Pénzügyekben tájékozatlan magyar tinik

Habár nagy többség fontosnak tartja a pénzügyi termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos információkat, a középiskolásoknak csupán a fele érzi magát tájékozottnak ezen a területen – derül ki egy friss hazai felmérésből.
Fotó: dreamstime
Az Econventio Közhasznú Egyesület és a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar által létrehozott kutatócsoport a fiatalok pénzügyi kultúráját vizsgálja, ennek részeként 2011 tavaszán 62 középiskola 5734 diákjával háromfordulós tesztet töltettek ki. A Kovács Péter egyetemi docens által irányított kutatás összefoglalója szerint a középiskolások 82 százaléka fontosnak tartja a pénzügyi termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos információk ismeretét, 70 százalékukat érdeklik a pénzügyi világ hírei, ugyanakkor a kérdezettek mintegy fele tartja magát tájékozottnak e területen. A pénzügyi ismeretekre irányuló érdeklődés, illetve tájékozottság inkább a fiúkra jellemző.
A felmérésben egy 51 kérdéses tudásteszt is szerepelt, amely segítségével a középiskolások pénzügyi ismereteit ellenőrizték. A diákok átlagteljesítménye 54 százalék, ami nem nevezhető jónak. Csupán hat olyan kérdés akadt, amelyre a válaszok 78–88 százalékban helyesen válaszoltak. A fiatalok tudják egyebek között, hogy mi volt a forint előtti pénz Magyarországon, hogy ez évben a nyugdíjrendszerben a magánnyugdíj-pénztárakat átalakították, hogy a tőzsde közvetett hatással van a gazdaságra, illetve, hogy a sérült bankjegyeket az MNB váltja be.
Ugyanakkor a diákoknak csupán a fele van tisztában azzal, hogy 1 dollár, 1 euró, 1 svájci frank közül jelenleg forintban melyik ér többet, hogy 27 000 forintért hány eurót kapna adott euró vételi és eladási árfolyam mellett, hogy Magyarországon 16 százalék az szja-kulcs, hogy a GDP alapján a legfejlettebb gazdasággal az USA rendelkezik – bár a válaszadók 27 százaléka Kínára tippelt.
Hasonló kutatást végzett 2006-ban a Magyar Nemzeti Bank is: akkor a 18–30 éves korosztály körében igyekeztek felmérni, milyen elmélyült pénzügyi ismeretekkel rendelkezik a hazai fiatal felnőtt korosztály. A kutatás eredménye hasonlóan lehangoló a mostani, szegedi felméréséhez. Javarészt ennek köszönhetően 2008-ban az MNB támogatásával az Öngondoskodás Alapítvány országos programot indított, amely keretében a magyarországi középiskolákban elkezdték a gyakorlati pénzügyi ismeretek oktatását. A két intézmény által kiírt pályázatra 142 oktatási intézmény jelentkezett, közülük választotta ki a jegybank azt a 25-öt, amely 1–1 millió forintot kapott arra a célra, hogy megszervezze és lebonyolítsa a kísérleti programot.
A Magyar Nemzeti Bank kezdeményezésére időközben létrejött a Pénziránytű Alapítvány, amely a Pénzügyi Oktatási Program (POP) sikereire tekintettel 2011-ben ismét pályázatot hirdetett a középiskolák számára. A cél változatlan: a diákok pénzügyi ismereteinek megalapozása és bővítése, a gazdaság és a pénz világával kapcsolatos ismeretek elmélyítése. A győztes oktatási intézmények pályázatonként ezúttal bruttó 300 000 forint támogatásban részesülnek.
Forrás: MTI/ng.hu