Alajos, Leila2021. június 21., hétfő
Kultúra

National Geographic – jelen és jövő

National Geographic Magyarország

A National Geographic többször nyert már a magazinok „Oscarjának” számító National Magazine Awards elismerést – ezúttal például a tavaly alapított az Év Magazinja kategóriában is. Az amerikai magazinszakma FOLIO című folyóirata a rangos díjat nyert sárga keretes magazin készítéséről faggatta a főszerkesztőt – és arról, milyen új lehetőségeket lát az olvasók meghódítására. A beszélgetést rövidítve közöljük.

 

Interjú Chris Johns amerikai főszerkesztővel

 

Nincs kép

Mit várt az idei díjátadástól? És mire a legbüszkébb?

A vízzel foglalkozó tavaly április számunkra és Lynsey Addario afgán nőkről tudósító riportjára. Az egyik nyert [a Legjobb Tematikus Szám kategóriában – a szerk.], a másik nem, de jelölték. Ami az Év Magazinja címet illeti, éreztük, hogy jól teljesítettünk az elmúlt öt-hat évben, de ebben a kategóriában éles a verseny. Óvatos derűlátással, reménykedve vártam az eredményhirdetést.

 

A National Geographic jelen van a média szinte minden ágában. Mi ma a nyomtatott lap szerepe? Hogyan alkalmazkodnak az új körülményekhez?
Nyugodtan állíthatom, hogy a tévés és digitális médiás részlegeinkkel nagyon jó a kapcsolatunk. Számunkra mégis az a legfontosabb, hogy mi a National Geographic Társaság hivatalos folyóirata vagyunk. Ennek a folyóiratnak igen hosszú a múltja, s a pontosság és a hitelesség mindig is rögeszménk volt. Így azután mi gyakran mélyebbre ásunk, mint a többiek. Sok tekintetben ugyanakkor mi vagyunk a Társaság szellemi újítói. Igazán élvezzük és komolyan vesszük ezt az ötletadói szerepet! A tévéseinkkel különösen az utóbbi hónapokban vált szorossá az együttműködés. Rendszeresen részt vesznek a témaválasztó értekezleteinken, de mivel a magazinnál is mindig elkél egy-egy „nagy ötlet”, az is órási, ha a tévések hoznak valamilyen izgalmas témát.

A másik dolog, amit nagyon fontosnak tartunk, az a tudomány támogatása. A National Geographic Társaság ösztöndíjai sok száz élvonalbeli kutató munkáját segítik. Mi pedig a magazin lapjain, interneten, iPaden és tévéműsorokban próbáljuk meg érzékletesen bemutatni, hogy mivel is foglalkoznak. E téren nagy előny, hogy magazinunk és tudományos részlegünk nonprofit alapon működik, így a magazin bevételeit rendre visszapumpálhatjuk a kutatási programokba. 

 

A National Geographic a képeiről híres. De mibe kerül mindez?
A pontos válaszhoz sok mindent figyelembe kellene venni, például a személyi költségeket is. Az talán többet mond, hogy évente 70-75 hosszabb cikk készül, és az egyes cikkek költsége 20 ezer és 250 ezer dollár között mozog. Bár nem gyakori, de nem is szokatlan, hogy egy cikk szövegének és képanyagának ára megüsse a 250 ezer dollárt. De az átlagos költséget inkább 70 ezer dollárra saccolom. 

 

Mi kell ahhoz, hogy valaki részt vehessen a lap szerkesztésében?
Olyanokra van szükségünk, akik mindig kimagasló teljesítményre törekszenek. Akiknek állandóan pörög az agyuk, hogyan tehetnék jobbá a lapot. Fontos, hogy a világ legtehetségesebb fotósai, újságírói közül válogassunk. A magazin nagy előnye, hogy 33 nyelven jelenik meg világszerte. Kiváló külföldi partnereink vannak, és ők is folyamatosan keresik az új tehetségeket. Remek javaslatokkal állnak elő, remek embereket ajánlanak, akiket aztán külsősként foglalkoztatunk. 

 

Lássuk akkor az olvasóközönséget! Mennyit vittek el más médiumok? És hogyan alkalmazkodnak ehhez?
Jó kérdés. A törzsolvasóink rendkívül hűségesek, és az elmúlt évek felmérései megbízhatóan jelezték, mit vár tőlünk az olvasó. Megpróbáljuk persze befolyásolni az érdeklődését, de a kiszolgálása is fontos. Az biztos, hogy az internet és az új médiumok megjelenésével fiatalodott az olvasótáborunk.

Mondok egy példát. Májusi címlapsztorink a Yosemite sziklamászóiról szólt, de az iPades kiadásban is nagy teret kapott a téma. Azért foglalkoztunk vele, mert az emberi kaland szerves része a magazinnak, és mindig is az volt az elmúlt száz évben. Idősebb olvasóinknak talán kevésbé vonzó egy ilyen téma, de a fiatalok, az iPad-olvasók rendkívül kedvezően fogadták. Hűséges olvasóinkat semmi esetre sem szeretnénk elriasztani, de az új közönség megnyerése is fontos feladat. Egyszóval – aktuális és lendületes magazint akarunk készíteni, amely hű marad az alapvető értékeihez.

Az iPad lehetőségei minden szempontból izgatnak bennünket. Emlékszem, évekkel ezelőtt, még fotóriporterként sokszor eszembe jutott, milyen jó lenne videóra venni például egy busmant, amint a dűnék között bóklászik, nyílmérget készít vagy társaival beszélget a tűz körül, miközben a háttérből oroszlánüvöltés hallatszik. Az iPad temérdek új lehetőséget kínál, sokkal izgalmasabban dolgozhatjuk fel témáinkat. iPades csapatunkat már a kezdet kezdetén bevonjuk a cikkek elkészítésébe. Párhuzamosan dolgozunk. Ők fényképeznek, videó- és hangfelvételeket készítenek, a kartográfusaink pedig interneten és iPaden is használható 3D-s térképeket készítenek. Nagy kaland az egész! 

 

A Disney és az MTV után a National Geographic a harmadik legnagyobb médiamárka a Facebookon. Mekkora teret kap a közösségi és multimédiás tartalom? Hol találkozik a közösségi média és a nyomtatott változat?
A több mint százéves National Geographic Society egyik nagy erénye hogy szervezete a tagságon alapul. Szinte már a génjeinkbe ivódott, hogy szoros kapcsolatot ápoljunk előfizetőinkkel, akik a Társulat tagjai. Weboldalunkon és a magazinban elindítottuk például a rendkívül népszerű „Keresőben” rovatot – arra kértük olvasóinkat, hogy küldjék be legjobb fényképeiket. A fotográfia a National Geographic esszenciája, és nagyszerű terepet kínál a közösségi médiával való együttműködésre is.

Júniusi számunktól már megjelennek a lapban azok a közösségi linkek is, ahol olvasóink beszállhatnak az egyes témák kommentálásába. Főszerkesztőként tudnom kell, mi érdekli az olvasót, milyen témákra kattint rá a legszívesebben, mi fontos neki, mi nem. Tudjuk, hogy igen erős a tudásvágyuk. Sokan fotózni szeretnének, vagy utazni. Minél szorosabb a kapcsolat, annál jobb szolgáltatást kaphatnak tőlünk, de főszerkesztőként azt is szeretném, ha izgalmas írásokkal izgalmas helyekre kalauzolhatnám el őket a National Geographic lapjain.

Nincs kép

Honnan jött a díjnyertes „vizes” lapszám ötlete? Mi kell egy ilyen tematikus összeállítás sikeréhez?
Tematikus számot kétévente készítünk, s ehhez folyamatosan figyeljük a világot, igazán fontos és aktuális témák után kutatva. A víz választására azonban személyes indítékom is volt. Korábban öt-hat évig Afrikában dolgoztam, s nagyobbik lányom keresztelőjén lenyűgözött az arcán megcsillanó víz szépsége. Ezért javasoltam az illetékes szerkesztőnek: írjunk a víz szentségéről, szertartási szerepéről. Minden fotós álma, hogy sorozatot készíthessen egy ilyen a témáról!
A terv akkor különféle okokból meghiúsult. Ezt csak azért említem, hogy lássák, mekkora örömet okozott most a díj. Rengeteg munkát fordítottunk az összeállítás elkészítésére, s nem feledkeztünk meg az érzelmi szálakról sem, melyekre a National Geographic mindig is nagy súlyt fektetett. Mert nem csak a pontosságra és tárgyszerűségre törekszünk; hatni akarunk az olvasók érzelmeire is. Azt szeretnénk, hogy aki beleolvas a lapba, az felkiáltson: „Szent ég! Fogalmam sem volt róla, hogy ezek az észak-kenyai asszonyok napi nyolc órát gyalogolnak, hogy vizet vigyenek a gyerekeiknek.” Rajtunk kívül ki tudósít ilyen részletességgel? Senki. 

 

Anélkül, hogy titkokat árulna el, említene egy-két „sikergyanús” témát a magazin következő számaiból?
Alig várom már a „7 milliárd!” címmel indított idei sorozatunk újabb cikkeit. Ez a sorozat súlyos sorskérdéseket taglal, hiszen a népesedésről és annak a civilizációra, a Föld jövőjére gyakorolt hatásáról sokan és sokat vitatkoznak. Foglalkoztat bennünket a „női hatalom” kérdése is. Milyen az, ha a nők műveltek és elégedettek? Hogyan döntenek a jövőjüket illető kérdésekről? 

 

Eddig a sikerekről volt szó. De akadtak-e kudarcaik, és ha igen, beszélne-e róluk? Milyen tanulságokat vontak le belőlük?
Ha az ember hajtja magát és a munkatársait, óhatatlan, hogy hibákat vét, s nagy kérdés, hogyan hozzuk helyre tévedéseinket. Vegyük a Mexikói-öbölben történt tavalyi olajszennyezést! Bárhová mentem, azt kérdezgették tőlem: „Mit írtok róla? A Katrina [hurrikán] után tíz nap múlva ott a standokon a különszámotok”. Én meg egyre azt feleltem: „Rajta vagyunk a témán!”

A Katrina-különszám óriási siker lett. Rájöttünk, hogy bár havilap vagyunk, és hosszú az átfutási időnk, ha összekapjunk magunkat, képesek vagyunk ekkora teljesítményre is. Ez szerkesztői pályám egyik büszkesége.

Az olajömlés más volt. Nehezen megfogható. A kezdetét láttuk, a végét senki sem. Bár a világ legkiválóbb tudósaival dolgoztunk, sok mindent mégsem tudtunk. A sajtó azonban olyan részletesen tudósított a katasztrófáról, hogy mire mi új szemszögből nyúltunk a témához, az már egyszerűen kimerült. Ráadásul a gazdasági válság mélyén az emberek nem akartak több rossz hírt hallani. 700-800 ezer dollárt költöttünk rá, térképmellékletet is készítettünk a Mexikói-öbölről, a katasztrófa hatásairól. Ez lett az októberi szám címlapsztorija – és nagy bukás. Pedig a cikk tartalmas volt, érdekfeszítő stílusú, kiváló fotókkal. De mindez nem számított… S a negatív rekordokat döntő példányszám tetejébe még olvasóink is ennek az októberi címlapnak ítélték a 2010-es év „Citrom-díját”.

Pedig mi csak azt tettük, amit tennünk kellett… Az esetnek mégis komoly tanulsága van – ha nem tudunk elég gyorsan reagálni egy nagy sztorira, akkor bizony nem árt az óvatosság.

 

Matt Kinsman
Forrás: FolioMag
http://www.foliomag.com/2011/national-treasure

Hozzászólások

Ókori táblát talált egy gazda a földjén

Ókori táblát talált egy gazda a földjén

A sztélé II. Uahibré fáraó idejéből származik.

Őskori kőtárgyakat találtak a víz alatt

Őskori kőtárgyakat találtak a víz alatt

A korszakban a vízszintek jóval alacsonyabbak voltak, ezért több lelőhely mára víz alá került.

Így táplálkoztak az iszlám kori Szicíliában

Így táplálkoztak az iszlám kori Szicíliában

A kutatók szerves maradványokat elemezve mérték fel, hogy mit ettek a korabeliek.

Egyedi sírokba is temettek pestisben elhunytakat

Egyedi sírokba is temettek pestisben elhunytakat

A pestisben elhunytakat, mivel a betegség a gyors

Ősi pszichedelikus tánc nyomára bukkantak

Ősi pszichedelikus tánc nyomára bukkantak

Úgy tűnik, a Juzsnij Olenyij-sziget kőkori lakói számára a jávorszarvasok fogai nem puszta díszként szolgáltak.

National Geographic 2021. júniusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

10 560 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket