Az elektromos autók németországi jövőjéről
Az elektromos mobilitás elterjesztését szorgalmazó mozgalom a "Nemzeti Platform az Elektromos Mobilitásért" (Nationale Plattform für Elektromobilität) 2012. június 20-án délután terjeszti be a kormánynak harmadik helyzetjelentését.
Fotó: dreamstime
A tanulmány kiemeli, hogy további támogatások nélkül legfeljebb hatszázezer elektromos jármű üzembe helyezése tűnik reális célkitűzésnek, 2020-ig.
Ferdinand Dudenhöffer professzor, a Duisburg-Essen Egyetem autóipari kutató intézetének igazgatója üres beszédnek tartja Angela Merkel kancellár tervét az elektromos autók számának egymillióra növeléséről az országban, 2020-ig.
„A dolgok jelenlegi állása szerint örülhetünk, ha ennek tíz százalékát, azaz a százezret sikerül elérni” – mondta Dudenhöffer. A professzor hangsúlyozta továbbá, hogy a 2011-ben üzembe helyezett 2044 elektromos jármű után az idei első öt hónapban mindössze 1478 járművel növekedett a forgalomba helyezett villanyautók száma, és ebből is csak 681 került magánszemélyek, vállalatok, vagy bérautót üzemeltetők tulajdonába. Az elektromos járművek többsége azonban márkakereskedők és a gyártók tulajdonában járja az utakat. Ezt a helyzetet előre vetítve még százezer autó is kellemes meglepetés lenne 2020-ra, mutatott rá a szakértő.
Németországban az elektromos autók ára csökkent, „de nem azért, mert csökkentek az előállítási költségek, hanem mert nem fogynak” – mondta Dudenhöffer. A Daimler is nemrégiben tette közzé az elektromos Smart árát, ami 23 680 euróba (6,7 millió Ft) kerül, több mint kétszeresébe a benzines Smart 10275 eurós (2,9 millió Ft) árának.
Az elektromos mobilitás ügye csak botladozva halad előre Dudenhöffer szerint. Akár azt is mondhatjuk, hogy a Nemzeti Platform az Elektromos Mobilitásért bukott ügyet képvisel. „Németország legfeljebb fejlődő ország lehet az elektromos mobilitás terén, nem pedig húzómotor, ahogy azt a kancellár állítja:”
A professzor javsolja, hogy az elektromos autókat átfogó offenzívával, nem pedig négy régióra korlátozott „kirakati tesztekkel” kellene elterjeszteni. A városközpontokat például kizárólag elektromos autók számára lenne szabad elérhetővé tenni és járműmegosztási (car-sharing) programokat kellene indítani azért, hogy az emberek személyes tapasztalatok révén ismerkedhessenek meg az elektromos autókkal.
Foprrás: MTI