataikkal vásárba tartó – és az örvénylő Nu folyó felett ugyanezen drótkötél segítségével átkelő – helyi falusiakat; Amy Toensing, aki kis híján súlyosan megfizetett vakmerőségéért, amikor egy bozóttűzben felperzselődött farm lakóit fényképezte az aszály sújtotta Délnyugat-Ausztráliában; vagy Stephen Alvarez, aki az idők során bravúros terepi világítástechnikussá képezte tovább magát, hogy soha nem látott szépségű képeket készíthessen a Föld legszebb – de egyúttal legnehezebben megközelíthető – barlangjairól.
Fotó: Amy Toensing
A fent említett kalandos lelkű fotósokkal ellentétben Martin Schoeller eddig elsősorban nyugati hírességek megörökítésére szakosodott – egyebek mellett Britney Spearst, Jack Nicholsont és Angelina Jolie-t is lencsevégre kapta már –, de első National Geographic-megbízatása során, reflektorait és generátorait összepakolva, mégis egészen Tanzániáig utazott, hogy lenyűgözően intim portrékat készítsen a mind jobban visszaszoruló hadza törzs tagjairól.
Fotó: Martin Schoeller
Némileg problémásabb, a külvilág előtt nehezebben kitárulkozó fotóalanyai akadtak viszont Randy Olsonnak, aki számítógépes vezérlésű víz alatti fényképezőgéppel eredt az oroszországi grizzlimedvék nyomába; valamint John Stanmeyernek és James Nachtwey-nek, akik a világ háborús és egyéb válságzónáit járják, lencséjükkel társadalmi igazságtalanságokra vadászva. Stanmeyer nem kevesebb mint kilenc országba látogatott el a globális élelmiszerkrízisről szóló riportja készítése során, Nachtwey pedig hónapokat töltött a világ legnépesebb muszlim közösségét tömörítő Indonéziában, míg kitartó munkával sikerült fellebbentenie azokat a sűrű szövésű fátylakat, melyek az iszlám társadalom rejtőzködő, nehezen megpillantható arcait fedik a külvilág elől. A műsorban a két kiváló fotoriporter nem csupán legsikerültebb képeik történetét meséli el, de az általuk körüljárt társadalmi problémákkal kapcsolatban is állást foglalnak.
Fotó: James Nachtwey
Őnáluk – és a többi Top 10-es fotósnál – a megszállott fotográfusházaspár, Len Jenshel és Diane Cook csak első ránézésre dolgozott békésebb és egyszerűbb körülmények között, hiszen, mint elbeszélésükből kiderül, a chicagói városháza tetőkertje hosszabb tartózkodás esetén a legvadabb és legegzotikusabb terepekkel is felveszi a versenyt a fotósok számára tartogatott megpróbáltatások és meglepetések terén…
Fotó: Diane Cook – Len Jenshel
Mivel egy „normál” fotó elkészítése – szigorúan véve – egyetlen gombnyomásból áll, a film legtöbb megszólalója a döntő pillanat előzményeit és körülményeit osztja meg a nézőkkel. Michael „Nick” Nichols, a National Geographic Magazin szerkesztője esetében azonban más volt a helyzet: bár az ő kiszemelt fotóalanya korántsem mondható vad, veszélyes vagy éppen gyors mozgású jószágnak, számára a fényképezőgép beállítása és a gomb lenyomása mégis kerek egy évig tartott – s ez alatt az egy év alatt a száz méter magas, békésen álldogáló mamutfenyő kis híján az őrületbe kergette a stábtagokat, akik jobb híján speciális giroszkópokat, kamerakocsikat és számítógépes programokat hívtak segítségül a faóriást tetőtől-talpig, illesztés nélkül megörökítő felvétel elkészítéséhez. És hogy végül sikerült-e a kép? A filmből kiderül…
Fotó: Randy Olson
A National Geographic: a 10 legjobb fotó című kivételes, kulisszák mögé vezető dokumentumfilm a pillanatfelvételt történetté tágítja, a kész fotóra fókuszáló látómezőnket pedig 360 fokossá bővíti – megmutatva, hogy mi történt a kamera mögött a döntő pillanatot megelőző percekben – netán órákban, napokban, években…
A film a National Geographic Channel műsorán tekinthető meg. Mikor? Március 1-én (hétfőn) 14 órakor, illetve március 14-én (vasárnap) 19 órakor.