Nem minden a teherhajó
Súlyos hiányosságok tapasztalhatók a magyarországi Duna-szakasz hajózhatósága fejlesztésének költségvonzataiban.
A Duna hazai szakaszán a hajózhatóság fejlesztése előrehaladott állapotban van. A WWF Magyarország a tervezett beavatkozásokat és az eljárás menetét a korábbiakban több alkalommal kifogásolta. Több esetben rámutatott arra, hogy a folyómederben tervezett, és ezért kétségkívül ökológiai károkkal járó beavatkozások költség-haszon elemzése nem készült el olyan részletességgel, ami egy ekkora horderejű munka esetében elvárható lenne.
A WWF most elkészült elemzése bemutatja, hogy a Duna hajózhatóságának a jelenlegi tervek szerint történő fejlesztése a folyó ökológiai adottságokból (turisztikai vonzerő, horgászat, ivóvíz, öntözővíz, vadászat) származó szolgáltatásaiban komoly, pénzértékben is kifejezhető károkat okoz. A gazdasági jellegű beavatkozások ökológiai kárainak számszerűsítése ma már elfogadott közgazdasági módszerekkel elemezhető, amire számos nemzetközi példa ismerhető meg. A WWF elemzése ezeket a példákat a Duna hazai szakaszára adaptálva bemutatja, hogy akár tíz–százmilliárd forintos károkról kell beszélnünk. Mindez arra a következtetésre vezet, hogy ezeket a vizsgálatokat a dunai hajóút fejlesztése során el kell végezni.
A beavatkozások költségbecsléséről szóló vizsgálatokat a tervezés megkezdése előtt kellett volna megvalósítani. Bár ez nem történt meg, a részletes vizsgálatot – aminek alapja leginkább kérdőíves felmérés lehet – a beavatkozások megkezdése előtt még mindig célszerű elkészíteni, mert a tervek módosításával érvényesíteni lehet a közgazdasági becslés alapján megfogalmazott szempontokat.
Balogh Alexandra
WWF Magyarország
Kapcsolódó cikkek: