Egyelőre megúszta a Nagy-korallzátony
Sikerült kiszabadítani a homokpadról azt a kínai szénszállító hajót, amely másfél hete futott zátonyra a Nagy-korallzátony közelében.
Az ABC ausztrál hírcsatorna tudósítása szerint a vontatóhajóknak helyi idő szerint tegnap este a dagály idején sikerült eltávolítaniuk a 230 méteres hajót a szikla közeléből. Nehézbúvárok ezután megvizsgálják a Shen Neng I. nevű hajó törzsét, hogy eldönthessék, hova lehet elszállítani a roncsot. A mentési munkálatok végzői nagy nehézségekkel küzdenek, mivel rossz idővel járó front közeledik a terület felé.
A szénszállító hajó azért tért le a számára megadott útvonalról és ment be a védett területre, hogy üzemanyagot és utazási időt takarítson meg. Anna Bligh, Queensland miniszterelnöke bejelentette, hogy a maximumra növelik azoknak a hajóknak a büntetését, amelyek hasonló károkat okoznak, mint a Shen Neng I. A társaságokat 1, 75–10 millió ausztrál dollár, az egyéneket pedig 350–500 ezer ausztrál dollár bírság befizetésére kötelezik. Bligh kifejtette, a büntetés növelésével üzenik a Queensland vizeit átszelő hajóknak, hogy maximális biztonságot és védelmet várnak el tőlük.
Annak jeleként, hogy a hatóságok komolyan veszik a korallok és a zátonyok élővilágának védelmét, a rendőrség tegnap őrizetbe vette egy hajó legénységének három tagját, akik április 4-én engedély nélkül a Nagy-korallzátony területére hajóztak. Az MV Mimosa nevű hajó legénysége kifizette az óvadékot, a bíróságon pénteken kell ismét megjelenniük. Ők 220 ezer dolláros maximális büntetésre számíthatnak.
A Shen Neng I. nevű, 230 méter hosszú kínai hajó 65 ezer tonna szénnel és 950 tonna nehézolajjal a fedélzetén április 3-án feneklett meg és kapott léket. A szénszállító a Nagy-korallzátony déli részénél fekvő Douglas-homokpadhoz ütközött teljes sebességgel. Az első napokban a zátonyra futott hejótestből 3–4 tonna olaj ömlött a tengerbe, amely több kilométeres olajszőnyeget képezett a víz felszínén. A mentőalakulatok egy hajó fedélzetéről oldószert engedtek ki, hogy a foltot szétoszlassák. Ezután elkezdték kipumpálni a nehézolajat a szénszállító hajóból, az üzemanyagot pedig elszállították, hogy megakadályozzák a tengerbe szivárgását.
Kapcsolódó cikk:
Nehézolaj fenyegeti a Nagy-korallzátonyt