A víz szentsége
A keresztvíz első cseppjeitől a hamvakat befogadó szent folyókig áldott vizek kísérik végig az emberi életet.
Írta: Cathy Newman
Fényképezte: John Stanmeyer
Forrás és kezdet, a létezés lehetőségeinek tárháza, megelőz minden formát, s magában hordoz minden teremtést – így ír a vízről A szent és a profán című, 1987-ben megjelent művében Mircea Eliade vallástörténész. Philip Larkin angol költő pedig arról elmélkedik Víz című versében, hogy ha vallást kellene alapítania, bizonnyal helyet kapna benne ez az őselem. S valóban – a legtöbb vallásban fontos szerepet tölt be a víz. Így volt ez az emberi történelem kezdeteitől fogva, sőt a legendák szerint a még régebbi korokban is.
A világot teremtő Isten, olvasható a Teremtés könyvében, elrendelé, hogy „a vizek közepén keletkezzék szilárd boltozat”. A babilóniaiak hite szerint a világ édes és sós vizek elegyedéséből keletkezett, a pima indiánok úgy tartották, hogy egy vízcsepp termékenyítette meg a Földanyát, a világot elpusztító özönvíz ősi mítosza pedig a héber, a görög és az azték kultúrában egyaránt megtalálható.
A vizet azonban nem csak a test szomjúhozza – a lélek is. „…akkor fogant meg bennem a gondolat, hogy tóparton kellene élnem. Víz nélkül, úgy képzeltem, egyáltalán nem lehet meg az ember” – írta Carl Jung svájci elmeorvos, aki a psziché mélységeit fürkészve a tudattalanunkkal azonosította a vizet. Attól fogva, hogy a magzatvíz biztonságából világra jövünk, egészen a halálunkat követő rituális mosdatásig a víz végigkíséri életünket – összekötve szentet és világit, életet és halált. Vízbe mártanak, víz alá merítenek, vízzel hintenek meg bennünket, hogy bőséges áldásban részesüljünk, amely éppoly mély és széles, akár a bibliai Jordán folyó, csodálatos, mint a lourdes-i forrás, s megtisztít bennünket, ahogy a könnyeink.
A teljes cikket elolvashatja a magazin 2010. áprilisi lapszámában.