Mennyit tévéznek a magyar fiatalok?
A magyar fiatalok médiafogyasztási szokásai alig térnek el más országoktól, derült ki a 15-24 éves fiatalok körében végzett nemzetközi "trendfelmérő" kutatás eredményeiből.
Fotó: dreamstime
Az MTV Hungary és a GKIeNET kutatóintézet közös, nemzetközi felmérése szerint a hazai ifjak leginkább az animációs filmekért és a valóság-show-kért rajonganak. A képernyő előtt töltött idő, a televízió és a számítógép monitora között egyre inkább megoszlik, de még mindig a televízió a legnépszerűbb médium a 15 és 24 év közötti korosztály körében, akik – saját bevallásuk szerint – hetente átlagosan 17,5 órát töltenek a képernyő előtt.
A 25 évnél idősebbek legnagyobb arányban a hír- és ismeretterjesztő műsorok, vagy filmek kedvéért ülnek a képernyő elé, ezzel szemben a fiatalabbakat kevésbé érdeklik a komoly programok. A vizsgált korosztály közel fele szívesebben kapcsolja be a tévét egy-egy animációs-sorozat kedvéért, mint a 25 év felettiek, így nem meglepő az sem, hogy az újabb gyártású, fanyar humorra, gúnyra épülő rajzfilmek spontán ismertsége a 15-24 évesek körében a legmagasabb.
A reality műsorok és a valóság-show-k szintén kedveltek. A 15-24 év közötti lányok 47 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kifejezetten szívesen néz ilyen adást. Arra a kérdésre, hogy miért nézik a reality műsorokat, a legnagyobb arányban a vicces jeleneteket, illetve az emberi kapcsolatok és veszekedések ábrázolását emelték ki. Míg a fiatal férfiak körében a szexualitás megjelenítése egy-egy műsorban kifejezetten hangsúlyos, a lányok számára még mindig a szerelem az egyik legérdekesebb tartalom. A direkten ábrázolt szexuális (pornográf) tartalommal kapcsolatban, nemre való tekintet nélkül, 44 százalékuk elfogadó magatartást mutat, a 35 év fölöttiek körében ez a szám már 55 százalék. A fiatalkori szex következményeivel foglalkozó, reality jellegű műsorok azonban megfogják őket, amit azzal indokolnak, hogy ezek a sorozatok jó beszédtémául szolgálnak, elsősorban a lányok számára.
A Music Television 15 országban elvégzett Millenials study című kutatásából kiderül, a 15-24 évesek számára a tv-nézés egyre inkább közösségi tevékenység: a valóság-show-kat és humorosként jellemzett műsorokat szeretik társaságban nézni. A társaság, több mint 40 százalékuknak a családot jelenti, körülbelül 20 százalék pedig inkább a barátaival nézi ezeket a műsorokat.
Forrás: MTI/ psc/ kut